2009/11/17

Hankins krönika: Jag har 18 000 låtsaskompisar

HANKINS KRÖNIKA. Livet är enkelt. Ät, sov, skit, gå på Ullevi. Men glöm inte att det här med att gå på Gamla Ullevi gör dig till en supporter lika mycket som att stå i ett garage gör dig till en bil. Det krävs mer än så, det krävs engagemang och hjärta.

När jag var ett barn hade jag en låtsaskompis. Nu har jag Facebook och därmed 500 låtsaskompisar. När jag går på Ullevi har jag 18 000 av er. Som barn brukade jag vara målvakt när vi spelade fotboll på gården. Jag försökte alltid läsa av spelaren för att se vart skottet skulle komma. Se på deras blick, deras rörelsemönster och minspel. Svårast var när jag lirade mot min mormor, för hon hade alzheimers och visste inte själv vart hon tänkte skjuta.

På Ullevi det svårt att veta när passionen kommer att koka över. Vissa matcher kan runt 15 000 personer bete sig som en övervuxen skolklass, på den där utflykten där skolans bittra och arga rektor följt med i stället för klassföreståndaren. Andra matcher kan 7 000 personer uttrycka känslor som bara en mor kan känna. Känslan av lycka när hennes förstfödda kippar efter andan sekunden som följer det att hon satt en matbit i halsen. Supporterskapet är schitzofrent och svårt att förutspå. I bland går vi igång över något som kan betecknas som en "skitsak" av gemene man, andra gånger rycker vi på axlarna åt något som väcker stor samhällelig debatt.

Som liten grabb brukade jag sporta. Sedan insåg jag att man kan köpa troféer, så i dag är jag framgångsrik på allt. AIK har inte en enda spelare i Erik Haméns första landslagstrupp och symbiosen med min sportsliga framgång gör sig påmind. De har inte gått Blåvitts tuffa väg till framgång, den där ungdomar drillas i "Fotbollens hemligheter" och systematiskt skolas in i ett framgångsrikt tänkande. Längst av alla tog Gais den här troféköparstilen och kickade en bunt småbarn från sin organisation. Det är ett sätt att lura sig själv.

För i den krassa fotbollsverklighet de svenska lagen lever i kommer verkligheten alltid i fatt en. Att ändra taktik mitt under en match är som att få en hjärtattack när man spelar charader. Alla ser det, men ingen gör något för att rädda situationen. Det samma gäller en långsiktig skolning av fotbollstalang. De spelare som tar chansen och blir "ungdomsproffs" i utlandet utvecklas sällan till landslagsstjärnor. Undantag finns alltid, men konsekvent och långsiktigt arbete kan aldrig ersätta framgången från "snabba cash".

Blåvitt lever kvar i toppen medan konkurrensen varierar.
Roger Gustafsson har nämligen inte hittat till trofébutiken.

Det var svårt att repa sig efter förlusten i "supermatchen" mot AIK. Själv vaknade jag morgonen efteråt, ruskade om mitt huvud och tänkte: "Väldigt roligt Scotty, stråla ner Lennart Johanssons pokal till mig nu". En dag kommer ni minnas den där kvällen, skratta nervöst och byta ämne. Just nu kan vi bara undra varför Noa inte dränkte alla råttor - när det bara fanns två av dem?

Den senaste tiden har det varit väldigt många klagomål på Higabs misslyckade arenabygge. Domedagsprofetior har pekat på supportrarnas hoppande som ett jätteproblem för det nybyggda Gamla Ullevi. Men ingen har mints tillbaka till tiden då supportrarna själva fick vara med och rusta upp Gamla Ullevi. Ni vet, den gången runt -90 som flyttlasset gick tillbaka dit efter många år på Nya Ullevi.

På det temat vill jag påpeka att en amatör byggde Noas Ark.
Tusentals proffs byggde Titanic, "det osänkbara fartyget". Se hur det gick.

60 kommentarer:

  1. otäckt rolig krönika idag Hankins.

    SvaraRadera
  2. underbart underhållande undervisande.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet, fint att du lyckades få in att du har 500 vänner på facebook också :)

    SvaraRadera
  4. GRYMT. word man

    SvaraRadera
  5. evenemangarna kan dra2009-11-17 18:30

    sittplats förstörde guldet för blåvitt, svek totalt under 2:a halvlek..

    köp årskort!

    SvaraRadera
  6. Som alltid jävligt bra krönika Hankins!

