2013/05/28

Cupguldstankar


HÖFTSKOTT. Två nätter, en tågresa, ett antal lyriska tweets och en extremt välbehövlig SVT Play-repris senare börjar väl intrycken så smått att klarna. Här kommer lite spridda tankar om matchen, guldet och ”den största läktarskandalen i svensk fotbolls historia” (som någon idiot kallade det). Håll tillgodo!



♛  Rätt lag vann. Svårt att ha några invändningar mot det egentligen. Även om finalmatchen som sådan var en förhållandevis jämn historia så har Blåvitt imponerat överlägset mest på vägen dit. Helsingborg borta, Öster borta och sedan Djurgården i Stockholm – vi fick svårast möjliga utmaning i varje omgång egentligen.

 Jag har inga naglar kvar. Kan faktiskt inte minns när jag var så nervös senast.   

♛  Alldeles för passivt vid ledning. Igen. IFK Göteborg ÄR ett bättre fotbollslag än Djurgården 2013. Det borde ha synts mer.

♛  Alvbåge var bäst i Blåvitt. Inga protester där va? 

♛  Emil var sämst. Tyvärr. Det gör ont att säga det, för jag gillar verkligen Emil, men hans insats i söndags måste vara den blekaste jag sett av någon spelare i år. Jag räknade till en bra aktion – ett kombinationsspel med Adam i början av första halvlek. Dessutom blev han olycklig syndabock vid Djurgårdens mål. Minns ni #hållenstolpe? Lustig fick en jävla massa skit för det målet, och då var ändå Sjevtjenkos nick bra mycket vassare än Amarteys.

♛  Samuelsson, Samuelsson, Samuelsson... När fan ska Sveriges alla kommentatorer lära sig att han heter Salomonsson? Hur svårt ska det vara?

♛  Bra, Stahre! Rätt byten vid precis rätt tidpunkt. Litet frågetecken för Moberg – kändes mer som ett Stiller-läge där – men både Farnerud och Sobralense hjälpte verkligen till att ta tag i matchen så fort de kom in. Sobra får ofta berättigad kritik för att spela för svårt och inte föra bollen framåt, inte minst av undertecknad, men inte den här gången.

♛  På tal om Sobra: Visst såg man väl glimtar av 2009-Adam där på högekanten efter att han kommit in?

♛  Skulle vilja se statistik över hur stor del av våra inkast som renderat i bollinnehav i år. Måste vara sämst i hela Allsvenskan. Cirka 95 procent av alla inkast kastas rakt framåt längs långlinjen mot stillastående forward som i bästa fall skarvar till ingen alls. Övriga fem kastas långt mot Sobra, när både Wæhler och Bjärsmyr finns i straffområdet. Obegripligt.

♛  På tal om långa inkast: Haglund fortsatt kung, även om väl varken han eller Jakob lyckades dominera fullt så mycket som vi vant oss vid.

♛  Djurgårdens kvitteringsmål var en spegelvänd kopia av deras enda mål mot Öis i semin. Det känns så klart jävligt slappt, onödigt och irriterande att vi inte ska kunna hålla bättre koll på den ytan då.

♛  Helt okej domarinsats, undantaget en riktigt miss. Eller två, beroende på hur man ser det. Det var inget mindre än rent tjänstefel av Johannesson att Östberg inte fick lämna matchen i förtid. Tacklingen på Jakob mot slutet av ordinarie speltid borde egentligen ha varit rött kort direkt. Var helt övertygad om att det skulle bli det också eftersom Tobbe inte tilläts spela vidare trots uppenbar fördel av boll. Även om man skulle nöja sig med ett gult kort i den första situationen skulle ett andra ha kommit en stund senare, till följd av den allt annat än vältajmade tacklingen på Tobbe i första förlängningskvarten. Tjänstefel, som sagt. 

♛  Mycket bra straffar. Inte ens Bjärsmyrs, som ju missade, var riktigt dålig. Övriga tre eminenta. Och Alvbåge  med tillhörande klackvägg gjorde minst sagt sitt. Tycker synd om de djurgårdsspelare som tvingades stega fram till punkten. 

♛  Från och med nu heter den Kamratvallen, okej?

♛  Hur många var vi på Kamratvallen egentligen? 4 000 sa de på TV. 5 000 skrev Balkander (har jag för mig). Hörde 7 000 någon annanstans. Hursom så ska vi tydligen ha varit det största blåvita bortaföljet på svensk mark någonsin. Sugna på en titel, much?

♛  Jag kan inte nog berömma IFK Göteborg för det fantastiska finaltågsinitiativet. Att fansen och spelarna fick fira den här grymt efterlängtade titeln tillsammans tror jag betydde otroligt mycket för båda parter.

♛  Jag kan inte nog berömma Kanal Glenn-crewet för den kanske bästa episoden någonsin

♛  ”Sug min kuk...”, skrek Alvbåge på tåget och drog igång allsång. Det har vissa säkert invändningar mot. Själv älskar jag det. En ocensurerad lyckoyttring.

♛  Det nya cupformatet blev en succé. 

♛  Planstormningen och tillhörande tråkigheter har tagit oproportionerligt mycket plats i eftersnacket, både i media och på Twitter. Mer än hälften av allt jag läst har på ett eller annat sätt handlat om det. Jag ska vara riktigt tydlig nu: Att fira den första blåvita titeln på fem år (!) med att springa fram och håna knäckta Djurgårdssupportrar är riktigt jävla lågt. Det är AIK-stilen. Att kasta in en bengal i motståndarklacken är rent kåkfararbeteende. Men (och det här är ett stort jävla MEN). Det handlar kanske om tio pers som hade Difs förlust som främsta fokus när planen stormades. De övriga 99,8 procenten tillresta Blåvitt-supportrar var, som sig bör, bara helt jävla galna av lycka.

♛  Många har frågat sig (både raljerande och på allvar) hur matcharrangören Svenska Fotbollförbundet ska straffa sig själva för det som inträffade efter slutsignalen. Förbundets svar har varit att det inte skulle tjäna mycket till att överföra pengar mellan olika konton. Det är så klart sant, så vad sägs om att betala ut pengarna till Blåvitt och Djurgården som ju är de som blev lidande av den bristande säkerheten?

♛  Träffade några päronkastarknattar som ville slåss när jag gick helt ensam till tunnelbanan efter matchen. "Nu är du inte så kaxig va, när du inte har polisen bakom dig?", undrade de. "Kaxig?", svarade jag, "Jag är lika glad som ni är ledsna, skulle jag tro." Det blev inget bråk.

♛  Träffade även ett äldre par från Fjällbacka som hade åkt upp för matchen. Blåvita så klart, med årskort och allt. Tog sällskap med dem in till stan och fick berättat för mig att deras son varit på samtliga Blåvitts tävlingsmatcher de senaste tolv åren, inklusive Europa-spel. DET är imponerande!

♛  Europa League-kval, för sjutton! Alla till Riga, Vaduz, Skopje eller vart fan det bär av!

♛  Den där lilla kronan som är till vänster här och innan varje annat stycke ska alltså föreställa en liten cuppokal. Man tager vad man haver.