2009/06/25

Ståplats slopas på Gamla Ullevi - fansen rasar

GAMLA ULLEVI. Sedan de boende på Prippska tomten, på andra sidan Fattighusån, klagat över att deras hus vibrerar när Blåvittklacken hoppar inne på Gamla har en utredning genomförts. HIGAB har bland annat tittat på alternativet att påla ner till berggrunden, vilket de anser blir för dyrt (100 miljoner kronor).

Nu kommer deras "lösning" på problemet.
"Förbjud ståplats på Gamla Ullevi."

Men det värsta av allt är inte att HIGAB kommer med ett sådant här idiotförslag, det mest skrämmande är att IFK Göteborgs nyvalda ordförande känt till att detta ska ske, men inte vågat tala om det för fansen.
Kent Olsson är styrelseordförande i IFK Göteborg. Även han har fått besked från Higab att enda ekonomiskt rimliga lösningen är att göra om kombiläktaren till enbart sittplats. Fast det berättar han inte förrän GP fått samma information från annat håll.

Rädslan för hur supportrarna ska reagera är påtaglig:
- Det blir en svår nöt att knäcka, säger Kent Olsson. Att bara säga till dom, att hej, jag är ordförande i IFK Göteborg, ni måste sluta hoppa, det ser jag inte som görligt. Det kan få motsatt effekt, att dom hoppar mer. Eller att det blir vandalisering som klubbarna måste betala.
Klubbledningen har just inlett en dialog med supportrarna, berättar Kent Olsson.
Vilka supportrar då? Jo, Supporterklubben Änglarnas ordförande. Ok, det här är ingen imponerande start av Kent Olsson som ordförande i Blåvitt. En hjärtefråga för supportrarna behandlas med silkeshandskar i rädsla för att supportrarna ska bli upprörda och sedan snackar man med en person och anser att dialogen med supportrarna är öppnad? Nej, skärpning nu.

Bakom stängda dörrar sitter pamparna Anders Almgren och Kent Olsson i diskussion. Det kallar IFK Göteborg för dialog med supportrarna. Ingenting når ut till fansen - förrän pressen avslöjar nyheten. Då plötsligt kommer reaktioner från alla håll och kanter.
Den här bastuklubbsmentaliteten måste få ett slut. Ut med beslut och diskussioner i det öppna och lägg ner fifflandet bakom era lyckta dörrar. Stå för vad som händer och stå upp för medlemmar och supportrars åsikter. Du har mycket att bevisa mister Olsson.

Tro fan folk kommer att hoppa mer. Tro fan folk kommer stå upp på ert "sittplats". Tro fan vi tänker vibrera skiten ur husen på Prippska tomten. Det är naturligtvis ett monumentalt misslyckande att arenan i Göteborg är byggd mellan tummen och pekfingret. Nu får HIGAB betala för sina enorma brister i byggprocessen och det kan inga jävla stolar på sittplats förhindra. Hoppandet blir ett sätt att visa öppet missnöje med de många bristerna på Gamla Ullevi, men det blir även ett sätt för supporterkollektivet att protestera mot hela den moderna fotbollen.

Lycka till med att tvinga klacken att sitta ner.
Hoppa mot den moderna fotbollen. Hoppa för ståplats.
Hoppa Blåvitt hopp allez allez!

214 kommentarer:

  1. HOPPA MER ÄN NÅNSIN! Hemmapremiären efter sommaruppehållet föreslår jag att direkt efter att domaren sätter pipan till munnen kör vi igång Hoppa blåvitt!

    SvaraRadera
  2. Jepp! Och börja med att hoppa sönder stolarna.

    SvaraRadera
  3. Hoppa Blåvitt hopp allez allez!

    SvaraRadera
  4. Jadu, sätter idioterna in stolar på ståplats tycker jag det är helt korrekt att dra loss stolen bakom sig och ta med den hem. Vi ska fan inte acceptera den här utvecklingen där supportrarna hela tiden skall tvingas ge eftergifter till allt mer bisarra krav från pamparna i fotbollen.

    HOPPA BLÅVITT HOPP!

    SvaraRadera
  5. Den som inte hoppar är Gaisare!

    SvaraRadera
  6. Sittplats regerar2009-06-25 10:39

    Lägg ner ståplats! Seriöst. Det är bara skinnvästar som tror att ståplats behövs för att skapa stämning. Vi på LS rockar på lika hårt som på ullevi trots sittplats.

    SvaraRadera
  7. kan iaf säga att kent olsson personligen är för att klacken hoppar, träffade han för ungefär en månad sen och då sa han det

    SvaraRadera
  8. "Lägg ner ståplats! Seriöst. Det är bara skinnvästar som tror att ståplats behövs för att skapa stämning. Vi på LS rockar på lika hårt som på ullevi trots sittplats."

    pajas, det är ju inte det som det handlar om... varför kollar du inte bara hemma istället om du nu har sånt förakt mot svensk supporterkultur?

    SvaraRadera
  9. Death/ Men det spelar ju ingen roll. Frågan är inte vad han tycker, utan vad han GÖR.

    If you talk the talk -
    can you walk the walk?

    SvaraRadera
  10. Det är väl rätt självklart, och givetvis det bästa sättet, Kent att och Almgren diskuterar med Higab och övriga inblandade internt först innan man går ut med det? Att ta en dialog via media med fyra tusen oxtokiga fanns som skickar mail, ringer och skriver debattartiklar har väl aldrig gynnat något?

    Har man röstat fram styrelse och ordförande så har man gjort pga att den personen är lämplig att försöka lösa situationer som uppstår.

    Sen undrar man ju hur fan Higab tänkt och resonerat runt bygget med arenan. De som kommunalt bolag ska granskas under lupp och stå till svars, inte Kent och almgren

    SvaraRadera
  11. Kom ihåg att byggaren har gjort en saftig vinst på bygget och miljonlöner har betalts ut till chefer. I vanliga fall brukar man få det man betalar för, så inte i detta fall. Här betalas mycket och så fattar inte ens byggaren att fans hoppar. HUR FAN KUNDE DE IDIOTERNA FÅ KONTRAKTET?!?!?!

    SvaraRadera
  12. Tycker det är grymt dåligt av den som skrivit krönikan (som uppenbarligen gömmer sig bakom "baraben.com") att kritisera Olsson och Almgren här.

    Nu vet jag inte hur Olsson brukar agera men Anders Almgren har ju en uttalad filosofi om att det är bättre att arbeta tyst i bakgrunden och nå en så vettig lösning som möjligt än att bara gå ut med saker å ting och skapa kaos. För övrigt är Almgren jävligt duktig på detta också. Inte säga en massa förhastade saker.

    SvaraRadera
  13. Men vänta nu. Om det är sittplatser på gamla Ullevi och IFK spelar där, då får ju faktiskt ni som köper billjet acceptera det, eller hur?
    Ja menar, om jag besöker nån av era lgh, inte fan är det då ok för mig att pissa i hallen hos er för jag tycker att där ska toalettstolen stå?

    SvaraRadera
  14. Polisen är inkompetent2009-06-25 10:50

    Jävla lallare som inte vågar ta debatt med fansen. Sedan att vi har en patetiskt "håll våra egna om ryggen vad de än gör"-mentalitet (vilket vi såg i skatteskandalen om inte annat) där folk inte tål kritik mot andra blåvita blir löjligt.

    En sådan här diskussion måste tas med dem som påverkas av det, det vill säga ståplatsfolket. Med Ultras, med supportergrupper, med de som faktikst hoppar.

    BARA VI SOM ÄR I KLACKEN kan vara med och lösa detta problem. Kent och Almgren bör fatta det illa kvickt.

