2013/10/27

Jag vill inte ha någon mer sur gammal mellanmjölk

Jag vill ha fet, smarrig rödmjölk. Lättmjölk. Grädde. Gammal mjölk. Färsk mjölk. Kondenserad mjölk. Ekologisk mjölk. Icke-ekologisk mjölk. Men jag vill inte ha någon grön jävla mellanmjölk. Den har vi druckit i alldeles för stora mängder alldeles för länge. Nu är det på tiden att kasta den sura gamla inköpta mellanmjölken och skörda vår egen, närodlade standardmjölk istället. 

Att säga att jag är less, bedrövad, modfälld och utan hopp vore en underdrift. Dagens fullkomligt vedervärdiga insats var själva tärningen i backspegeln på den onaturligt motorintresserade bonnläppens Volvo 740. Eller grädden på moset, om du hellre föredrar det något vanligare uttrycket. Det fanns ingenting som var bra. Att vi "bara" förlorade med 2-1 skulle väl i så fall vara den enda ljusglimten i den oändligt långa mörkertunneln. För så illa var det. Någon matchanalys tänker jag inte ens ge mig på. Det finns ingen anledning att analysera någonting som inte finns. 

Jag är så förbannat trött på att se laget som jag älskar så innerligt underprestera så fort den första höststormen anländer. Bygget är alldeles uppenbart felkonstruerat. Byggstenarna är inhandlade från någon billig lågpriskedja och tränaren är råtta in i själen. Jag har verkligen trott på Stahre och hela IFK Göteborg som förening. Varje gång det vankas match sitter jag där likt förbannat och tror att vi är Real Madrid och inte bara kommer vinna, utan också göra det storstilat. Men nu går det inte längre. För första gången på många, många år klarade jag inte av att fortsätta kolla vidare. Jag gick ut på en sjuhelvetes lång promenad i det kalla duggregnet istället efter att domaren blåst för halvtidsvila. Nu hoppas jag att halva föreningen blåser bort under den annalkande höststormen, så vi kan få se några nya träd börja växa på Kamratgården. 

Stahre har fått sina två år nu. Jag kommer aldrig glömma när han var min privatchaufför under Spanienlägret 2012 och via obotlig entusiasm och brinnande ögon fångade in mig i sin lilla låda. Han är en oerhört levande person som direkt gör ett stort intryck. Det är svårt att inte gilla honom helt enkelt. Men fotboll handlar om att prestera, och det är allt annat än vad Stahre har gjort. En cuptitel på två år med ett spelarmaterial som på pappret luktade SM-guld långväga är långt ifrån godkänt, och därför bör han checka ut från kontoret efter söndagens avslutande hemmamatch. Personligen hoppas jag att "kungen" av Island ersätter efter den nittonde november då Island åkt ut i Playoff-kvalet mot Kroatien. Det hade varit någonting det. 

Spelarmaterialet då? Alldeles för mycket motbjudande mjölk, om du frågar mig. 

Hjalmar Jonsson - Gammal, sur mjölk som borde ha kastats för flera år sedan 
Logi Valgardsson - Undermålig isländsk mellanmjölk. Ser ut att vara god på utsidan, men när du väl smakat så inser du direkt att denna isländska mjölk är allt annat än delikat
Kjetil Waehler - När man köpte denna mjölk trodde man sig ha fått en hållbar sådan i mycket gott skick. Det visade sig dock inte riktigt stämma, då någon måste ha lurat Mild och fifflat med utgångsdatumet men också paketerat den helt fel då vissa skador uppkommit längs vägen
Mikael Dyrestam - God mjölk som vi tyvärr inte lär få njuta av längre 
Erik Lund - Svensk, blaskig mjölk som svider på tungan. Dock fint paketerad
Nordin Gerzic - Dyr mjölk som verkligen inte motsvarade förväntningarna. Bortom sur. Har redan börjat klumpa sig och den fina spänst som en gång i tiden fanns hos denna mjölk är nu spårlöst försvunnen. 
Daniel Sobralense - Brasiliansk mjölk. Vem fan dricker sån mjölk? 
Jakob Johansson - Förvisso en mycket delikat, ekologisk mjölk, men personligen är jag inte något större fan av just denna sort. Jag tror att vi alla har fördruckit oss på den här mjölken
Robin Söder - Både närodlad och ekologisk mjölk, men den lever tyvärr inte upp till förväntningarna och är alldeles för lam i smaken. Tror att denna mjölk skulle uppskattas mer på annat håll. 

Vad ska vi plocka in istället då? 

Snälla, snälla ge mig en targetspelare nu. Blåvitt ÄR långbollar. Då måste man också ha någon som kan ta ned bollen och göra någonting vettigt med den. Har väntat på denna långa, storväxta frälsare alldeles för länge nu. Jag vill också ha in en inläggsfot som kan skicka in bollen till detta straffområdesmonster. En spelskicklig innermittfältare av världsklass samt ett par unga, fjuniga mittbackar som just börjat få lite musch. Sen är jag nöjd. 

Ja juste. Mild är den suraste mjölken på Kamratgården och bör naturligtvis också bytas ut genast. 

Ja juste två. Glöm inte att slå på teven imorgon klockan två. Gustav Engvall kommer sänka Japan.

Fråga: Vad vill du ha för mjölk till nästa säsong?