2012/08/15

Jag tog ett snack.. med Jonathan Azulay

Inom Sveriges finaste förening finns ett A-lag.
I det laget finns det spelare som inte sticker ut. -
Spelare som kanske inte alla känner till. Spelare som borde få mer uppmärksamhet.
Det är inte okänt att backlinjen inte "hållit måttet" denna säsong, och många har ifrågasatt Mikael Stahres beslut om att bänka ett av våra friska nytillskott.
Jag ville veta lite mer om detta och slog nytillskottet med nr. 20 på ryggen en signal;


God middag, och ett väldigt sent grattis till ditt A-lagskontrakt, Jonathan Azulay
Tack tack! Det känns väldigt bra och det är en dröm som nu har gått i uppfyllelse.
Det här kontraktet är något jag har krigat för enda sedan jag kom till Blåvitt. 


För de som inte känner till dig så väl - vem är du? 
Jag började min fotbollskarriär i en liten klubb som heter BK Smitten, där min pappa var tränare.
Jag var dock lite bättre än alla andra, så när jag var åtta år gammal tröttnade jag så jag valde då att byta klubb och gick till Askims IK. Där började jag spela med killar som var ett år äldre, och jag fick jag spela på alla möjliga positioner - innermitt, yttermitt, anfallare - ja, allt FÖRUTOM back. Sedan när mötte vi Häcken en gång bad min tränare mig testa att spela som mittback - och det gick bra, så jag fortsatte där. I samband med att jag spelade i Askim blev jag antagen till pojklandslaget och har klättrat inom det fram tills nu. Sedan när jag fyllde 16 år hörde både Blåvitt, Gais och ÖIS av sig - och då var ju valet inte svårt direkt.. 



"Jag har ett ganska bra tillslag"

Vad har sagts till dig kring din uppflyttning? Hur gick det till?
Det hela började med att jag fick följa med till januarilägret på cypern 2010, där jag fick känna lite på att spela med A-laget, men då vart jag aldrig uppflyttad. Efter det var jag uppe med jämna mellanrum och tränade med A-laget, och det kändes bra, trots att det var så mycket tuffare där. Sen under december 2011 skulle en nysatsning ske där Mikael Stahre skulle ta över Blåvitt, och då sa Eilert att jag skulle få träna med A-laget under december månad 2011 tillsammans med DMK och Sam Larsson. Det gick bra, jag fick fortsätta och i juli fick jag mitt riktiga kontrakt. Det sträcker sig över två och ett halvt år. 

Vad är ditt personliga mål med IFK Göteborg? 
Målsättningen är att ta en plats i startelvan, och under den tiden jag har kontrakt - ta SM-guld med IFK Göteborg. 

Hur fortsätter du då att motivera dig när spelare som är värvade på andra positioner går före dig - trots att det är en enorm brist på backar?
Det är en mental bit, det är det. Speciellt nu när det gått bra för mig. Jag tänker främst på de två träningsmatcherna jag fick spela under EM-uppehållet, samt att det gått väldigt bra på de senaste U21-matcherna. Samtidigt känner jag att det är på gång och att jag är nära hela tiden.
Men visst, det kanske inte är världens roligaste att bli petad av en mittfältare när man spelar i A-laget. Jag tror att min tid kommer, bara jag har lite is i magen. Det har gått bra fram tills nu - så det borde fortsätta. Tålamodet är viktig. Jävligt viktigt.



Modig mittback

Vad är den största skillnaden mellan U-laget och A-laget.
Oj, allting - det går nästan inte att jämföra. Men..tempot.
Du har inte den tiden på dig i A-laget som du har i U-laget.


Du tillhör ju den lite yngre generationen - vad är din åsikt kring konstgräsdebatten?
När jag spelade i U-truppen så måste jag erkänna att jag hellre spelade på konstgräs än naturgräs.
De gräsplaner vi spelade på var ju knappast som Ullevi eller kamratgården - men sen jag blev uppflyttad och började få ta del av de välskötta naturgräsplanerna är det solklart att jag hellre spelar på "äkta vara".


Till sist; Vad är dina styrkor?
Oj, min styrkor är att jag är en modig mittback med bra tillslag på bollen. Jag är nog ovanligt trygg med boll för att vara mittback. Jag är ganska brytningssäker med, och så har jag en bra inställning.

Svagheter då?
Svagheter.. haha, du, de har jag faktiskt inga..



Det skall bli otroligt roligt att följa denna endast 19 år gamla kille genom hans karriär i IFK Göteborg, och
jag är övertygad om att vi kommer att få se mycket mer av honom i framtiden.
Den viljan, den entusiasmen och det tålamodet kommer bli det framgångsrecept som gör Jonathan till en av de spelare vi kommer minnas länge. Lär dig av det, Ranégie.



På twitter:
@_PatrikG