    SvaraRadera
  15. Om det kostar dryga 100 miljoner att påla till berg så det fungerar att hoppa, då bör IFK tillsammans med övriga klubbar och deras fans som nyttjar arean betala detta!
    Om de nu vill fortsätta hoppa.

    SvaraRadera
  16. Bra, mkt bra skrivet.. Fy fan säger jag.. Anders Almgren, vem företräder den människan egentligen!?!? Inte oss supportrar iaf. Han är sååå redig att jag spyr.. Nä, man blir så upprörd att man inte finner ord, över all dennan skit som hela tiden dyker upp..

    SvaraRadera
  17. Pihlbaoge/ Ja, för det är ju bättre att mörka om vad som sker tills det faktiskt har hänt och inget kan göras istället för att lyfta fram det och skapa en stor debatt kring det där den stora massan kan påverka utvecklingen.

    För mig är det helt ofattbart att blåvita supportrar försvarar (!) detta löjliga och direkt avgörande hemlighetsmakeri. Eller är det gaisare som är inne här och härjar tro?

    Den breda massan kan göra skillnad!

    HOPPA BLÅVITT HOPP ALLEZ!

    SvaraRadera
  18. "AVGÅ" Almgren.. Bli politiker i stället...

    SvaraRadera
  19. Bästa sättet är ju att ha kvar ståplats, men läga på betong så det blir en vinkling på några grader på varje ståsektion.
    Vill se vader och hälsenor på de som orkar hoppa en längre stund då :)
    Porblem solved!
    Ingen kan slita loss stolar och ingen kan hoppa.

    SvaraRadera
  20. Hoppet är det sista som över människan.

    Varför IFK tillsammans med andra klubbar som nyttjar arenan skall stå för kostnaden för en ombyggnad förstår jag inte. Projektet har aldrig varit klubbarnas och HIGAB-gruppens. De har gjort fel och de får således stå för själva. Att ta bort ståplats till förmån för sittplats syftar till att låta supportrarna ta konsekvenserna av deras misstag. Pinsamt.

    Samtidigt är man otroligt naiv om man tror att ett införande av sittplatser skall få hoppandet att upphöra. Som en naturlig reaktion kommer tvärtom hoppandet att öka. Om syftet är att få vibrationerna att upphöra är därför införandet av sittplater rent idiotiskt. HIGAB - gör om, gör rätt. Annars kommer pensionärerna på Prippska tomten få uppleva vibrationer värda namnet.

    SvaraRadera
  21. Som flera skriver riskerar detta att öka hoppandet. Tyvärr tror jag att följden av det blir att man helt enkelt flyttar IFK:s matcher till Ullevi där vi kan hoppa bäst vi vill. Övriga lag märks inte och kan spela kvar.
    Ärthjärnorna bland beslutsfattarna kommer aldrig att erkänna att de har gjort fel och stå för sina misstag utan det blir en vinkling mot att det är fansens fel. Självklart med starkt stöd av vår fotbollsfientliga morgontidning!

    SvaraRadera
  22. Vad tror ni händer nu när folk vet om det.
    Det snackas på många fronter om en "hoppmatch" redan nu. Bara för att "protestera".

    Hjälper det här verkligen oss? Det visar snarare att de flesta av oss verkar bete sig som småungar som skriker när de inte får som de vill.

    Jag tror på att man ska vara öppen i de beslut man tar. Jag tycker det var fel när man inte fick någon insyn i arenaprojektet när det höll på. Däremot vet jag att det är alldeles för många som inte klarar av att föra en konstruktiv dialog.

    För hur vi än vrider och vänder på det så ska ni komma ihåg att vi just nu ligger långt ner på samhällsstegen. Vi är bottenskrapet enligt samhället, det är oss de kommer köra över om konflikten inte går att lösa.

    Och DÅ tycker jag det är mycket bättre att Almgren, som är grymt duktig på det han gör, och gör grymt mycket för oss IFK supportrar, sitter tyst och försöker resonera med folk snarare än att en massa skitungar försöker spela allan och ska hoppa ännu mer m.m.

    SvaraRadera
  23. RE: Mr Persson

    "Varför IFK tillsammans med andra klubbar som nyttjar arenan skall stå för kostnaden för en ombyggnad förstår jag inte."

    Om nu KLubbar vill nyttja arenan coh deras fans vill göra något den inte är designad för, då får de som hyr arenan stå för en lösning eller flytta.


    "Att ta bort ståplats till förmån för sittplats syftar till att låta supportrarna ta konsekvenserna av deras misstag. Pinsamt."

    Nej, vill man som arenaägare göra ett ombygge så gör man det. Återigen, klubbarna kan flytta, fans behöver inte gå på matchen. Valmöjligheter har alla, oavsett du är supporter eller klubb

    SvaraRadera
  24. Oj vad jag kommer hoppa i framtiden! HOPPA BLÅVITT HOPP!!!!!!!!

    SvaraRadera
  25. Goteborg19042009-06-25 11:37

    Måste vara ett geni som kommit på detta. Hur har de tänkt att genomföra ett hoppstopp??? Vad tror de kommer att hända med stolarna??? Det är inte söndagsskoleelever som står i klacken. Så jävla dumt så att man blir mörkrädd. Detta kommer bara kosta klubbarna pengar för förstörelse och så kommer de ändå få förstärka sedan. Pappstrutar!

    SvaraRadera
  26. ÅÅåH Nu ficK jag jääätttteeemycket fotbollsabstinens! Jag vill bara ställa mig på ullevi o hoppa!

    SvaraRadera
  27. Debatten känns otroligt märklig. Om man bygger en arena för 350 miljoner bör det väl ändå finnas vissa grundläggande krav på kunskap om vad det är man bygger för. Tycker att delar av fotbollskulturen ändå är värda att kämpa för, som stämning, passion och läktarengagemang. Frågan om hopp eller inte bör sättas in i ett större sammanhang, där kommersiella intressen alltmer dominerar och styr fotbollen. Ansvariga för bygget får ta konsekvenserna. Så är det i andra sammanhang och varför skall det vara annorlunda här? Tror inte heller att sittplats kommer att få folk att sluta hoppa, snarare tvärtom, det blir ett sätt att uttrycka missnöje och motstånd rent allmänt. "Hoppet är det sista som överger människan", var det någon som sa. Forza Blåvitt!

    SvaraRadera
  28. synd att vi måste lira på Nya ullevi om vi fortsätter hoppa !

    Enda lösningen är att klacken går med på att inte hoppa. Endast då kommer stolarna att försvinna.

    Vem kommer att betala att stolarna kommer att förstöras ? Naturligtvis IFK som får betala de vandaliserade stolarna

    SvaraRadera
  29. Pihlbaoge:

    Du är mer politiskt korrekt än Mona Sahlin.

    SvaraRadera
  30. Träskor på.

    SvaraRadera
  31. Herregud så naivt
    Hoppa mer ska vara lösning
    Att IFK ordförande går ut och pratar med alla
    Och så avsätter vi Almgren för vad??

    Kom ner till verkligheten
    Byggherren har missat katastofalt och vi ska göra det värre
    Goa kortsiktiga lösningar och ger huliganer ett förvrängt anskte
    Välkomna tillbaka till Nya Ullevi med den tankeförmågan

    SvaraRadera
  32. Konspiration. Vad jag hört ryktesvägen så har tydligen wisemen känningar i kommunstyrelsen, dessa skall konsekvent jobbat för att stoppa den tilltänkta pålningen. Varför? Jo, för att orsaka så stor skada som möjligt för de personer som bor på andra sidan ån. Detta efter att en lägenhets innehavare oppnerat sig mot en wisemen banderoll 1998.

