2013/01/30

Korta tankar inför morgondagens match

INFÖR. Imorgon spelas årets tredje match. Efter de två första matcherna har det varit delade meningar om hur spelet har sett ut. Här är några korta tankar från mig på vad jag vill se imorgon:

  • Att Alvbåge håller samma klass som han avslutade förra säsongen med. Att han står har inte bekräftats, men förhoppningsvis är han tillbaka från sin skada och gör en bra insats.
  • Backlinjen fortsätter täppa till bakåt. I de 2 inledande matcherna tycker jag att vi sett relativt starka ut. Bjärs har styrt och både Dyre och Ludwig har visat offensiva kvalitéer. Jag gissar på att Kjetil går in i backlinjen igen och att Hjalle får starta på bänken. Det hade varit intressant att se hur Dyre klarar sig ihop med Bjärs, men jag antar att Lund inte är fit för längre spel än?
  • Mittfältet är fortfarande ett stort frågetecken för mig. JJ ser jag som klar, men jag saknar Farneruds kreativa stil. Haglund har gjort en hyfsad start utan att glänsa, men rapporter från träningslägret gör gällande att han kanske har en stukad fot och är osäker inför imorgon. Jag gillar Joel och ser gärna att han finns med från start. Tredje mittfältare blir Gerzic (om Haglund inte spelar). Gerzic tycker jag för övrigt har sett tung ut.. Det var mer vilja i senaste matchen, men än är han fortfarande ingen man för en start11a.
  • Notera att jag bara har 3 på mitten. Med de spelare vi har funderar jag på om det inte vore bäst att prova 4-3-1-2? Stahre har ju sagt att han vill spela mer centralt med sitt mittfält och låta ytterbackarna fylla på.
  • Sobralense... Skicklig på att hålla boll, men oftast alldeles för länge och långt ner i plan. Spelar han på topp är han aldrig där och är han ute på en kant dyker han ändå upp i mitten. Jag blir tyvärr inte klok på honom och vet inte vad vi ska göra med honom. Mitt förslag blir därför att pröva honom som släpande bakom vårt anfall.
  • På topp startar Tobbe och DMK. De behöver spela ihop sig och det blir direkt farligare om man har båda två på plan samtidigt. Med Sobra + DMK ihop blir det alldeles för ensamt på topp för DMK.
Övrigt:
  • Vilka fyller på i boxen? Minst 3 ska finnas där vid inläggssituationer.
  • Hur är det egentligen med vinnarinstinkten? Dags att börja visa den nu..
  • Rörelse gubbar, rörelse!
  • Vem är förste straffskytt?
  • Jag väntar fortfarande på att få höra att Gusten, Adam och Berg kritar på nya kontrakt och återvänder.
  • Kommer Håkan överraska med något annat nyförvärv?
  • Snart skiner Poseidon.