2013/05/25

John Alvbåge inför Cupfinalen.

Intervju:
Gårdagens träning på Kamratgården bjöd inte bara på trevligt väder, underhållande fotboll och gott kaffe. En stor skara barn hade fått med sig matsäck, saft och autografblock till en träning som inte riktigt ville ta slut, så de kunde springa fram till sina hjältar - idoler. Än mindre populär vart undertecknad då jag direkt efter passet tog ett snack med John Alvbåge inför matchen imorgon, vilket ledde till att barnen fick avvakta en liten stund till.. Trots den långa väntan tyckte jag mig inte se en enda unge som lämnade Kamratgården utan ett leende på läpparna. Precis som det ska vara.




Din första titelmatch i Blåvitt - Hur laddar du upp?
Jag laddar upp som vanligt och försöker inte tänka på att det är så speciellt. Vi åker förvisso upp lite tidigare nu och det är ovanligt att man har en heldag i Stockholm och tränar på matcharenan, så visst det skiljer sig lite, men vi försöker att inte konstra till det utan vi kör som vanligt.

Om du summerar den framgång vi haft i Cup och Allsvenska än så länge - vad beror det på?
Vi har byggt laget bakifrån och det har fungerat. Vi har en stabil defensiv som hela laget nästa förlitar sig på och där även alla är delaktiga. Sedan har vi kryddat det med att spela bra - inte överlag i varje match - men vi har vart stabila. Har vi gjort något- eller några mål har vi oftast gått vinnande ur de matcherna. Därför ska vi inte röra om och göra något annorlunda imorgon utan kommer spela vidare på vår stabilitet, och förhoppningsvis går det vägen.

Hur stoppar vi Djurgården?
Dom är väldigt duktiga på offensiv planhalva faktiskt och besitter ett gäng duktiga individualister. Jag tänker främst på Andreas Johansson, Jawo och Fejzullahu. Deras yttermittfältare centrerar spelet ganska mycket och samtidigt kommer deras ytterbackar upp och runt på kanterna, så vi får vara med på det. Sedan känns det lite som att dom får se mer upp med oss..Vi har väl lite mer hot än vad dom har och besitter nog fler spelare som kan göra sin gubbe, så det känns som att vi är lite hetare. Sedan skall man inte glömma att det är en cupmatch, och då kan verkligen allt ske.

DU är fruktansvärt bra just nu. Vad äter du egentligen?
(skratt) Det är mycket havregrynsgröt och vår kock Fredriks goda mat som gör att man håller formen.
För personlig del handlar det mycket om idrottspsykologi. Jag har kommit in i laget, hittat min identitet och känner mig trygg i det spel vi har. Det gör att man kan slappna av, köra mitt spel och då kryddas självförtroendet. Mycket tack vare den fina start vi har fått. Sen att jag får göra det i Blåvitt, det är ju något extra liksom.

Om du avslutar meningen; "Jag, John Alvbåge lovar vid en eventuell cupvinst att...."
...Oj. Vad ska man nu säga. Jag kan väl styra upp mikrofonen på tåget hem kanske? Lite allsång?

Lycka till!
Tack!

Vi ses i vagn sju!