    SvaraRadera
  33. Om jag inte får hoppa, ska jag börja blåsa i min afrikanska tuta istället...

    SvaraRadera
  34. Lägg dämpplattor på ståplats (av typen som finns på vissa lekplatser)

    SvaraRadera
  35. Är det någon som kan svara på frågan om skakningarna utgör någon faktisk fara för Prippshusen? Och i så fall vad det skulle kosta att förstärka dem?

    Att det skakar i sig är ju en petitess. Bor man bredvid evenemangsstråket mitt inne i stan så får man ju räkna med lite olägenheter from time to time. Är det otänkbart får väl Higab helt enkelt köpa ut de boende.

    SvaraRadera
  36. De' kanske blir sån't bältestvång på övre kortsidan. Som på Åsa/Frillesås-bussen!

    Stolarna har ju (väl?) alltid funnits där, det är la bara att inte fälla ner dom?

    SvaraRadera
  37. EN BRA LÖSNING ÄR ATT GÖRA STÅPLATS )ÖVRE LÄKATREN) MOT TENNISHALLEN ISTÄLLET. MOT DEN SIDAN FINNS INGA HYRESHUS

    SvaraRadera
  38. ÅH! Varför bygger vi inte bara en egen arena? Varför var inte det planerna från början?

    Dels dela arena med två sketlag, och sen agerar Higab och kommunstyrelse och IFK göteborgs-styrelse handlingslösa föräldrar som istället för att hitta på en lösning på ett problem som finns, helt enkelt vill hindra oss "småbarn" (kan tänkas vara den synen på oss i deras ögon) ifrån att hoppa och skutta på ståplats.

    Har man gjort ett så grovt fel i ett arenabygge som att inte "sätta fast" den ordentligt, då får man väl åtgärda det idiotiska misstag man har gjort?

    Inte sätta arenastolsbälte på Blåvitt-fansnen.

    SvaraRadera
  39. 25/6/09 12:13:
    Nej, men du har en massa k-märkta hus.

    /Fnyq

    SvaraRadera
  40. Jaaaa va bra. Sista anonym, vi har vår klack över bortaklacken. Eller, bortaklacken får ju stå på andra sidan såklart. Men då kan dom inte komma in direkt från supporterbussarna. Bah. Bortasupportrarna får helt enkelt hissas ner från helikopter, det blir perfekt.

    SvaraRadera
  41. Jag är rädd att lösningen på fortsatt hoppande blir en ny flytt till Nya Ullevi! Ingen kan stoppa klacken från att hoppa om de själv vill och om man inte vill betala för att förstärka arenan återstår nog bara att konstatera att det i så fall blir en flytt från Gamla Ullevi. Hotet blir väl att IFK får flytta sina matcher eftersom de övriga inte märks av.

    SvaraRadera
  42. anonym 12.13 that is. :) inte sista

    SvaraRadera
  43. Gör om hoppplatsläktarna till familje-/VIP-läktare med reducerade priser.

    SvaraRadera
  44. Än en gång har amatörer låtit snålheten bedra visheten. Hallå! Göteborg är byggt på LERA!!! De idioter som konstruerade och godkände bygget borde fängslas! Att inte påla ner till berget för en så stor byggnad är ju dömt att misslyckas. Det vet var enda kotte i Göteborg sedan Holländarna byggde staden för hundratals år sedan. Säkert nån inkompetent 08 som ansvarat för bygget... Gör om! Gör Rätt! Och Higab ska ensamt stå för hela notan!

    SvaraRadera
  45. Gräv upp hela plan och bygg ett P-däck i 2-3 plan ner i lerna. Påla därifrån ner till berget. Då har vi både en riktig arena samt de av folket emotsedda nya p-platserna. Maxkostnad får vara max en styck operabygge.
    Till sist en fråga: Varför pålade man överhuvud taget? Var det verkligen en eftergift åt de gröna så att man inte enkelt skulle kunna gräva in ett p-däck senare, så som man gjorde med Nya Ullevi?

    SvaraRadera
  46. Ge alla boende som berörs fri entré på alla matcher som är på Ullevi så att de är där istället för hemma när gungningarna uppstår.

    SvaraRadera
  47. Ni som kritiserar Anders Almgren för att Higab ställer idiotiska krav måste ju vara blinda. Vad hade blivit bättre och gett oss den minsta fördel i debatten om Almgren gått ut med detta ogenomtänkt och skapat en vild debatt med rasande supportrar. Nu råkar jag veta att han fick reda på detta för bara nån dag sedan och har kallat Kamratunionen till möte ikväll där man TILLSAMMANS ska diskutera fram hur vi supportrar TILLSAMMANS ska agera i debatten för att undvika pajkastning och undvika att vi blir förbisedda i debatten!! Tänk först, öppna käften sen!

    SvaraRadera
  48. Har man valt att bo centralt, får man nog stå ut med en del som händer där. Som ex. en del på "Norra Älvstranden" vill ha bort den störande båttrafiken efter kl. 10.00 på kvällen. "Gröna Vallen" vill Brf:innehavare ha bort basketplanken, och inte ha belysning på plan på kvällarna. "Gamla Ullevi" skall man sluta att hoppa.
    Det är ju så befängt dumt. Flytta ut på landet, om ni inte klarar av att ha folk omkring er i stan.

    SvaraRadera
  49. Lägg ut alla wisemen medlemmar på ståplats och använd dom som underlag när det hoppas.
    Dämpar fint med halvfeta arbetslösa "wanna be huliganer"

    SvaraRadera
  50. Ge mig ett hållbart alternativ, snälla! Allt går så bra, allt går så underbart bra. En sådan här grej ska inte få förstöra allt. Snälla någon, kom på en briljant lösning, för jag klarar det inte.
    Min största förhoppning är att skakningarna är överdrivna, att det inte är någon fara att leran skakar en gång i veckan. Att allt ska gå att lösa genom att förstärka andra sidan ån.

    SvaraRadera
  51. Man byggde gamla Ullevi för 50 år sedan och man hade då samma problem. Med dagens teknologi och med erfarenhet från gamla Ullevi borde det inte vara svårt att räkna ut detta. Att man dessutom har en beräknad kostnad på 180 miljoner som slutar på över 300 miljoner och det förekommer sådana här störningar borde vara straff bart. Higab får stå för kostnaden.

    SvaraRadera
  52. Det är väl för fan givet att man diskuterar internt först. Ni är ju fan som kvällsposten, pumpar ut ogenomtänkta åsikter utan att höra med källorna.

    SvaraRadera
  53. Men vad är det ni inte förstår? Husen som det "gungar" i är felbyggda, det gungar i dem ÄVEN när bussar kör förbi.
    Detta gäller någon minut per match som IFK spelar hemma, klarar man inte av det,men skakandet från bussarna som kör förbi dagarna i ända, ja då borde man uppsöka närmsta läkare!

    SvaraRadera
  54. Nu måste det ju hoppas mer än nånsin, det bästa vota om man fick med båda långsidorna på att hoppa.
    Hur fan gör dom då? Bötfäller hoppare? Eller gör liggplatser på arenan. Det bästa vore ju ändå om dom inför säkerhetsbälten på varja plats som bara går att öppna vid paus och efter match...

    Hoppa Blåvitt på hela arena i premiären efter uppehållet!!!

