2012/04/21

En intetsägande vecka

Det har snart gått en vecka sedan vi spelade mot Örebro. Det har varit en väldigt, väldigt lugn blåvitt-vecka måste jag säga. Det ”hetaste” som dykt upp är egentligen en icke-nyhet. Mattias Bjärsmyr stämmer alltså sin grekiska klubb Panathinaikos på motsvarade dryga åtta miljoner kronor. Givetvis börjar det spekuleras i en övergång till Blåvitt. Från Håkan Mild får man ett standardsvar i stil med ”Vi tittar alltid på bra spelare”. Detta stämmer naturligtvis, men jag är tämligen säker på att Mr Mild lämnar en intresseanmälan hos Bjärsas agent när det är och om han bli fri att lämna. Det vore givetvis en riktigt härlig värvning att ro hem till sommaren, men helt ärligt känns det inte relevant. Min gissning är att han hamnar i Holland.

Vad har mer hänt i den blåvita-sfären? Mikael Dyrestam är, som jag skrev i en tidigare bloggpost, snart redo för matchspel igen. Idag skrev han som svar till GP:s @Balkander att han snart är redo. Har bara en sak att säga till Dyre. Skynda långsamt! Tycker att Dyres lugn och bollkontroll har saknats i backlinjen. Även om han ibland kan se lite loj ut så är det en orehört talangfull spelare!

Under fredagen slog Mjällby Djurgården med 4-3 hemma på Strandvallen. Redan efter första halvlek ledde laget med 4-1 och Pär Ericsson stod för två av målen. Kanske skall tilläggas att det första var en redig målvaktstavla. Totalt har han nu alltså gjort fyra mål på de fem inledande omgångarna, varav tre från start. Tycker det hade varit intressant att se Ericsson BREDVID Hysén i ett 4-4-2 och inte bakom. Har en känsla av att de bägge skulle komplettera varandra bra. Kanske skickades han iväg för tidigt i år?

Även en annan utlånad spelare var igång idag. Markus Sandberg höll sin första nolla för Ljungskile i matchen mot topptippade Halmstad BK. På planen måste ju även Superettans coolaste spelarnamn funnits, amerikanen Steffen Vroom. Svårslaget! I övrigt var annars Stefan Rehn expert under tvsändningen av matchen.

I tisdags var det derby i u21-serien där Blåvitt tog emot Häcken. Matchen slutade med 2-1vinst efter mål av Stiller och Daniel Moberg-Karlsson. Om vi skall fortsätta spela ett 4-4-2 med två renodlade anfallare tror jag Stiller blir den som får förtroendet bredvid Hysén i matchen mot Häcken. Vad jag baserar det på är ren magkänsla. Jag tycker det har saknats tyngd i boxen och att Söder sett lite ängslig ut. Det gör däremot inte Stiller och det är någonting han kan så är det att spela resolut i boxen.

Det finns egentligen två olika elvor jag tror är aktuella för matchen mot Häcken om inga skador eller sjukdomar uppkommer. Och det är följande:

Alvbåge
Emil – Kjetil – Hjalle –Logi
Haglund – Farnerud
Joel – Gerzic – Sana
Hysén

Gerzic är enligt mig alldeles för bra för att sitta på bänken. Det är en kreativ kraft som verkar högra upp i banan än vad till exempel Farnerud gör. Om dessa bägge herrar skall spela samtidigt känns det dock som att det måste bli tydligare med att Gerzic verkligen spelar längre fram och inte faller ner för djupt för att hämta boll. Vidare vill jag även att Haglund skall våga ta för sig lite mer. Och med att ta för sig menar jag att fylla på i boxen. Han är en duktig huvudspelare och måste våga utnyttja det mycket mer än han gjort hittills. Att Joel skulle få chansen nu känns inte mer än rätt. Sobralense gjorde en riktigt svag match mot Örebro. Mycket missade passningar, framförallt enkla passningar. Även om hans crossboll till Sanas mål håller hög klass.

Den andra elvan som jag tror är relevant blir således följande:

Alvbåge
Emil – Kjetil – Hjalle – Logi
Joel – Haglund – Farnerud – Sana
Hysén – Stiller

Det känns nästan troligare att Stahre väljer att hålla kvar vid 4-4-2. Stiller tror jag får chansen just på grund av den tyngd i boxen han kan tillföra. Annars finns det väl inte så mycket mer att tillägga kring detta. Mer än att man kan hoppas på att den första trepoängaren inkasseras.

För er som eventuellt har missat det så vill jag även passa på att tipsa om följande bild:



För er som ännu inte köpt biljett till matchen på måndag görs det via Ticnet.se. Även om det är norra Europas tråkigaste arena så är det bara till och bita ihop och göra sitt för att stötta laget i våra hjärtan!