    J-T

    SvaraRadera
  7. väldigt väldigt bra skit. när börjar du skriva sport-krönikor i GT?

    SvaraRadera
  8. hankins... fattar ärligt talat inte så mycket i skiftningarna mellan då och nutid, metaforer och konkretioner, fotboll och morföräldrar och allehanda teman.

    men men...

    säkert grymt ändå (det brukar det iaf vara) så tack för krönikan

    för övrigt anser jag att gais ska förgöras!

    SvaraRadera
  9. Det är ta mig fan en gåta hur du lyckas få något publicerat. Sämre får man leta efter. Fast å andra sidan är du i gott sällskap med resten av lallarna typ Olsson, Laul, Niva, Härd osv.

    SvaraRadera
  10. Jävligt underbar och upplyftande krönika så här mitt i veckan i vintermörkret. Skriv oftare tack!

    SvaraRadera
  11. anonym 19:27/ Du är en sådan som brukar bua när ditt lag leder med 3-0 i paus för att de inte "klackar tillräckligt" va?

    Hankins, ignorera den flöjten! jag tycker du brukar vara väldigt bra annars men detta var vassare än på länge!

    SvaraRadera
  12. stor tumme upp. mer sånt här på baraben! det har varit för mycket tunna gästkrönikor och spelarhyllningar den senaste tiden!

    SvaraRadera
  13. haha, skrattar fortfarande åt din mormor! den va skoj haha... =) b

    SvaraRadera
  14. En gåta att du inte skriver sådana här texter varje dag här på baraben.com som du gjorde förr. MERA TACK!

    SvaraRadera
  15. Ullevi. Gamla Ullevi. Även ett fullblodsproffs som Hankins har problem i början av artikeln och kallar GU för Ullevi ett flertal gånger. Hemma brukar vi säga Stora och Lilla Ullevi. Det är helt obegripligt hur Sture Allén kunde få en herrans massa pengar för att komma fram till namnet Gamla Ullevi på en sprillans ny arena, när det redan finns en gammal (byggd 1958) arena som heter Ullevi. Självklart skulle nya arenans namn varit Ullevi och nuvarande Ullevi (alltså den gamla arenan som inte heter Gamla Ullevi) skulle bytt namn till Göteborg Stadion. Eller?

    Riktigt bra artikel förresten!

    SvaraRadera
  16. Collberg, han skriver inte alls fel - du behöver bara läsa lite noggrannare. På sina håll går det alldeles utmärkt att kalla Gamla Ullevi för just vad det är: Ullevi. Då menar han ju Gamla och säger medvetet Ullevi för Gamla. Precis så gör jag och mina vänner med, "nu går vi till Ullevi"...

    SvaraRadera
  17. Vad är poängen med krönikan..?

    SvaraRadera
  18. Mycket bra Hankins!!

    SvaraRadera
  19. Anonym 21:41/ Han har flera poänger.
    1. Att det är svårt att veta hur supportrar reagerar i förhållande till sina lag.
    2. Att långsiktighet och satsning på egna produkter kommer fälla avgörandet för vilka lag som är stabila topplag i Allsvenskan.
    3. Att Higab gjort bort sig rejält.
    4. Att det är svårt att smälta förlusten mot AIK

    osv. Fler frågor?

    SvaraRadera
  20. Var det en poäng nån stans eller var det bara babbel?

    SvaraRadera
  21. Kanske det bästa på baraben i år. Njuter av att läsa detta, och för ovanlighetens skull: massvis av humor med och inte bara ilska. du förvånar hankan!

    SvaraRadera
  22. nästan som en stand up comedy-routine...

    SvaraRadera
  23. riktigt underhållande ida frankie!

    SvaraRadera
  24. Eftersom krönikan hyllats forbehållslöst av ett gäng så vill jag säga:

    Det där var lite pretto och innehållslöst. Skall vi supportrar rusta upp arenan, påla och greja på egen hand? Varför hejas det olika mycket och varför korrelerar det inte med publiksiffran? Dränka två råttor? Bibeln och grejer... ;)

    Men vafan fortsätt skriv, för jag älskar att läsa allt om blåvitt vem än som skriver.

    SvaraRadera
  25. För min del var detta en riktigt underhållande läsning, mer sånt om man nu får beställa lite ^^
    Och med tanke på kommentarerna så verkar ju texten beröra en hel del känslosträngar

    SvaraRadera
  26. tung krönika. tung som i bra. bättre än birro ibland frank(i)enstein!