    SvaraRadera
  55. Bland det sämsta jag läst på den här sidan. Jämför med Anders Almgrens text på änglarna.se:

    http://www.anglarna.se/nyheter/ledare/2139-skakningarna-i-stampen-ett-byggproblem

    SvaraRadera
  56. Goteborg19042009-06-25 13:00

    Micke sa...25/6/09 12:40
    Hur skall man kunna diskutera på ett vanligt sätt med människor som på fullaste allvar tror att ett hoppförbud skall kunna vara praktiskt genomförbart? Både Higab och kommunen har aggerat extremt naivt och detta förslaget är ytterligare ett bevis. Det nämns även att flytta tillbaka till Nya Ullevi. Varför har vi då en ny arena? Det är ungefär lika bra förslag som att vi skall sätta in åkatraktionsstolar på ståplats och låsa fast alla innan match. Det finns bara en lösning och det är att ta konsekvensen av byggherrarnas och politikernas missberäkning och rätta till det som blivit fel även om det kommer att kosta. Det som däremot får diskuteras är vem som skall stå för kostnaden. Alla andra förslag är befängda. Fotboll skall vara en upplevelse och en interaktion. Det blir det inte med en "snäll och lydig" och stillasittande klack.

    SvaraRadera
  57. Min far jobbar i HIGAB. Han sa till mig att Higab kommer flytta IFK matcher till Nya Ullevi om klacken fortsätter att hoppa i framtiden, efter att hoppförbudet träder i kraft efter u21 EM !!!!!

    SvaraRadera
  58. Vad folk verkar glömma här är ju att många av oss blåvita supportrar, dom flesta tror jag t.o.m, inför bygget av GU var kraftigt emot ståplats, då detta känns förlegat. Stolar kommer ju självklart inte innebära att folk sitter ner i klacken, tror man det så saknar man verklighetsanknytning.

    // Gröt och Bacon

    SvaraRadera
  59. "Min far jobbar i HIGAB. Han sa till mig att Higab kommer flytta IFK matcher till Nya Ullevi om klacken fortsätter att hoppa i framtiden, efter att hoppförbudet träder i kraft efter u21 EM !!!!!"

    Knappast troligt.
    De är helt beroende av oss som hyresgäst. Antingen ljuger du eller så ljuger din farsa.

    SvaraRadera
  60. Vill gärna se andra byggen som Higab bygger. Tex: golvet rasar in i ett nybyggt hus som higab har byggt. "Oj, rasade golvet in för att du vägde 150 kilo? det hade vi aldrig kunnat förutse. Så mycket väger inte en normal människa" "Tvärr du får banta eller flytta.. undertiden kan du stå för kostnaderna då det inte är ett byggfel".

    SvaraRadera
  61. 1) Sjalvklart har inte arenan byggts pa ratt satt om den inte klarar att en klack star och hoppar utan att skaka sonder byggnader i narheten. Detta _MASTE_ HIGAB se till att atgarda - det ar deras problem!
    2) Ni idioter som daremot ser detta som en uppmaning att "hoppa mera" och "slita bort stolar" och kalla folk hit och dit for idioter - for er hoppas jag att ni far en riktigt jobbig granne som flyttar in ovanfor er och hoppar och klampar och vasnas och javlas dygnet om. Ja just det... oavsett om det ar "arenans fel" sa har ni inte ratten att forstora nagon annans dag! Kliv ut ur sandladan och snyt er, smakids!

    SvaraRadera
  62. HIGAB får förbjuda Blåvitt att göra mål, för annars går deras bygge sönder...

    SvaraRadera
  63. Kanske det finns lösningar? I stället för att skälla och tycka en jävla massa utan att egentligen veta vad Almgren och Olsson jobbar på!

    Kanske ståplats på nedre båda långsidor är en lösning?
    Kanske -hoppningen funkar om hemma-borta stå byter plats?


    För SLUTA HOPPA-ALDRIG
    NI SOM ÄR I KLACKEN ÄR BÄST!!!
    Gubbe 55 år

    SvaraRadera
  64. Min HIGAB far sa:" Endast om klacken INTE slutar hoppa. Endast då är man tvungen att flytta IFk till NYA ullevi"

    SvaraRadera
  65. Det är inte konstigt att Higab-gubben menar att hoppande inte kunde förutses. Om han hade sagt att det kunde förutses hade han direkt medgett inkompetens i företaget. Genom agerandet nu försöker han komma undan sitt ansvar. Att han samtidigt skämmer ut sig själv och gör sig till åtlöje för all framtid är en annan femma. Jag skulle ge en hel del för att se hur deras analyser kring publikagarende såg ut när de tog beslut att inte påla till berget.

    SvaraRadera
  66. Higab äger ju inte Nya så om IFK blir tvungna att flytta dit förlorar de en massa pengar. För Gais och Öis är ju inga kassakor, direkt.

    SvaraRadera
  67. om inte IFK får lira på gamla ullevi pga av att vi inte lyder hoppförbudet. Då e ju HIGAB tvungen att låta IFK lira på Nya Ullevi. Det e väl så HIGAB resonerar. Vilken annan fotbollsplan kan vi lira på ? Slottskogsvallen ? Rambergsvallen ? Finns någon mer ?

    SvaraRadera
  68. Jaha Då får IFK lira på NYA ullevi eftersom klacken lär väl inte sluta hoppa även nu när det blir sittplatser på klacksektionen

    SvaraRadera
  69. Detta är seriöst helt sjukt. Varför straffas vi supportrar gång på gång på gång kollektivt för andras misstag? Jo för de vet att vi kommer komma dit ändå. De vet att oss kan de pissa på hur länge som helst utan att vi slutar bry oss. Känner en som jobbade för ett företag som arbetade lite med pålningen på arenan. Han och hans kollegor påpekade att nu byggs arenan på exakt samma sätt som NU och frågade om de visste vad som hände under Springsteen-konserten. Svaret han fick var: "Ja men det var ju en konsert där folk hoppade till musiken. Här ska det ju bara spelas fotboll." Smart. Återigen, vi ska inte behöva betala för att ett företag misslyckats med att leverera vad som faktiskt beställts av dem.

    SvaraRadera
  70. Välkomna att hoppa i Borås. Där håller arenan och kostnaden var en 3edel av Ullevis, 112 miljoner, budget var 115. Klåpare!

    SvaraRadera
  71. Lim på stolarna. Lösningsmedel delas ut efter matchen så du kan ta dig loss. Detta är nästa steg.

    SvaraRadera
  72. Anonym: 25/6/09 11:27. Du är inte seriös när du menar att en fotbolls arena inte ska vara designad för att hoppa?

    Du skrev: "vill man göra något en arena inte är byggd för så är det upp till klubbarna att betala"

    Klart som fan en arena ska klara av lite vanligt hoppande. Kolla Hamburg en gång och liknande lag.

    SvaraRadera
  73. Fråga till Higab: Nämn ett lag vars fans INTE hoppar på sina matcher...

    SvaraRadera
  74. Dags att samlas på HIGABS kontor..och HOPPA HOPPA HOPPA!

    SvaraRadera
  75. Veiron in the ott2009-06-25 14:24

    Blir så trött på dessa halvdana tillfälliga "lösningar". Känns lite som den oseriöse hyresvärden som lagar ett vattenskadat tak med två tuber silikon och en burk målarfärg.
    Förr eller senare kommer man ändå att inse att det enda hållbara är att påla upp arenan ordentligt.

    SvaraRadera
  76. Vore sköj om vi kunde få hela nuvarande sittplats att hoppa!

    SvaraRadera
  77. Hoppsan Higab allez allez!?

    SvaraRadera
  78. hoppas som in i helvete nu änglar efter uppehållet, detta ska vi fanimej inte acceptera !

    hade varit riktigt gött att få med hela gamla på hoppa blåvit.

