2009/09/18

Det är inte målet utan resan som räknas

GÄSTKRÖNIKA. BaraBen.com välkomnar gästkrönikor från er supportrar. Ibland ett okänt namn, ibland en blåvit profil, ibland en anonym person. Vill du dela med dig av dina åsikter till BaraBens tiotusentals läsare så mejla in ditt material. I dag funderar signaturen "Marika" på det återstående spelschemat.

Jag vet inte hur det är med alla er andra blåvita där ute men jag tycker att vi stirrar oss för blint på sista matchen mot AIK. Allsvenskan kommer med stor sannolikhet inte avgöras där. Om man tittar på hur det gångna året har varit (det är inget facit men det är en måttstock) så skulle det vara avgjort redan innan omgång 30. Jag säger inte detta för att förminska matchen mot AIK för det kommer bli en historisk match även om det inte är en match om guldet. Jag säger det för att jag tycker att folk måste vidga sina blickar och inse att det inte handlar om målgången utan om hela loppet. För sanningen är den att om AIK (eller något annat topplag) tar på sig en oväntad förlust kan det innebär guld för en annan i toppen. Varje match räknas!

Sanningen är också att vi har minst lika stor chans att ro hem en vinst när vi spelar hemma mot Halmstad som det är att vi gör det mot AIK. Om du vill vara med om guldmatchen så föreslår jag som de flesta andra att du köper biljett till alla hemmamatcher redan nu. Ingen vet när sista spiken i kistan är slagen och det kan komma snabbare och mer ovisst än vi alla tror. Det är det som är så vackert med fotboll.
Om man räknar på gamla matchresultat skulle tabellen så ut såhär nu i slutet av allsvenskan.

Att slå AIK, Kalmar och Elfsborg redan i omgång 29 och sedan avsluta festen med en seger mot AIK (för jag vet att vi kan vända den nollan till tre!) vore det mest underbara scenario jag kan tänka mig. Att kunna gå in i den sista matchen med guldet säkrat i fickan och njuta av ett IFK som spelar bort AIK totalt, det är vad jag vill se. Självklart vore det roligt med lite spänning i sista omgången, AIK på hemmaplan och guldmatch, men sanningen är att det skulle vara för riskfullt för våra guldchanser att önskas.

Nu gör vi det vi är bäst på och tar guldet hem till Götet!

/Marika

16 kommentarer:

  1. Fy fan, jag skiter knäck redan nu... Det blir mycket losec och mycket stesolid i höst asså!

    SvaraRadera
  2. Jag förstår inte riktigt vad dina tips i matcherna grundar sig på Marika. Tidigare matcher? Vilka då? Sedan är ju allsvenskan rekordjämn i år i toppen och det talar ju snarare om ett avgörande i sista omgången i motsats mot vad du skriver. Sedan att vi måste fokusera på en match i taget är självklart. Vi är inga favoriter, kan inte vara med det laget vi har idag. Det är en bragd om vi vinner. Framåt!

    SvaraRadera
  3. aja rubriken va ju bra iaf

    SvaraRadera
  4. Viss sanning i krönikan, men håller med 00:57, vad får du tipsen ifrån? Det är viktigt att vi peppar oss supportrar till att gå på alla matcherna nu för att vi ska fortsätta stå obesegrade i vår borg för att vi ens ska ha en chans att nita aik och ta hem sm-guldet.

    SvaraRadera
  5. Det är bara målet som räknad, ingen kommer ihåg nummer två...

    SvaraRadera
  6. inte speciellt realistiskt tippat.

    Jag räknar själv med att blåvitt kommer tappa 8-10 poäng de återstående omgångarna, och att det kommer att räcka till andra plats (efter ife).

    SvaraRadera
  7. Ibland undrar jag på fullt allvar om folk som håller på Blåvitt är femåringar och efterblivna.

    Om man läser så står det ju klart och tydligt att tipsen är exempel på resultat som kan innebära att guldet avgörs FÖRE AIK-MATCHEN.

    Kommenterar folk innan de läser och är så här förvirrade eller är de bara dumma i huvudet?

    SvaraRadera
  8. Kalkylen bygger på våromgångens resultat. Som bekant var Blåvitt ganska framgångsrika hemma, och dessutom var de bortamatcher vi vann mot hammarby och g**s. Därav de många trepoängarna i de kalkylerade höstmatcherna.

    SvaraRadera
  9. "Om man tittar på hur det gångna året har varit (det är inget facit men det är en måttstock) så skulle det vara avgjort redan innan omgång 30."

    Är det alltså resultaten från vårens matcher?

    Wellington// Det verkar ju som att du misslyckats med läsningen du också, både av artikeln och kommentarerna.

    Anonym 04:30// Just hemkommen från krogen eller? :)

    SvaraRadera
  10. Folk snackar om att heja på sitt lag på hemmaplan, vilket man givetvis ska göra. Man borde man inte invadera bortamatcherna också gör även gör de matcherna till sin "hemmaplan"?

    SvaraRadera
  11. Hur ska detta sluta? AIK ser fruktansvärt starka ut. Men precis som 2007 påminner upplösningen om Sagan om Ringen. Ska den ondskefulle Gollum ha en roll att spela i upplösningen? Jag tror att Elfsborg kan hugga fingret av AIK hemma. Även Djurgården besitter denna kraft. En enda sak är säker, om än extremt osannolik: vinner vi alla matcher som är kvar är det klart! :)

    SvaraRadera
  12. Helt riktigt att folk stirrar sig blinda på AIK-matchen. Det är 3 poäng på spel redan på söndag, och sedan kommer jag att hålla på ÖIS mer än vad jag gjort under hela mitt liv på måndag. Go Allbäck, Go Santos, 3 poäng på Råsunda vore en bragd!

    SvaraRadera
  13. Om du har rätt i dina spekulationer - men kallingarna vinner på fredriksskans, så kommer ju de jävlaran vinna hela skiten...

    SvaraRadera
  14. Örebro, Kalmar och Malmö borta, Gaisderbyt. Hu säger jag, jättesvåra matcher är det!

    SvaraRadera
  15. Intressant kalkyl. Vinner man hemma så vinner man borta. Wellington, är det någon som är efterbliven så är det väl du? De flesta förstår nog också att allsvenskan KAN vara avgjord innan matchen mot aik. Kalkyleringen är dock helt upp åt väggarna orealistisk. FUCk YA!

    SvaraRadera
  16. Jag är HELT övertygad om att sista omgången avgör vem som tar guldet. Oavsett vilket lag som tar det, så är det sista omgången som kommer avgöra allt.

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.