    SvaraRadera
  27. Riktig bra krönika, ps jag brukar läsa de flesta krönikor som kommer ut på BaraBen.

    Det verkar som att det äntligen har hittat ett sätt att lösa vibrations problemet på ett vettigt sett :D:D

    En annan fråga de måste fixa bättre gräs på GU till nästa säsong för de var uselt i slutet av säsongen.
    Är det mer änn jag som tycker att ÖIS ska flytta till valhalla plast för det förtjänar inte att spela på GU när det inte kommer fler personer änn det gör på deras matcher. typ 2 - 3000 håller inte att man ska få spela på en arena som rymmer 18 200 eller hur mö det är.

    SvaraRadera
  28. sämsta jag läst, värre än mats h*rd

    SvaraRadera
  29. dom hade typ 2-3000 detta året gissa då vad dom kommer ha nästa år!?
    värre publiksiffra än häcken?

    SvaraRadera
  30. anonym 01:36- Tack för din åsikt. Den var givande, utvecklande och bidrog till att förbättra BaraBen.com som blogg och Frankie som skribent. Du är ett geni.

    Grym krönika förresten!

    SvaraRadera
  31. Känns som du bakade in elva krönikor i en. Massor med bra tankar, uttryck och metaforer men försök kanalisera det i en riktning.
    Vad försökte du säga med krönikan?

    En liten dipp i ett annat fulländat skrivande, bara att fortsätta kötta!

    SvaraRadera
  32. Gamla Ullevi är mitt Facebook. Där stöter jag på folk från förr som man aldrig träffar annars. Bra mycket trevligare än att sitta vid tangentbordet och knappa.

    SvaraRadera
  33. Håller helt med. Jag har en jävla massa låtsaskompisar, på Facebook, på Gamla Ullevi och inte minst på en massa forum

    (Sen har man ett fåtal låtsasovänner också)

    Så stolt över att vara ängel. Kan inte allsvenskan dra igång igen

    SvaraRadera
  34. Bra krönika, hehe, men fan vad skitnödig du ser ut på bilden.

    SvaraRadera
  35. Byt bild och sätt igång Allsvenskan nu!

    Ge annars oss en nedräkning med en skön video varje vecka som får oss att längta ännu mer till GU.

    SvaraRadera
  36. Fredrik Risp2009-11-18 12:16

    Varför vill ni inte ha mig? Förhandlar just nu med AIK. Fast helst skulle jag vilja spela i IFK, men vill ni inte ha mig så.

    SvaraRadera
  37. underbar krönika som lockade till flera skratt högt (blir utstirrad på kontoret). tack!

    SvaraRadera
  38. "som liten grabb brukade jag sporta".
    Imponerad att en av er hoppande apor faktiskt HAR sportat! En vet vad något av det ni tittar på innebär mer än att hopp och dricka bira under matcherna, fast han var då ett litet barn och kanske ändå inte förstod?
    Nåväl, släng på vikterna, hoppa på och drick inte för mycket öl i väntan på nästa säsong skall börja i hoppborgen

    SvaraRadera
  39. Jag tycker att Blåvitt skall köpa Martin Mutumba!

    SvaraRadera
  40. Vip boys 18/11/09 15:18


    Nä fy fan, kommer R-BY, 2lax9 och dubblish-mannen hit då lägger jag ner.

    För övrigt gillade jag krönikan. Men religionen kunde du väl lämnat utanför?

    SvaraRadera
  41. Roligt att du skrev en krönika Hankins. Ni som ogillar eller gillar krönikan bör tänka på att det säger mer om er än om krönikan.

    Är kejsaren påklädd eller är han naken?

    SvaraRadera
  42. till alla er som inte vågar säga vad ni tycker!2009-11-18 18:31

    18/11/09 02:09

    men lägg ner ditt blåbär.
    jag fattar fan inte folk som hänger på den här sidan, man kan ju inte kritisera något utan att ALLA på forumet/kommentarerna säger att man e gajsare.
    våga stå upp för din åsikt!
    och dessutom bidrar det mer med kritik än att slicka anus som du gör.