    SvaraRadera
  79. Eftersom vi e experter på bojkotter.
    kan vi inte gå till HIGABS kontor och göra en skoj hopp demo. Då kommer all edia var där och då blir HIGAB tvungen att påla gamla ullevi.

    Vilken gata ligger HIGABS kontor på ?

    SvaraRadera
  80. Åvägen 17 F, Box 5104, 402 23 Göteborg

    SvaraRadera
  81. media kommer älska våran HIGAB bojkott !

    SvaraRadera
  82. Anonym 13:18/ Problemet är SOM ALLTID att inte medlemmarna får säga sitt utan att det sitter några pampar och ska lösa världens problem bakom stängda dörrar.

    Hade diskussionen förts öppet skulle inte folk bli rasande när nyheten väl kommer ut, utan istället skulle folk ha haft tid på sig att ta ställning och komma med förslag på förbättring.

    Nu sägs inget fram till det att HIGAB gör ett utspel "Förbjud ståplatsen på Gamla", hur fan kan man se det som en utvecklande eller positiv väg att gå?

    UT MED FRÅGORNA I DET ÖPPNA.
    Är så himla trött på snacket bakom låsta dörrar i den här stan.

    SvaraRadera
  83. Kan vi inte ta borta fansens sektion? Eller ger det samma skak?

    SvaraRadera
  84. "fansen rasar" står det i rubriken?

    En klick på 20-30 personer är arga för att de inte får hoppa är mer närmre sanningen.

    Åk till Borås arena och hoppa under matchen.

    eller ställ er utanför Ullevi i samlad grupp före match och hoppa en stund.

    slappna av nu, när ni går ur skolan så får ni lite andra intressen än att veckans höjdpunkt är att stå och hoppa på en fotbollsmatch

    SvaraRadera
  85. Sen när blev man en pamp genom att lägga ner ofantligt med ideell tid för att representera 3 000 blåvita supportrar? Och sen när slutade BaraBen underteckna sina artiklar?

    SvaraRadera
  86. Problem: Fansen skapar vibrationer till prippska tomten.

    Ev. Lösningar:
    1. Verbalt få fansen att sluta hoppa
    2. Fysiskt mha polis få fansen att sluta hoppa (böter).
    3. Påla för 100 Miljoner.

    ETTAN kan vi ju redan nu ta bort.

    TVÅAN är ju fullt möjlig men väldigt kostsamt för alla parter.

    Dessutom trodde jag att IFK eftersträvar en långsiktig ekonomisk vinst.

    För att bli framgångsrik i denna branschen behöver man en lojal publik.

    Flyttar dom då matcherna till Ullevi istället kommer ju ge katastrofala följder, VEM VILL SE FOTBOLL PÅ DEN ARENAN? (Jag kommer då inte gå dit igen nu när jag vet hur fotboll upplevs på GU.) Hur hade dom tänkt sig att blåvitt skall spela hem guld (plural) utan fans? OFATTBART!

    Slutsats:

    Påla för 100 Miljoner => Fri hoppning på GU => Blåvitt tar gult => Blåvitt spelar i europa => långsiktig ekonomisk vinning => Klubbkassan växer!

    Så vad är haken med alt. TRE?

    Jo styrelsen vill få mycket pengar i fickan nu, inte om 20-30 år.

    PENGAR TALAR!

    Hoppa Blåvitt hopp allez allez!

    // Rob

    SvaraRadera
  87. Anonym 15.19

    Du verkar ju inte har förstått så mycket. Bara här finns ju en 50 olika kommentarer av klackfolket, men de flesta skiter nog i vilket vad än Blåvitt, Kommunen änglarna eller Higab säger. De kommer hoppa glatt som vanligt när Blåvitt gör mål. skulle beräkna dem till några tusen mellan tummen och pekfingret.

    En normal fotbollsklack hoppar och har så gjort under alla år jag gått på fotboll. Det är ju fullt normalt.

    SvaraRadera
  88. Bygg en egen arena IFK! Enda lösningen så står Higab och kommunen där med en arena för 40000 och en för 18000 med två lag som inte drar 8000 ihop ens..

    SvaraRadera
  89. HIGAB
    Åvägen 17 F, Box 5104, 402 23 Göteborg

    Vi måste styra upp en HIGAB bojkott

    Vilken dag och tid ska vi besöka HIGAB ?

    SvaraRadera
  90. Vilka puckon styr i higab? Det måste ju vara snudd på världsrekord i dumhet att inte bygga en arena man kan hoppa i. Hela svärje, ja sannolikt världen, skrattar åt higab och andra ansvariga. Tror att man i Ghana hade fixat detta bättre.

    SvaraRadera
  91. Min farbrors mans kusin jobbar ionom Higab, eller ja, han gjorde för 35 år sen. Han säger att om inte klacken slutar hoppa så kommer Blåvitts matcher att flyttas till Årsta IP.

    SvaraRadera
  92. så var det nått ljushuvud i artikeln som sa att" det var väl ingen som kunde räkna ut att alla i klacken skulle hoppa i takt".

    Men herrejävlar, är alla politiker dumma i huvet eller? kom ut i vardagen för FAN.

    SvaraRadera
  93. Goteborg19042009-06-25 15:57

    Så här står det under Higabs uppdragsbeskrivning på deras hemsida:

    - Bidra till stadens utveckling

    - Vara ett strategiskt verktyg för Göteborgs Stad inom fastighets-området

    Vara lyhörda för de värden som präglar Göteborg

    Vårda och utveckla Göteborgs Stads kulturfastigheter

    - Vara en långsiktig, stabil aktör med god soliditet och lönsamhet
    Via förvaltning, utveckling, förvärv och avyttring säkerställa fastigheternas värde och brukbarhet

    Kan man tycka att de lyckats förvalta Göteborgarnas skattepengar på ett bra sätt???

    SvaraRadera
  94. Av samma anledning som man inte bygger båtar som inte tål vatten bygger man inte heller en FOTBOLLSARENA SOM INTE KLARAR LITE HOPPANDE. Till och med jag som är arbetslös och knappt 20 år vet att hela Göteborg är byggd på sjöbotten och kräver lite stabilare byggen, men uppenbarligen inte idioterna på Higab?

    Ursäkta mitt språk och caps, men det är faktiskt för jävla dåligt.

    SvaraRadera
  95. ok så om vi inte slutar hoppa så blir det NYA ullevi

    detta läste jag på www.gais.se idag :

    Fakta i målet är följande:
    När beslut kom för några år sedan om att bygga det nya Gamla Ullevi, så bestämdes det också att arenan inte skulle vara en så kallad rockarena.
    Det stora Ullevi kommer att vara rockarenan i Göteborg då denna är byggd för bland annat detta med hjälp av den pålning som gjorts ner till berggrunden.
    När 5 000 personer hoppar i takt, så uppstår det sådana vibrationer i marken att det påverkar de boende i närliggande fastigheter. Vibrationerna är klart över vad som kan betecknas som normala värden i en stadsmiljö.

    Fakta i målet är också följande:
    Higab och konsultföretaget WSP har under våren gjort en undersökning av förhållandena på Gamla Ullevi i samband med fotbollsmatch. Rapporten visade på följande och som bland annat spaltats upp i fem punkter:
    ”Glädjeyttringar i samband med mål, stora delar av publiken reser sig hoppar, skriker och applåderar – inga vibrationsproblem.”
    ”Sång med rytmisk handklapp – inga vibrationsproblem.”
    ”Mindre publikgrupper hoppar i takt till sång – inga vibrationsprobem.”
    ”Övrig publik verksamhet såsom ”vågen” runt arenan – inga vibrationsproblem.”
    ”Organiserat hoppande lett av hejarklacksledare där stora delar av publiken på kombiläktaren får hoppa i takt – STORA vibrationsproblem.”
    Fakta i målet är dessutom också:
    Organiserade tävlingsmatcher i Uefas regi spelas på arenor med enbart sittande publik. Så är fallet just nu i samband med det pågående U21-slutspelet i Sverige och så är det för svenska klubblag som deltar i internationella cuper.

