2012/11/30

Vad kommer tomten med i år?

Det börjar nalkas mot juletid!

Vi närmar oss julafton med stormsteg, och jag är övertygad om att samtliga av er, Mina barn, har varit riktigt goda och snälla supportrar, och att ni kommer få många fina blåvita paket. Ni vet, med sånt där lyxigt och glansigt omslagspapper, där smält lack förseglar flikarna och paketsnöret är delat så där fiffigt i mitten.
Julen är en tid där man skall vara tillsammans - umgås med familjen, knäcka nötter och lyssna på Peter Jöback framför brasan. Passa verkligen på att skämma bort varandra - rå om varandra och inte minst, drick kopiösa mängder glögg.

Allt det där är bara skitsnack. Julen är inte en tid för oss att vara tillsammans.
Det är ett substitut för att överleva den misär då Allsvenskan har uppehåll.
Det är en ursäkt. Ett tidsfördriv. Det finns bara en tomte. Han heter Håkan Mild.

Hur som helst - den 1:e advent smäller det. Då skall det bakas, pyntas och pysslas. För er som har idétorka och har kört fast tänkte jag här nedan ge lite tips på hur ni kan få det lite mysigare i hemmet.


Ur äggkartong är denna lilla Nisse gjord. Skaparen har döpt honom till Torbjörn.
Bredvid Torbjörn står en kona. Detta är bra mycket roligare än den klassiska speldosan,
och blir du mot förmodan trött på honom är det bara att stänga locket.


Ingen jul utan julgran, och självklart är det den vita granen som gäller.
Här dekorerad med blå kulor. Vad det andra krafset är har jag ingen aning om.



Det absolut viktigaste till julpysslet är hemmets majestätiska fort.
Om det är något minne jag tar med mig från min far så är det;
"Min son, det finns bara två sätt att se hur en person är - dels på hans skor,
men också på hans pepparkakshus."


----------------------------------------------------------------------------------------------------



Med dessa små tips vill jag passa på att önska er ett riktigt gott säsongsuppehåll, så lovar jag att sköta mig riktigt fint, för er skull, nästa år igen.


Ps. Julgransbilden lånades från http://ninna77.blogspot.se/ En riktigt bra blogg som kommer med mycket tips om inredning. (Ping alla fotbollsfruar)