2012/12/31

Ring, klocka ring

INLÄGG. 2012 är snart över och det är dags att lägga ytterligare en usel säsong bakom sig. Inför årets allsvenska start hade jag höga förväntningar; flera namnkunniga spelare hade knutits till truppen och försäsongen hade sett lovande ut.

Sedan hände det som inte fick hända... Redan efter Syrianska borta började de negativa kommentarerna hagla och Erik Lund totalsågades. Det visade sig att vi istället för att slåss om SM-guldet var nära att hamna under kvalstrecket. Det är något som aldrig får hända!

Efter Gefle borta (5 mål i baken) hade man tydligen de bästa träningarna uppe på Kamratgården. Det är för mig totalt oförklarligt hur man inte ALLTID har bra träningar? Att vara professionell fotbollsspelare för IFK Göteborg, med sin historia och ära, handlar om att alltid göra sitt bästa och stå upp för klubbmärket och dess supportrar. Man springer tills man spyr och byter ut sig själv om man inte vill eller vågar vara med.


Jag är orolig inför 2013... I dagsläget finns det inget som talar för en förändrad situation. Spelare har försvunnit, men inga nya har tillkommit. Det som oroar mig mest är backlinjen:
  • Logi har fått lov att lämna om någon intressant dyker upp,
  • Kjetil och Hjalmar är för gamla,
  • Dyre är bara skadad och har inte skrivit på något nytt kontrakt,
  • Bjärs har bara ett år kvar,
  • Lund har varit långtidsskadad,
  • Azulay är oprövad,
  • Emil har opererats.
I mina ögon ser detta jäkligt illa ut. Att vi prövat Allansson, JJ och Haglund som backar är inga permanenta lösningar för mig. Det behövs fler nya spelare och jag hoppas att Håkan har någon konkret att visa upp snart. Det behövs både för truppen och för alla oss supportrar som undrar vad som egentligen händer uppe på KG.

Att vi även behöver en ordentlig vänsterspringare och ett nytt komplement till Tobbe är det inget snack om. Det funkade inte förra året och får vi inte in något nytt kommer det se likadant ut nästa år.


"Ring, klocka ring" kommer snart ropas ut från Skansen. Jag hoppas att det även ringer en väckarklocka uppe på KG om att ett nytt år stundar. Vi vill inte ha repriser av tidigare år utan det är dags att återerövra Göteborg, Sverige och hela jäkla Världen!

Gott Nytt År!