2012/09/21

Hets mot folkgrupp - en bedömningsfråga?

KRÖNIKA:

Varje match utsätts de för det. Glåporden.
Det gäller såväl våra kära änglar som fotbollsspelare i alla möjliga divisioner.
Hetsen från läktaren. Du känner säkert igen det.
- "Fyfan va du suger! Äckliga jävel, hoppas du dör!"

Jag minns IFK Göteborg - Helsingborgs möte under våren 2011 extra starkt, och då av tre anledningar.

  • Blåvitts nya succévärvning Andreas Drugge gör sitt första (och enda) mål för föreningen.
  • Alexander Gerndt stänker dit 1-2 i den 90:e minuten.
  • Jag var hes i en vecka efter matchen.

Jag befinner mig på sektion I, precis mellan mål och hörnflagga, längst fram. Blåvitt spelar enligt min mening bedrövligt, och jag börjar bli mer och mer frustrerad.
I stundens hetta, då man gång på gång misslyckats att plocka bort ett anfallande Helsingborg styr Marcus Sandberg ut ett skott till hörna. Alexander Gerndt ger sig ut för att ta hand om den, och i samband med det hör jag mig själv skrika; "Gerndt, din jävla h*ra - Gå och misshandla din fru istället"
Jag ser Alexander Gerndt titta snabbt upp mot mitt håll, för att sedan blixtsnabbt att dra huvudet ner mot marken igen.
Då slår det mig. Vad fan skrek jag? Vad håller jag på med?
Det är inte många platser på jorden där sådana ord kan gå obemärkta. På fotbollsarenan gör de det dagligen.


Många hävdar att det tillhör sporten, och jag kan hålla med.
Publiken anses som en tolfte spelare och den största makt man har, förutom att sjunga och stötta sina egna spelare, är att få motståndaren ur balans.
Det finns många exempel och det senaste är bara ett par dagar gammalt. Under matchen Brommapojkarna - Hammarby fick Pablo Pinoces Arce sitt andra gula kort och blev utvisad i samband med att han skruvade in en hörna. Anlednigen var att han valde att fira framför hammarbys läktare för att tysta de fans som kastat glåpord mot honom. 
Så vart går gränsen? Vad är okej - vad är inte okej - och framför allt - Vad kan spelaren göra för att försvara sig, eller tom. Ge tillbaka, utan att få disciplinära åtgärder?


Jag ringde upp Svenska fotbollsförbundet för att få svar på frågan och fick där tala med Germund Nilsson.
- Hur får en spelare uppträda gentemot publik?
"Reglerna är ganska klara - En spelare får inte uppträda olämpligt, och i det ingår provocering av publik."

- Okej, men vad klassas då som provocering av publik?
"Det är en bedömningsfråga, och det är svårt i många lägen. Det gäller ju även hands- och frilägessituationer. Fotboll är en bedömningssport och tyvärr döms den inte alltid lika.

GLASKLART JU!


Ingen i fotbollsvärlden kan ha undgått Emmanuel Adebayors "svar på tal" gentemot sina gamla fans (Arsenal) när han i sin fjärde match för Manchester City sätter "spiken i kistan" i den 80:e minuten, och då efter att ha utstått mer spott och spe än vad en människa bör klara av.


Kraftiga gräsfläckar


Vad anser DU är okej, och hur tycker DU att man i publiken skall agera?
Hur tycker DU att man som spelare skall få agera?
Jag vill veta! Jag vill ha debatt - HAT & KÄRLEK.



Önskar man personliga konversationer med mig, eller har någon annan åsikt än den som rör detta inlägg återfinns jag på twitter, och då under namnet @_PatrikG