2013/09/03

John Alvbåge recenserar

BOKRECENSION. Det är på tapeten att recensera "Ärkeängeln - en hjältes hemlighet" och vi på BaraBen sitter inne med en exklusiv recension. Det är ingen mindre än Sveriges bästa målvakt John Alvbåge som recenserar nedan. Håll till godo - och läs boken(!): 

När "Ärkeängeln - en hjältes hemlighet" damp ner i brevlådan så beslutade jag mig att få tummen ur och läsa för en gång skull. Jag är långt ifrån en bokmal. Jag är ju en filmkille och är det något jag hatar så är det folk som kommenterar filmer med frasen "boken är mycket bättre".  Men dom få böcker jag faktiskt läst i mitt liv har varit biografier eller faktaböcker. Böcker som intresserar mig och samtidigt utbildar mig. Ärkeängeln är just en sådan bok.

Men nu släpper jag filmsnacket och vad som intresserar mig och ger mig in på själva boken. 

Direkt så kan jag säga att Ärkeängeln passade mig som läsare väldigt bra då den var lättläst och lagom tjock.
Jag läste ut boken på en bussresa (tur och retur till Lund)  och den klistrade sig fast framför mina ögon, jag kunde inte slita blicken från boken.

Första halvan av Ärkeängeln handlar om Reines uppväxt och fotbollsliv ifrån Utsiktens BK till mäktiga IFK Göteborg. 

Allt flöt på för Reine Feldt som var ett föredöme både på och utanför planen med sitt sätt att vara. Reine brann för rättvisor i samhället och politiken blev något som Reine engagerade sig i förutom fotbollen och skrivandet som var hans liv.

Som IFK:are så var första halvan väldigt intressant då man får en lektion i Blåvitts historia. Hela gamla fina Göteborg målas fint upp av författaren Hans Burell men man börjar ana vad som komma skall i bokens andra halva.

Reine Feldt levde helt enkelt ett liv i hemlighet. Reine var inte bara en familjefar, journalist, politiker, karlakarl och lagkapten för IFK Göteborg. Reine var också homosexuell och just hans sexuella läggning gjorde att Reine levde ett dubbelliv.



Fasaden Reine byggde upp för sina vänner och nära var en lycklig tvåbarnsfar och make till hustrun Britt. Men bakom fasaden så fanns det en deprimerad man som grubblade över sitt liv.

Faktum är att boken är väldigt sorglig och ledsam eftersom Reine slits mellan att hålla ihop sin familj och sitt privatliv. Relationen till hustrun Britt är till en början perfekt men ändras snabbt till det motsatta. Reines "hemlighet" tär så pass mycket på honom själv och på Britt att han under ett tag i sitt liv säger adjö till allt och alla. Reines fristad blir Amsterdam där han bosätter sig ensam i en kanalbåt för att få vara sig själv för ett tag. Vid denna tidpunkten i boken så har Reine lämnat fotbollen bakom sig då ett sargat knä till slut satte stopp för honom.

Tiden i Amsterdam gör Reine gott och han kommer hem till Göteborg igen med ny energi och ser fram i mot en nystart.
Det tragiska är att Reine fick med sig något mer än bara minnen och nya vänner ifrån Amsterdam. Reine Feldt drabbades av den då helt nya och för allmänheten okända sjukdomen HIV.

Att vara homosexuell och samtidigt lagkapten i IFK Göteborg var bara det otänkbart så det fick hållas hemligt för allt och alla. Men att sen vara bög och HIV-smittad i början av 80-talet var också en sak som Reine var tvungen att hålla hemlig. 

Man skulle kunna säga att hemligheterna han höll för sig själv som bara hans allra närmsta visste om tärde på hans psyke. Samtidigt som hans allvarliga sjukdom tärde på hans kropp och själ. Detta blev till slut för mycket för Reine Feldt.

Jag kan varmt rekommendera Ärkeängeln till alla tänkbara läsare. Reine Felds historia är hyperaktuell idag med snacket som finns om idrottare och homosexuella, samtidigt som personen Reine som hela boken bygger på är väldigt intressant. Ärkeängeln ger dig samtidigt en historielektion om IFK på 1950 till 1980-talet vilket är en stor bonus.

"Ärkeängeln - en hjältes hemlighet" är författaren och journalisten Hans Burells första bok och den är skriven som en hyllning till personen Reine Feldt. Hans Burell var själv Reines arbetskamrat och vän i 15år på tidningen Arbetet och beskriver fint i slutet av boken hur han frågat Reines båda döttrar om lov att få ge ut boken. Svaret blev ett självklart "ja" ifrån döttrarna som själva var intresserade av vem deras far egentligen var. Så hemlig var nämligen Reine Feldt.  Inte ens hans barn visste vem deras pappa var. 

Jag kan inte ge boken något betyg. Jag kan bara varmt rekommendera Ärkeängeln till dig.

Med vänlig hälsning
John Alvbåge