    SvaraRadera
  96. de här är enkelt. påla arenan, dom har lagt ut mycket pengar på arenan vf inte lägga ut lite till. varför kan malmö bygga en arena för så mycket? har malmö kommun mer pengar än göteborg? higab gjorde misstaget, higab ska lösa problemet fast inte genom att förbud mot att hoppa. Då löser man inte problemet, man blundar bara.

    SvaraRadera
  97. Mest jävla provocerande är idioterna till politker som uttalar sig i frågor dom inte är kunniga i.

    Bjud in mig till debatt mot Hallberg så ställer jag upp alla dagar i veckan.

    SvaraRadera
  98. fan va arg jag blir, det är ju inte bara det att man inte får hoppa blåvitt hopp, utan vibrationerna måste ju även tillkomma när blåvitt gör mål. Ska man inte få jubla med laget? ska man sitta tyst och bara applådera fint? denna arena är ju bara pinsam

    SvaraRadera
  99. Eftersom att Higab har byggt en undermålig arena för sjukt mycket pengar som inte klarar av att det förs en läktarkultur på, så tycker jag att om IFK blir tvångsförflyttat till Ullevi så ska IFK stämma Higab på ca.100millar, det låter la inte helt fel? då kan IFK lägga dom pengarna på att bygga en egen arena som klarar av att det finns en festande publik. eller så kan Higab lägga pengarna på påla istället..... inkompetens blir man så trött på....

    SvaraRadera
  100. Gamla Ullevi nästa match? http://www.youtube.com/watch?v=LBBPoyXEOhM

    SvaraRadera
  101. Fortsätt hoppa! Idioter har byggt er arena!

    /Gnaget

    SvaraRadera
  102. Det är ändå imponerande att man med 350 mille inte ens lyckas bygga en arena som klarar av att klacken hoppar.

    SvaraRadera
  103. Higab är värdelösa.. Hade Skanska eller Ncc byggt arenan är jag säker på att den hade blivit både billigare o bättre... Fast så klart, väljer man ett kommunalt bolag så kan det väl inte bli annant än fel..

    SKANDAL e ordet...

    SvaraRadera
  104. Almgren gör det enda rätta som håller en sansad ton gentemot etablissemanget.

    Eftersom hela samhället är emot en levande supporterkultur funkar det inte att köra den hårda supporterstilen emot dem. Då skulle vi supportrar bli helt negligerade av desamma. Nu får vi supportrar i alla fall en röst med i debatten, i form utav Almgrens, tack vare hans mjukare stil.

    Så sluta klaga på Almgren han gör ett toppenjobb och det är tack vare honom som vi supportrar åtminstone får en liten syl i vädret.

    SvaraRadera
  105. HIGAB är ett stort skämt, de drabbas tydligen inte av sitt egna misstag utan det gör VI. De visste om problemet redan för 20 år sedan då de fick påla om Nya Ullevi.

    Har någon på HIGAB gått ut offentligt och ens bett om ursäkt?

    Och eftersom det är ett kommunalt skitbolag så drabbas vi oavsett om HIGAB står för omkostnad eller inte.

    AVGÅ ALLA, HATA HIGAB!

    SvaraRadera
  106. Från början var arenan beställd med bara sittplatser därav problemet. Beräkningarna på arenan är gjord på sittplatser.
    Det är sen klubbarna som ändrat beslutet att ha ståplatser... Så skyll inte på Highab.

    SvaraRadera
  107. Artikelförfattaren uppmanas att tala med Kent O. innan du dömer honom.
    Media har högst troligt snedvridigt vad han sagt (som de brukar)

    SvaraRadera
  108. fan vad det skall hoppas, hoppa blåvitt hopp alez alez

    SvaraRadera
  109. anonym 16.46:
    Om nu arenan va byggd för endast "sittplatser" vart fan hade dom tänkt att placera klacken som dom VET finns på alla matcher?

    Varför infördes inte hoppförbud innan första matchen speladees?

    Varför sa Higab inte nej till oss när vi ville stå på övre läktaren? Jo, för att higab trodde att arenan skulle klara en klack på övre läktaren.

    Higab har gjort ett misstag och ska fixa till det!

    SvaraRadera
  110. Några jävla kontorsnissar bestämmer att ståplatsen ska bli sittplats, det märks att dom inte fattar ett skit om vad som ger den svenska skitfotbollen lite kvalitet runtomkring sig. Dom fattar inte heller att vi kommer hoppa ännu mer efter ett sånt här beslut, idioter!

    SvaraRadera
  111. Varför kommer den här kampanjen just nu? Jo, för att de vill ta chansen att inte göra om läktaren till ståplats igen. De vill helt enkelt ta chansen att göra det de tänkte långt innan Allsvenskan ens börjat. Det här är listigare rackare förstår ni. De får jobb som kunnigare personer nekas.

    SvaraRadera
  112. Arenan har aldrig varit planerad med endast sittplatser. Det är något som higab och co har hittat på i efterhand. Arenan va planerad att ta in 17 000 åskådare varav ca 13000 sittandes.

    SvaraRadera
  113. Ende hjälten vi har just nu är Almgren. Annars en massa fjortisar som döööör om de inte får hoppa. Gais ordförande uttalade sig att de har inte den kulturen med hoppande (men stödjer oss ändå). Så visst finns det supporters som inte hoppar.. Vi har haft ett jävla problem med hoppande och puttande barnungar. En anledning till Levande Sittplats. Så ni fjortisar som vill fortsätta hoppa
    TACK SÅ JÄVLA MYCKET FÖR FLYTTEN TILL BETONGEVI

    En stor miss har gjorts men varför rasera mer

    SvaraRadera
  114. Enkelt, lägg av med lekstugan och hoppa. Sjung med istället era wannabees. Vi älskar arenan fast en stor jvla miss, vi har världens övertag utan hoppandet. Landa och inse fakta. Hoppa skickar bort all ståplats för all framtid. Visst gör det ont men inte blir det bättre bete sig som barnungar som inte inser konsekvenser. Det skakar!! Fundera på om det rasar.
    ALLA vill inte sitta ner men tvinga oss andra att inte få välja för hoppandet är så väldigt kul. Vad ger det egentligen. Har ni överenergi, ut och löp innan match

    SvaraRadera
  115. Problemet är ganska lättlöst. Vi slutar köra hoppramsan under matcherna. Jag kan stå ut med det om det innebär att vi kan vara kvar på kortsidan.

    SvaraRadera
  116. va e detta for skitkronika?

    SvaraRadera
  117. varför inte prova att ta södra läktaren till ståplats istället det är ju "bara" att flytta stolarna till norra och behöver inte kosta många spänn jämfört med att påla nytt i norra ändan.Hoppar de på södra skall vibarationerna passera hela konstruktionen och dess pålar innan det når andra sidan ån värt att prova åtminstånde.Men det är klart då klagar väl de som sitter i häktet? det kan de stå ut med tycker jag de får ju höra jublet när Blåvitt gör mål

    SvaraRadera
  118. Ståplats skapar stämmning och tryck på matchen!

    Bevara ståplats!

    Bevara hoppa blåvitt hopp alè alè!

