2009/11/14

Fredrik Risp - du är alltid en av oss!

GÄSTKRÖNIKA. BaraBen.com välkomnar gästkrönikor från er supportrar. Ibland ett okänt namn, ibland en blåvit profil, ibland en anonym person. Vill du dela med dig av dina åsikter till BaraBens tiotusentals läsare så mejla in ditt material. I dag hyllar "Sirlando" en viss Fredrik Risp.

De senaste dagarna har det skrivits många rader och artiklar om Fredrik Risp och hans vara eller icke vara i den blåvita tröjan. Är Håkan Mild ute på hal is som nekar Risp en plats i truppen? Är Risp en spelare som hade gått rakt in i laget, eller finns det risk att han är
överskattad? Ungefär så har diskussionerna gått i tidningarna och på olika forum på internet.

Det som aldrig har behövts diskuteras eller som någon har tvekat över, är dock Fredrik Risps hjärta för IFK Göteborg och dess fans. Han har i alla år deklarerat sin kärlek till klubben, och att han en dag skall återvända till Kamratgården.

Flera skribenter har den gångna veckan öst beröm över och kärleksförklaringar till Risp och hans klubbkänsla. Detta är något som i dagens fotboll är unikt, och den enda spelaren man på rak arm kan räkna upp som har liknande känslor för "sin" klubb, är Francesco Totti i Roma.

I kväll kan vi läsa följande i en artikel på Eurosports hemsida.
Malmö FF är på jakt efter kontraktslöse Fredrik Risp - men mittbacken nobbar
klubben. "Allsvenskan är inget jag tänker på nu längre, jag vill vara kvar
utomlands", säger han.
Ett otroligt skönt besked, eftersom många änglar har gått och varit oroliga för vart Fredrik skall hamna. Skall han till Djurgården, eller kommer han att hamna i Ellos? Eller blir det kanske Malmö? Somliga har stått på sig och sagt att Risp aldrig kommer att gå någon annanstans än tillbaka till IFK Göteborg. Men många har som sagt tvekat. Nu finns det inte längre någon anledning till oro.

Längre ner i den intervju som eurosport.se har gjort med Fredrik Risp, kommer det som hela Göteborg har längtat efter.
"Det var ett bra läge att flytta hem nu när jag blev kontraktslös, men eftersom Blåvitt inte kan ta emot mig har jag lagt Allsvenskan åt sidan. I dagsläget är det uteslutet."

Till de som fortfarande känner osäkerhet inför Fredrik Risp och hans klubbkänsla, så kommer här dödsstöten. Intervjun avslutas med;
"Trots att IFK Göteborg nobbat honom säger han att han kan tänka sig flytta till Kamratgården om några år.
- När vi väl flyttar hem så kommer vi att bo i Göteborg. Tyvärr fanns det inte plats just nu. Jag får tacka för stödet jag fått från alla supportrar, det har varit kul att läsa att så många bryr sig."

Med detta blogginlägg, hoppas jag kunna döda all den tvekan som vissa supportrar har visat. Fredrik Risp är en spelare som har en klubb i hjärtat, och det är IFK GÖTEBORG.

Fredrik Risp, du är alltid välkommen tillbaka till Kamratgården. Hos oss supportrar finns du alltid i tankarna, och personligen så fick jag nästan en liten tår i ögat när jag läste artikeln. Längtar efter den dagen du bestämmer dig för att flytta hem, eller när Håkan bestämmer sig för att vilja ha hem dig.

Du är alltid en av oss!

/Sirlando

25 kommentarer:

  1. Oerhört bra krönika!

    SvaraRadera
  2. Ja, vilket jävla hjärta mannen visar. Han har min respekt

    /?

    SvaraRadera
  3. Det känns tungt att han inte får dra på sig den blåvita tröjan nästa säsong. Vilken jävla hjälte han är.

    SvaraRadera
  4. hahaha det här mååste vara den 8:e hyllningen till Risp nu..

    Inget fel med det (gillar Risp), men tänk om vi kunde spendera lika mkt tid på våra nuvarande spelare med, typ Sella lr skadade förmodligen rätt deppiga Adam J...

    SvaraRadera
  5. Risp börjar få kulstatus i klass med Röde Ruben och Ölme allt eftersom hans karriär utvecklar sig, utan att han ens spelar i Blåvitt. Det är fan en bedrift i sig...

