2013/02/21

Klubbens ansvar på sociala medier?

DISKUSSION. IFK Göteborg har, liksom många andra företag och föreningar, tagit steget in i sociala medier. Det går idag att hitta Blåvitt både på Facebook, Twitter och Instagram. Frågan är vilka skyldigheter och vilket ansvar klubben samtidigt tagit på sig?

Nyheter från hemsidan länkas vidare ut på Facebook och Twitter och bilder från Instagram dyker ibland upp på Twitter. Detta blir en envägskommunikation där IFK Göteborg förmedlar sina nyheter, bilder och budskap. Alla som är medlemmar på någon av dessa sociala medier har självklart chansen att "gilla" och kommentera, men det är oklart hur detta bemöts.

Nu till det viktiga - vad händer med alla de frågeställningar som skrivs i kommentarsfält och som är direkt riktade tillbaka mot klubben?

Vissa av kommentarerna är frågeställningar där avsändaren förväntar sig en input tillbaka. Vilka skyldigheter och ansvar har klubben här för att svara? Ska man låta bli att svara helt? Välja ut vilka kommentarer man ska svara på eller besvara alla frågor?

Varför jag skriver detta inlägg är för att jag själv vid ett par tillfällen använt Twitter för att kommentera utskick där jag förväntat mig svar tillbaka. Tyvärr har responsen varit lika med 0...

Exempel:
Jag har betalt årets två förfestmatcher för att kunna se via webben då jag inte haft möjlighet att närvara på Valhalla. Självklart tar jag för givet att dessa sändningar ska fungera klockrent och utan tekniska problem. Tyvärr har det blivit tvärtom och senaste sändningen tog ca 23 min in i matchen innan den fungerade som den skulle. Folk skrek ut sig både det ena och det andra i kommentarsfältet under sändningen om detta. Inte ett ord har hörts från klubben om detta, inte heller nu när ytterligare en nyhet har publicerats på hemsidan angående webbsändningen av derbymatchen på lördag.

När denna nyhet kom ut på Twitter av @ifkgoteborg svarade jag tillbaka och frågade om de nu har fixat allt tekniskt sedan förra sändningen. Jag kunde samtidigt se att jag inte var ensam om att fråga detta tillbaka. Jag är rätt säker på att jag inte kommer få någon respons av klubben och det är här jag tycker klubben gör fel.

Sociala medier är här för att stanna och det kommer bli än viktigare för företag och föreningar att ta dem på allvar och utnyttja dess fulla potential. Att inte ta sig tid till att bemöta de som faktiskt har lagt ner tid för att fråga något utmynnar i en negativ kundnöjdhet och misstroende.

Flera spelare och anställda finns på sociala medier och många tar en direkt genväg dit för frågor, vilket kanske inte är rätt i sig?

Hur tycker du klubben ska agera? Vad är rätt? Vad är fel? Har du erfarenhet där du fått/inte fått respons av klubben?