    SvaraRadera
  119. NU JÄVLAR! Jag hoppades annars på bojkott á la Gais-matchen tills dess att de ändrade beslutet. Skulle nog inte dröja så många matcher?!? Ledsen och förbannad blir man iaf. Den intensitet som vi fick njuta av i en halv säsong är borta för alltid?

    SvaraRadera
  120. TV 4 imorse:
    http://tv4play.se/sport/fotbollskanalen?videoId=1.1063518&renderingdepartment=2.39140


    Tycker det kan vara idé att se det innan man klagar på Almgren.

    SvaraRadera
  121. protest aktion uder em semifinal i morgon. Vem gör banderoller med ämplg text på?

    SvaraRadera
  122. bra ide! Under em semifinal är all media samlad och vårt budskap (via banderoll) kommer visas i TV

    AVGÅ HIGAB och KOMMUNENS ORDFÖRANDE

    SvaraRadera
  123. Man skulle ju kunna ta och flytta klacken till andra sidan. Det skulle kunna vara så att det råder andra sorts fårhållanden i marken där.

    SvaraRadera
  124. Eller så flyttat vi klacken till kiruna.!?!?!

    SvaraRadera
  125. Kiruna? Är du go, eller? Hajar du vad porös marken är där! Kommer vi dit och hoppar måste man flytta stan ännu längre bort!

    SvaraRadera
  126. Kiruna? Är du go, eller? Hajar du vad porös marken är där! Kommer vi dit och hoppar måste man flytta stan ännu längre bort!

    SvaraRadera
  127. Hehe, men dom är inte så gnälliga i kiruna som stackarna som bor i stampen.. Ojoj det är som en jordbävning i max 3 min en gång i veckan.. Huaa va jobbigt..

    SvaraRadera
  128. Jag ser gärna ett svar från artikelförfattaren på mina två frågor som postades 15:24. Tack på förhand.

    Anonym 18:20: Kommunens ordförande? Kommunstyrelsens ordförande Annelie Hulthén har mig veterligen inte sagt ett ord om detta, än mindre varit involverad i processen som skapade arenan...

    SvaraRadera
  129. Vi ska hoppa som aldrig förr!
    Nästa hemma match!
    Hoppa blåvitt hopp ale ale!

    SvaraRadera
  130. HHoppa Blåvitt hopp allez allez!

    SvaraRadera
  131. Bra! Jag hatar ståplats. Det är omodernt. farligt och idiotiskt. Vill folk stå så stå vid era sittplatser då. Inte jobbigare än så!

    SvaraRadera
  132. 'Flytta stolarna till Norr'? Ni snackar och snackar, men har tydligen aldrig varit på arenan. Det finns redan stolar på klackläktaren i norr. Men eftersom det är en kombiläktare är de låsta i uppfällt läge. Nu under U21 är stolarna upplåsta och räcket sänkt. Så något större ingrepp behövs inte.

    Låt även stolarna sitta kvar på nedre stå, både i syd och norr.

    SvaraRadera
  133. Hade även jag varit mycket intresserad av att få svar på Tug Wilsons frågor från 15:24. Vem fan har snickrat ihop den här dyng-artikeln?

    Hur skulle den första debatten med fansen ha tagits anser ni?

    För övrigt så skulle jag gissa på att Almgren lär avgå som ordförande inom några år, de brukar inte sitta för evigt. Enligt mig har han varit den bästa ordföranden under mina 17 år som medlem, jag hoppas verkligen att vi har någon som har tid och ork att ta över efter honom.

    SvaraRadera
  134. Jag väger 120 kg och jag ska hoppa mig smal :)

    SvaraRadera
  135. 20:05 - du borde nog besöka riktiga Friskis & Svettis i stället...

    SvaraRadera
  136. Undrar hur de kommer efterleva att folk sitter ner?

    Säkerhetsbälten och värdar/värdinnor som går runt och kollar att alla är ordentligt fastspända inför varje halvlek?

    SvaraRadera
  137. Hur många lägenheter berörs? Kan inte Higab subventionera en flyttcircus så bara fans till lagen bor där ist? De borde ju inte klaga direkt.

    SvaraRadera
  138. Hoppa på men inte så stolarna går sönder så klubben måste betala...!

    SvaraRadera
  139. Freddie/ Almgren kan ju stå och snacka om "vi fans" hit och dit bäst han vill. Men lik förbannat är han typen som gillar att köra saker i det tysta, för att känna sig som en medlem i maktens korridorer. Almgren måste kunna kritiseras som "ledare" för den största supporterorganisationen utan att en del kompisar till honom kissar på sig.

    SvaraRadera
  140. Att sätta stolar där kommer inte att stoppa hoppandet men tror politikerna det så go a head. Nä hopp poliser borde de inskaffa

    SvaraRadera
  141. Tug Wilson/ Pampfasoner kommer nog från att man hellre sköter spelet på pamparnas spelplan än att faktiskt dra in supportrar och medlemmar i beslutsprocessen. I politiken har vi remissinstanser vid lagförslag etc, men här har vi en slags idéoligopol. Tro fan det går att ifrågasätta.

    Gällande "undertecknandet" är det väl knappast någon skillnad på att heta "Mister X" än att heta "BaraBen"? Lika anonymt och precis därför som en del rätt prominenta IFK:are kan blogga på BaraBen, då de själva väljer om de står kvar i anonymitet eller ej.

    Jag tror en del skulle sätta kaffet i halsstrupen om de visste vilka stora namn som bloggat/bloggar anonymt på BaraBen och nu snackar jag inte om de journalister som gör det...

    SvaraRadera
  142. Ingen som vågar stå för artikeln? Tydligt är i alla fall att personen ifråga inte har någon som helst koll på Anders Almgrens görande, vilket är beklagligt då han är en klippa.

    SvaraRadera
  143. Nya Ullevi är så grymt mycket intimare och snyggare utan ståplatser, så länge de inte förbjuder sång så är det väl inga roblem, möjligheten att stå finns ju fortfaradne kvar. Se på levande sittplats, där skapas det ju grymt tryck och ingen klagar ju där att det inte är ståplats.
    I mitt tycke så skall i ett första steg sittplatserna på borta sektionen och nedre hemma stå vara kvar. De som köpt årskort på nedre kan väl få erbjudandet att flytta upp ett egage alternativ kunna sätta sig bekvämt på ett säte alt stå framför.
    Det är det verbala stödet som räknas inte hur mycket man kan hoppa, det blir ju ändå inte tryck i de sångerna.

    SvaraRadera
  144. Vi supportrar ska inte få ta skiten bara för att ett företag, som dessutom anställs av komunen inte sköter sitt jobb! INTE VÅRAN SKYLDIGHET ELLER ANSVAR ATT LÖSA DETTA!!! jag tänker hoppa tills jag supar!

    SvaraRadera
  145. håller med fullständigt

    SvaraRadera
  146. "HIGAB har startat en häxjakt, med lagar som säger så här. Nu måste ni sluta att hoppa, ni är till för mycket besvär. Men så länge vi står här på sittplats, kommer hoppandet aldrig att dö! Supportrar får sporten att leva, försöka aldrig stoppa vårt stöd"

    SvaraRadera
  147. BaraBens väpnade fraktion: Fast anledningen till min fråga var ju att den prominente anonyme skribenten inte direkt underbygger sitt resonemang om pampväldet, utan verkar bygga allt på korta citat ur en GP-artikel. Det känns ganska kvällstidningsaktigt och populistiskt i min värld. Berätta istället om Änglarna ens varit involverade i Higabs sk utredning och när de fick höra ngt om detta, om de involverat andra supportergrupper i tex den nyinrättade Kamratunionen, vad planerna framöver är osv. Jag vet inte. Men kallar man ideellt arbetande blåvita för öknamn bör man rimligen kunna underbygga det betydligt bättre.

