2014/01/03

Tack för allt, Tobias Hysén.

2013 är till ända - och vilket år det var.
Cupvinst, (ett kort) europaäventyr och en tredjeplats. Allt talade för ett riktigt gott 2014.
Idag blev det officiellt - Tobias Hysén har skrivit på det kontrakt Shanghai East Asia erbjöd vilket tveklöst ger honom sitt och familjens livs äventyr.
Kvar stannar en bitter eftersmak i Göteborg. Kvar lämnas många obesvarade frågor, och kvar lämnas en extremt oviss framtid för det lag vi älskar mest. Vi skiter i det nu. 

Jag vill passa på att tacka dig, Tobias. Dels för dina prestationer på - men även utanför plan.
Jag vill även tacka dig för att du vann skytteligan 2009 (delad) och för att du 2011 valde att förlänga ditt kontrakt med Blåvitt trots att utländska intressanta anbud fanns på tapeten. 
Jag vill tacka dig för att du representerat klubben på ett proffsigt sätt. Jag vill tacka dig för att du trotsade din skada och valde att spela sista matchen under årets Allsvenska, för klubbens skull - trots att du kände till bitar av framtiden. 
Jag vill tacka dig för det fotbollsintresse du skapat bland barn och ungdomar i Göteborg med omnejd. Det är ingen slump att man hör orden; "Jag ska vara Hysén" när kidsen bestämmer vilka stjärnor de skall vara då de spelar prick. 
Jag vill tacka dig för att du fnös mot mig på Kamratgården sist vi sågs, och jag vill tacka dig för att du givit mig en stjärna att berätta om som fanns i IFK Göteborg för min son när han växer upp och börjar förstå de ord som kommer ur min mun.

Sist men inte minst vill jag tacka dig för att jag fick lyfta bucklan med dig när du var med och bidrog till föreningens SM-guld 2007. Jag vill tacka dig för den förkylning du var med och gav halva Göteborg i samband med detta och jag vill tacka dig för ett fantastiskt 2013.

Ingenting varar för evigt, och eftersom tiden nu är mogen vill jag passa på att önska dig ett riktigt stort lycka till. Du har givit mig och mina medkamrater så mycket glädje genom åren.
Tack, tack och tack. Vi ses förhoppningsvis igen.