    SvaraRadera
  6. Risp är värd allt i världen! Längtat efter dagen han kommer tillbaka länge nu! Underbar krönika förresten! :D

    SvaraRadera
  7. Måste säga att det värmer i hjärtat att läsa Risps ord. Det är stort att visa sådan lojalitet till ett lag trots att inte ha blivit erbjuden något kontrakt. Andra hade kanske blivit besvikna och ändrat sin attityd.
    Och jag måste samtidigt säga att jag litar på vad Mild & Co gör, på deras arbete. De bedömer att det inte är rätt att ta in Risp och då får jag tro på det. Allt för Blåvitts bästa.

    SvaraRadera
  8. Blir tårögd för fan! Tänk om fler visade sånt hjärta! Helt otroligt! Inte konstigt att han får sån status han har fått!

    Tänk en spelare som väljer, aktivt val att fortsätta spendera tid utomlands i sitt liv när man vill hem till en stad och ett enda lag för att det just nu "inte finns plats" för honom. Det är stort!

    SvaraRadera
  9. @ ATARI: Som du kan se är det en gästkrönika, en sån kan vem som helst skriva. Alltså även du, om du vill säga något.

    Att i detta läge jämföra Risp med Adam eller Sella är en riktig ränna, men jag är storsint så KRYA PÅ ER Söder, Adam, Petter, Kamal och NC. Sella har jag inget att säga just nu.

    Risp är otroligt grym! Tänk att istället ha Dulee i sina led....

    SvaraRadera
  10. Del Piero i Juve, Buffon i Juve, och de flesta i Juve som valde att stanna visade stort klubbhjärta. Men grym krönika!

    SvaraRadera
  11. Man kan nämna hur många som helst ju. Raul, Casillas, Maldini * 2, Gerrard, Lampard osv osv.

    Och Risp. Hoppas han fortsätter spela på hög nivå för att platsa i IFK om ett par år.

    SvaraRadera
  12. Du kommer alltid att vara en av oss Risp. Tråkigt att läsa att du inte får komma hem nu när du vill, hoppas att allt löser sig och att du får ett bra kontrakt utomlands. Inte många som har så stort hjärta för sin klubb. Får rysningar, love u Rispen :D

    SvaraRadera
  13. Gött att folk jämför Risp med spelare som stannat i sina klubbar för att de fått en jääääääävla massa pengar för att göra det och i flera fall är världens bäst betalda fotbollsspelare. Nattmössa av.

    SvaraRadera
  14. Härligt skrivet!
    Du har träffat en känslig punkt i mitt hjärta med den krönikan ;)

    SvaraRadera
  15. Det där var riktigt fint. Bra skrivet, bra Fredrik Risp. Jag skulle älska att se honom i blåvitt igen!

    SvaraRadera
  16. Det skär i hjärtat att Mild har nobbat honom. Han vill ju hem!
    Grymt bra krönika förässten.

    SvaraRadera
  17. A legend is born?

    SvaraRadera
  18. Risp har min respekt! vilket hjärta han har för klubben som inte välkomnar honom hem.

    SvaraRadera
  19. Bra krönika men jämför inte Risp med fittan Totti!

    SvaraRadera
  20. Anonym 14:18 håller med. Totti är ett svin. Minns hur jag skrek mig hes av vansinne när vi kvalade till Europa mot Roma för ett antal år sedan och Totti betedde sig som en kärring.

    SvaraRadera
  21. Jag har hållit på Blåvitt i 23 år, i vått och torrt. Håkan Mild har alltid varit en av mina favoriter - som spelare. Det är som min far sa; Blåvit sedan 1956 - bara för att man var en bra spelare, behöver det inte betyda att man kan sköta en förening.

    Finns bara en Fredrik Risp!!

    SvaraRadera
  22. Men herregud, det är inte Risp som jämförs med Totti. De har ingenting gemensamt i sättet att vara.
    Det som jämförs är klubbkänslan!

    SvaraRadera
  23. Det här börjar bli så sentmentalt så det är löjligt....

    SvaraRadera
  24. gött o läsa :) . de värmer i själen risp!

    SvaraRadera
  25. Totti for president!

    Den som kallar Totti för f***a kan inget om klubbkänsla. En av världens bästa fotbollsspelare som väljer att stanna kvar i en medioker klubb som Roma. Stort!

    Risp är en levande legend, jag hoppas få se honom i Blåvitt framöver.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.