2012/11/20

Andrej Häggblad – ”Vi ska återerövra Göteborg”

 

INTERVJU. Jag träffade Andrej Häggblad, marknadschef för IFK Göteborg, uppe på soldränkta Kamratgården. Alla här i Göteborg vet att solen inte tittar fram allt för ofta nu för tiden, men just idag gav den vår gård ett alldeles underbart sken.

Foto: Peter Johansson
Allt hade börjat med ett Twitterinlägg där Andrej förklarade att ”Senast säsongen 2015 ska vi sälja 15000 årskort/biljetter i snitt per match i allsvenskan”. Detta gjorde mig väldigt nyfiken och jag ville veta mer. Andrej föreslog ett möte och några minuter senare var mötet bokat.

Foto: Peter Johansson
En sprudlande glad Andrej tog emot nere i receptionen. Efter att ha hämtat lite kaffe var det dags för vårt samtal i ett av mötesrummen. Ena kortsidan i rummet var täckt med budskapet ”IFK – Laget i våra hjärtan”. Det kunde inte bli mer sant än så!

Berätta för oss – vad är det för mål ni satt upp och vad innebär det i praktiken?
- Säsongen 2015 ska vi sälja 15000 årskort/biljetter till varje hemmamatch. Målet ska uppnås med bibehållen eller förbättrad intäkt per åskådare. För att uppnå målet tror vi att ett kundorienterat synsätt i kombination med ett återkommande analys- och förädlingsarbete är viktiga framgångsfaktorer. Vi får dock inte glömma det allra viktigaste, att vidareutveckla den fantastiska atmosfär som råder på Gamla Ullevi. Det är en konkurrensfördel som ingen annan kan erbjuda.

Berätta lite om hur ni inom marknad jobbar för att nå målen.
- Vårt arbete består av två faser, rekryterings- och leveransfasen. Rekryteringsfasen går ut på att övertala så många personer som möjligt att besöka våra evenemang. Leveransfasen innebär att erbjuda en upplevelse som gör att de vill återkomma. Oavsett vilken av faserna vi ägnar oss åt gör vi det genom att utgå från den aktuella målgruppen. Vårt rekryterings- och leveransarbete skiljer sig t.ex. avsevärt åt när det gäller Young Fellows och Seniorläktaren. Genom att utgå från målgruppens behov när vi formar budskap, väljer kanal och aktiviteter på arenan är vi övertygade om att vi kommer att öka vårt publiksnitt. Då skapar vi mervärden för livepubliken som överträffar substituten som t.ex. tv-soffan. Kan vi bland annat få ordning på wifi-nätet så öppnar sig många möjligheter. Framtidens publik vill inte vara åskådare. De vill vara deltagare.

Andrej Häggblad
Tidigare säsonger har ni kunnat rida på vågen av SM-guld, ny arena och inför säsongen 2012 gjorde vi flera spektakulära värvningar. Nu har vi tre år i rad med placeringarna 7-7-7. Hur ser det ut inför säsongen 2013?
- Vi har precis gått ut med budskapet ”Återerövra Göteborg”. Vi måste skapa en stark grund att utgå ifrån om vi ska nå framgång bortom våra gränser. Att återerövra Göteborg innebär främst att Gamla Ullevi återigen ska bli en arena som våra motståndare fruktar och lämnar tomhänta. Men även att vi ska återta positionen som nummer ett i staden när vi summerar allsvenskan 2013. Lyckas vi med båda de sakerna så är sannolikheten stor att vi är med och slåss om det vi åtrår allra mest.

Hur ser det ut med priser inför 2013?
- Vi kommer ha samma priser som under 2012. Med tanke på inflationen kan man kanske lite skämtsamt säga att det blir billigare att besöka våra matcher. Vi kommer även bjuda alla årskortsinnehavare som förnyar sitt årskort innan den 31 december på bortamatchen mot Häcken. Det är ett tack för deras lojalitet samtidigt som det går i linje med att vi ska återerövra Göteborg och behöver deras stöd.

Utöver detta kommer vi även byta biljettleverantör från iTicket till Ticnet och vi hoppas att det innebär förbättringar för våra kunder. En förbättring för våra årskortsinnehavare är att de kommer att kunna vidarebefordra en biljett från sitt årskort om de inte själva kan gå på matchen.

Hur kan vi som supportrar hjälpa till att nå de uppsatta målen?
- Det är fyra saker jag kommer på direkt:
  1. Sprid ordet! Dela med er av de blåvita budskapen i de sociala medierna.
  2. Visa färg! Flagga från balkongen på matchdagar. Klä er i blått och vitt. Sätt en dekal på din bil. Blåvit stad var ett fantastiskt initiativ!
  3. Värva! Ni supportrar är våra viktigaste ambassadörer och kan genom ert agerande påverka andra att komma på våra matcher.
  4. Sjung! Lev ut din passion på Gamla Ullevi. Det ska koka när Blåvitt spelar.
Mötet lider mot sitt slut och det är en väldigt positiv och energisk Andrej som har hållit låda i över en timme. Innan mötet avslutas vill vi självklart passa på att ställa fem snabba frågor:

Gräs eller Konstgräs
- Utifrån mitt kommersiella perspektiv tycker jag att det med rådande förutsättningar finns fler fördelar med konstgräs.
Kött eller Makrill
- Kött
Gamla Ullevi eller Nya Ullevi
- Gamla Ullevi
Snart skiner Poseidon eller Heja Blåvitt
- Snart Skiner Poseidon
Baraben eller andra fansidor
- Alla sajter, bloggar och initiativ är viktiga.

Har du några sista ord du vill hälsa till Barabens läsare?
- Jag är lite oroad över att det är några få personer som står för majoriteten av det aktiva engagemanget inom den blåvita supportersfären. De personerna behöver stöttning innan de bränner ut sig. Ju fler som engagerar sig aktivt, desto snabbare kommer IFK Göteborg att nå framgång. Var med och bidra utifrån era förutsättningar. Engagera er i Supporterklubben Änglarna, hjälp till med tifon, skriv ett blogginlägg, häng upp en banderoll etc.

Foto: Peter Johansson
Efter mötet sluts får jag en extra rundvandring på Kamratgården. I korridorerna stöter jag ihop med både Håkan Mild, Kennet Andersson och Roger Gustafsson. Väl utanför fortsätter solen skina på mig och de gröna gräsplanerna. Det kunde inte bli en bättre avslutning på detta möte.