2012/04/21

Ska det införas teknisk hjälp till domarna?

GÄSTKRÖNIKA. Jag har reflekterat, som många andra gör också, ett tag över det här med att införa målkameror och diverse teknik för att underlätta arbetet för domarna.

Vad blir fördelarna med tekniken? Helt klart är att tekniken inte kommer ljuga, förutsatt att den funkar som den ska, därmed kommer vi få domslut som är i princip hundraprocentiga.

Men det finns även nackdelar så som jag ser det.

Jag gillar sporten fotboll för att det är hela tiden ett flödande spel och få matchavbrott, om det jämförs med andra sporter. Vilket vi går ifrån allt mer och mer redan nu, då spelare ska filma och maska jämnt och ständigt. Det jag är rädd för om teknik införs är att det inte kommer vara det längre, då man ska kika på en repris om det var mål eller inte mål vilket kommer ta tid.

Många av argumenten jag hör för målkameror är att det är så matchavgörande situationer och att det händer så sällan att domaren är osäker så det kommer inte rycka sönder matchen. Dessa argument köper jag men är inte en felaktig avvikning för offside, när en spelare kommer i friläge, lika matchavgörande? Eller åtminstonde kan bli, om han/hon vinkas av för offside, felaktigt, vet vi inte om han/hon hade gjort mål. Alltså har det potentialen att bli lika matchavgörande som ett bortdömt mål.

Hur är det med en hands i straffområdet som borde vara straff, som inte domaren ser? Det har potentialen att vara lika matchavgörandet som en boll som varit inne.

Hur är det med en liten tröjdragning på mittplan som hindrar en spelare från att få den extra metern mot sin motspelare när hen ska löpa mot en djupledsboll? Det har också potentialen att bli lika matchavgörande.

Anledningen till att jag tar upp dessa olika exemplen och överdriver till viss del är för jag vill att vi ska ställa oss frågan ”var går gränsen för en avgörande matchsituation?”. Idag är det bara målkameror men ska vi bara införa det? Ska vi släppa alla andra saker som domarna missar ibland?

Självklart vill jag ha en sådan rättvis fotbollsmatch som möjligt och jag ska säga det att jag inte är emot målkameror, som det kanske låter, men tycker det är viktigt att lyfta fram saker som jag tror det kommer leda till om vi skaffar det.

Om tekniken ska användas för att hjälpa domarna ska den användas rätt! De måste fundera igenom en bra lösning när det kommer till hjälpmedlena till domarna, för jag tycker inte det duger att bara införa målkameror om man ska börja använda sig av sådan teknik så måste man även titta på andra situationer, t.ex offside osv. Därför vill jag att de hittar en bra lösning som inte förstör det lilla matchflöde vi har kvar inom fotbollen.

// Zer00x