2014/07/23

G'day mate – Mané till Australien

TYCKARE. Malick Mané lånas ut i ett år till australiensiska Central Coast Mariners i A-League. Det meddelade officiella hemsidan i dag. Och jag kan inte mer än att applådera Micke Stahre, Mats Gren och de andra beslutsfattarna på Kamratgården. Den stora orsaken till det är att jag nu hoppas att det ska gynna utvecklingen hos en viss ung anfallare vid namn Gustav Engvall.

Ge honom mer speltid och på sikt kan han bli riktigt bra. Det visade han i U17-VM, det visar han alltid med sitt hårda jobb och inte att förglömma assisten till Tobbe Hyséns mål mot BP i fjol. Och för att bli bra räcker det inte med bra träningar, det behövs matcher också. Och får Engvall fortsatt med speltid som nu efter VM-uppehållet så kommer snart också det första målet.

Jag kommer att tänka på en ung Marcus Berg som klubben hade stort tålamod med, mycket större än mig kan jag erkänna, innan det till slut lossnade våren 2007 med 14 mål och kort därefter utlandsflytt. Att få fram en giftig egen anfallstalang, nåja han är visserligen ölänning även om han ryktas bli allt mer göteborgsk, är ju i princip också en garanterat god försäljningsaffär med många miljoner in på kontot i framtiden. Värt i många avseenden alltså att satsa på Engvall.

Men det ska skrivas några fler ord om Malick Mané också. För visst finns det kvaliteter hos honom. Hade han gått till ett allsvenskt mitten- eller bottenlag hade han säkert fått ihop 8-10 mål under en hel säsong. Dock var han lite väl självisk, och i kamratföreningen är väl inte det riktigt optimalt känns det som. Och gör man dessutom inte mål på läget när man skiter i att passa så höjs inte populariteten direkt.

Det finns få givna värvningssuccéer på förhand. Mané var en halvchansning som inte funkade fullt ut och efter ett tag blev utkonkurrerad. En del målar allt svart eller vitt och tar fram motorsågen i sina beskrivningar. Men jag nöjer mig så. Eller förresten så sänkte han ju AIK i premiären på bortaplan med sitt 2-0-mål. Värt varenda spenderad krona tyckte jag då på Friends arena. Men det var matchens förste målskytt, Lasse Vibe, som tog över målgörarrollen efter Hysén.

Ett annat gott Mané-minne var när kommentatorn en match i början kallade honom för Manick Mané otaliga gånger.

Min spontana tanke i och med utlåningen är att ”nu måste ju Vibe stanna”. För inte säljer man först Bojanic och sedan även lånar ut Mané om Vibe också skulle vara på väg bort? A-League i Australien/Nya Zeeland börjar inte förrän i mitten av oktober, det borde i så fall kunnat gå att hålla i Mané tills transferfönstret stängt i slutet av augusti. Eller håller Gren på att göra plats för sin första värvning?