2014/03/03

Allas rätt att älska IFK Göteborg

SUNT FÖRNUFT. Med anledning av det raseri IFK Göteborgs ställningstagande mot homofobi mötts av på sociala medier idag känner jag mig manad att sammanfatta varför “Fotbollssupportrar mot homofobi” är viktigt.

Ett argument som används flitigt under dagen är det att IFK Göteborg inte ska ta politisk ställning. Nu är det så att ett ställningstagande mot homofobi inte kan ses som politiskt i Sverige 2014. Det råder en bred konsensus om allas rätt att älska vem hen vill. Läser du föreningens stadgar kommer du heller inte längre än första stycket innan psykiska, sociala och kulturella värden nämns. Det vill säga; det är IFK Göteborgs uppgift att få alla att känna sig hemma på läktaren och omkring föreningen.


I föreningens stadgar nämns även att klubben lyder under RF:s stadgar som har mångfald inom idrotten som en stor och viktig fråga. (http://www.rf.se/Mangfald/Sexuelllaggningochkonsidentitet/)


En annan reaktion som är vanlig bland kommentarerna är att detta skulle vara en ickefråga. Att man inte sett några homosexuella som hånats på Gamla Ullevis läktare. Min fråga till er är om ni någon gång träffat på en öppet homosexuell på läktaren eller om du för den delen tror att 99,99% av alla aktiva fotbollspelare är heterosexuella? Eller kan det vara så att miljön kring fotbollen är en av de sista matcho-utposterna där det är extremt svårt att komma ut som homosexuell?




Kommentarerna på IFK Göteborgs officiella Facebook-sida under dagen bevisar tesen om att du som homosexuell skulle behöva ett enormt mod för att vara öppen med din läggning på Gamla Ullevis läktare. Det gick under kvällen så långt att klubben valde att ta bort posten eftersom de inte hann med att rensa upp bland alla hatiska kommentarer.






Jag hoppas att de allra mest hatiska och homofobiska supportrarna är förhållandevis få och det är inte dem jag tror är personerna att ändra miljön på våra läktare. Istället vänder jag mig till er som är emot ett blåvitt ställningstagande i frågan, samt er som inte tycker detta är en viktig fråga; Tänk efter. Ska vi låta galna homofober ha makten på våra läktare? Kan vi inte alla ställa oss bakom ett fint initiativ (supportrarmothomofobi.se) och se till så ALLA känner sig välkomna att älska IFK Göteborg.

Jakob Hysén Hedberg