2013/07/29

Matchtankar

DAGEN EFTER.  Jag skall vara ärlig. Igår när jag traskade iväg mot Gamla Ullevi trodde jag inte på seger. Efter att ha sett de tre senaste matcherna var det inget som talade för det. Ni som var i Dubnica eller lyckades få tag i den omtalade streamen håller säkert med mig. Just av den anledningen får man ett konstigt glädjerus i kroppen när vi bokstavligt talat kör över Helsingborg under första halvlek och dundrar in två mål, varav det ena kan vara det ett av de snyggaste den här säsongen.
Helsingborg är knappt uppe på vår planhalva, och kanske är det just därför vi spelar ut dem. Vårt försvar har egentligen inte mycket att göra. Anfallet gör två mål av världsklass, och sen skiter sig allt. 

När "matchens lirare" i HIF först dömer bort det mål som skulle stängt matchen, och sen tillåter det handbolls-spel som leder fram till 1-0, ja då svänger allt. Plötsligt blir det nervöst, tilltrasslat och av någon underlig jävla anledning lämnar man Accam helt fri i straffområdet. När passningen kommer till honom vet man att kvitteringen är ett faktum. I halvlek kliver Farnerud av planen, och man drar en suck. Rollerna är ombytta och Helsingborg har lekstuga och matchbilden påminner om första halvleken borta i Dubnica. 

Om vi för en liten kort stund väljer att bortse från att vi blev bestulna på tre poäng av domaren idag, så har vi mycket större problem. Det ena är att vår backlinje är alldeles för tunn, det andra är att all kreativitet försvinner så fort Farnerud kliver av planen. Enligt min mening finns det två olika sorters medicin. Ena är att Mild öppnar plånboken och värvar, andra är att vi låter våra yngre spelare spela. Jag förespråkar det senare alternativet, eftersom jag på allvar tror att vi efter dagens match inte kommer vara med och slåss om guldet. 

Trots allt det här, så går det inte att bortse från gårdagens domarskandal. Det som gör den helt horribla insatsen synnerligen speciell är betydelsen den kan få i slutänden. Helsingborg är starka och ligger nu fem poäng före Malmö och AIK och åtta poäng före IFK. Jonas Erikssons insats kan mycket väl vara det som gör att guldet trillar iväg till Helsingborg. Så små är marginalerna i Allsvenskan.

DET om något är en skandal, inte bara för IFK Göteborg, 
utan även för Svensk Fotboll.