    SvaraRadera
  43. 18/11/09 02:09

    håller med personen som skrev här innan, det finns alldeles för mycket hat på denna sidan och folk som bara hänger med i mängden och hyllar texter just därför alla andra gör det.
    lite som: "hej jag är en svensson och vågar bara tycka som alla andra tycker"
    egentligen är det väll ingen idé att ge någon kritik, för folk kommer ju bara att försöka trycka ner än, men om ni inte kan hitta en bättre "husgud" BB bloggaren än frankie, så kan ni ju lika gärna bara blunda istället för att vandra omkring i de dimmorna som ni är vilse i, likt sanna bajenfans

    SvaraRadera
  44. Tack Hamkins, en riktigt bra krönika igen. Värme, underfundigheter, självinsikt, lättläst och en massa poänger

    SvaraRadera
  45. anonym 18:42/ Lite svårt att ta anonym kritik från en person som stavar fel i hela sin kommentar seriöst. Speciellt på en krönika där 90 procent av kommentarerna uppskattar texten och tycker den är bra. Det känns som du har personliga problem.

    SvaraRadera
  46. GetTheFacts2009-11-18 20:57

    Om att köpa framgång...
    Tobias Hysén, fostrad i BK Häcken/Dif.
    Stefan Selakovic, fostrad i HBK.
    Ragnar Sigurdsson, från Island.
    Hjalmar Jonsson, också islänning.
    Kim Christensen, dansk.
    Men självklart har Sebastian Dawkins rätt: ALLA dessa har drillats av Roger och har sett "Fotbollens Hemligheter".

    SvaraRadera
  47. Råttjävel2009-11-18 22:11

    Riktigt välskriven krönika, så pass bra att man nästan inte vill kritisera. Men, för sakens skull ... det är inget självändamål för oss att ha spelare med i Avgå Hamréns landslag. Jag är AIK:are och AIK är så mycket större än något fånigt landslag (som för övrigt, glädjande nog, håller på att få stryk medan jag skriver det här) vars supporterskara, eftersom ni tycks gilla att skriva om sådana, till stor del består av samma busslaster fyllskallar som tar bussen till Stockholm för att åka Finlandsfärja eller gå på privatteater alla andra helger på året.

    Och som Get the facts redan noterat. Ni är lite mindre Köpeborg än vad ni brukar vara just nu, men ni är fortfarande Köpeborg.

    SvaraRadera
  48. Bra hankins. Du är underhållande och "nykter" i denna krönika.
    Som jag skrivit förut ska du INTE kommentera spelet fotboll för det kan du inte.

    SvaraRadera
  49. Bra skrivet även om jag personligen har lite svårt att köpa bibelresonemanget och Noahs ark jämförelser.

    SvaraRadera
  50. [Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.]

    SvaraRadera
  51. getthefacts/ Ska vi jämföra hur många spelare i respektive lag som kommer från ungdomsleden i den egna organisationen då? Ska vi? Vill du det? Ska vi räkna upp dem nu? I dare you.

    SvaraRadera
  52. Jag har inte skrattat så mycket sedan Higab föreslog att förbjuda oss att hoppa på gu. haha
    Som när Baraben sätter moraliska klassiska: SUNT FÖRNUFT i sin reportear, haha hahaha.
    Tack Baraben ni är BÄST!

    SvaraRadera
  53. du är ju helt slö i kolan, alltså det var inte ett stavfel och du lyckas att klaga, lägg ner pajas

    fö så vågar väll ingen att ge kritik efter att läsa dina hemska personangrepp

    SvaraRadera
  54. Å en baraben skribent..

    SvaraRadera
  55. anonym 01:05/ Dina inlägg har stavfel hela tiden och du märker det inte ens själv. återvänd till skolbänken.

    SvaraRadera
  56. Bra med reaktioner, som alltid. Men försök att hålla er borta från dagisnivån och pajkastandet. Det hjälper ingen och tvingar bara saxen att agera...

    SvaraRadera
  57. " Det samma gäller en långsiktig skolning av fotbollstalang. De spelare som tar chansen och blir "ungdomsproffs" i utlandet utvecklas sällan till landslagsstjärnor. Undantag finns alltid, men konsekvent och långsiktigt arbete kan aldrig ersätta framgången från "snabba cash"."

    Jag förmodar att du egentligen menar tvärtom i sista meningen.

    SvaraRadera
  58. Mario Teran2009-11-24 10:20

    Vad försökte du säga med krönikan? Bara en massa dravvel.

    SvaraRadera
  59. Mario Teran/ Kul att du kommenterar din egen kommentar, "massa dravvel"...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.