    Angående anonymiteten, så visst kan jag köpa att inte alla vill skylta med att man bloggar på en supporterblogg. Fine with me. Men om det skulle vara så att man väljer att skriva under ngt annat mer känt nick ibland, och att vara anonym vid andra ämnen, känns det rätt fegt i mina ögon. Men vad vet jag.

    Professorn: Självklart bör allt och alla kunna kritiseras. Så länge den som kritiserar har koll på läget och kan argumentera för sin ståndpunkt, jepp.

    SvaraRadera
  148. Det roliga är ju det faktum att även om vi slutar hoppa ,
    så kommer vi i alla fall att hoppa när det blir mål,
    och det ska ju även vid målen skaka en jävla massa i husen. Så skakningarna kommer ju att minska men inte försvinna och vad fan gör det för nytta då?

    Så vi får helt enkelt sluta hoppa när vi hejar på blåvitt och vi får inte bli glada när blåvitt gör mål.

    Tack
    /Martin

    SvaraRadera
  149. bevisat

    IFK Göteborgs styrelseordförande Kent Olsson håller inte med om att det inte finns några tekniska lösningar på problemet. Man har långt ifrån uttömt alla möjligheter.
    – Vi måste få igång ett arbete för att undersöka; kan det finnas andra tekniska lösningar. Och det är ett arbete som måste få ta tid och vara transparent. Hela den processen måste ske tillsammans med supporterklubben, säger Kent Olsson.
    Att från klubbens håll gå in och kommendera supportrarna att sitta ner på läktaren och sluta hoppa är omöjligt, menar Kent Olsson.
    – Det gör vi bara inte. Det här handlar om positiva glädjeyttringar. Skulle vi be våra supportar att sluta med det?
    Att det skulle komma som en överraskning för byggherren och de som planerade Nya Ullevi, att supportrar hoppar på läktaren tycker Kent Olsson bara är snack.
    – Jag hävdar att man visste det från början.

    SvaraRadera
  150. Detta är ett problem som inte vi supportrar borde få konsekvenser av. Så jävla dåligt att man inte från början kunde bygga en ordentlig arena.
    Jag hoppas verkligen att det är ett skämt de dom säger om att "man inte kunde veta att supportrarna skulle hoppa på matcherna" Kan någon nämna ett lag som har allsvensk kvalité eller högre där supportrarna inte hoppar?

    SvaraRadera
  151. AVGÅ ALMGREN, du har bara gjort bort dig sen du kom..du kom du sågs du avgick!

    SvaraRadera
  152. Det är så förbannat fel allting.
    Får de som löst årskort på ståplats pengarna tillbaka när det inte finns ståplats?

    Läs mer på:
    http://www-anglakamraten.blogspot.com/

    SvaraRadera
  153. När ska kampen för ståplats ta slut? Påbörjades den inte tidigt 90-tal med gemensam marsch från alliansens supportrar? Sedan fortsatte det med Eurostand-kampanjen.

    Man trodde liksom att det var över nu, men icke!

    Upp till kamp kamrater! Det handlar om att värna om fotbollen så som vi känner den. Detta är en ödesstund. Segraren kommer för evigt sätta sin prägel på den blåvita supporterkulturen.

    SvaraRadera
  154. http://svtplay.se/v/1607303/vastnytt/25_06_21_25

    SvaraRadera
  155. Higab rockar2009-06-25 22:32

    hoppa som små apor. Alla på sittplats borde kasta bananer på de hoppande kidsen.
    Sittplats med ståplats är den naturliga lösningen - LS regerar!

    SvaraRadera
  156. Atmosfären som skapats i den nya arenan har gjort blåvitt oslagbara. Är det värt att döda fotbollskulturen i en hel stad bara för att några misslyckade stolpskott på Higab inte kan göra sitt jobb? Från och med nu ska jag hoppa som aldrig förr på blåvitts matcher. HOPPA BLÅVITT HOPP!!!

    SvaraRadera
  157. Jaa, alla kastar bananer från sittplats på de hoppande aporna!

    Jump, monkey, jump

    SvaraRadera
  158. Nu bygger ju inte den heta atmosfären i arenan, på att några hoppar...

    SvaraRadera
  159. http://leman.sportsblogg.se/33456/Higabdirektorerna-borde-fa-betala/

    Här kan man lämna kommentarer som GT journalisten LEMAN läser.

    SvaraRadera
  160. Idioti, detta kommer resultera att medgångshororna i klacken kommer nu även sitta samtidigt som dom inte sjunger och så kommer även stolarna hoppas sönder och kosta en massa pengar för dom som är aktiva på läktarn.

    SvaraRadera
  161. ALLA stolar som kommer att förstöras kommer IFK att få betala !

    genom att läsa alla comments här. De kommer fortsätta hoppa. Det innebär ju en flytt till NYA ullevi !


    http://leman.sportsblogg.se/33456/Higabdirektorerna-borde-fa-betala/

    SvaraRadera
  162. SKANDAL. allt jag har att säga

    SvaraRadera
  163. Higabs styrelse måste avgå. Dom har spenderat 350 miljoner av skattebetalarnas pengar på ett fuskbygge. I ett land som Sverige ska man inte kunna göra en sån här sak och komma undan med det.

    SvaraRadera
  164. Baraben, vakna! Nu är det dags att jaga Higabs styrelse för att få reda på vem som ska hållas ansvarig för detta fuskbygget.

    SvaraRadera
  165. Baraben gorde den fåniga gais bojkotten.

    Vart är HIGAB bojkottenoch "avskaffa inte ståplats" aktionen under semifinalen imorgon ?

    SvaraRadera
  166. Det kommer inte förändra saken, vi hoppar mer än någonsin på prämieren. stå som sittplats inget stoppar oss!

    Blåvitt <3

    SvaraRadera
  167. Ta tillfället att åka en bit utanför Göteborg på semestern.
    lyssna då på vad dom tycker vi håller på med här i gbg, och ni kommer att skämmas som mej..
    Hej då Göteborg.

    SvaraRadera
  168. 25/6/09 23:50

    Lär dig att stava, så kanske du inte behöver skämmas så mycket!

    SvaraRadera
  169. Fan vilket skit! Jag har förvisso årskort på sittplats, men det här é ju bara löjligt. Köper man klackbiljett ska man fan få höras och studsa. Hoppa för fan!

    SvaraRadera
  170. Å nej man får inte hoppa, men vart får man röka? Bring back the smokers corner.

    SvaraRadera
  171. BOJKOTT!! Det är det enda språket folk förstår. När det börjar kännas i plånboken....sen kan de gott sparka marionetten Almgren också....

    SvaraRadera
  172. Jag undrar lite vad själva problemet är.
    Är det så att det finns risk för skador på närbeliggande byggnader så kan jag förstå att hoppandet måste åtgärdas.
    Är det istället så att klagomål från de boende i området är det enda som är resultatet av hoppande så kan jag inte se något problem över huvud taget.
    Jag menar hur många minuter per år handlar det om egentligen?
    15 hemma-matcher plus ev cupmatcher i europa säg 20 matcher allt som allt och då tar jag i. Hoppandet per match kan inte uppgå till mer än 20 minuter max dvs 20min X 20matcher = 400 minuter per år. Det är inte så mkt att gnälla över i min mening speciellt när det sker med så stora mellanrum.

    SvaraRadera
  173. instämmer BOJKOTT är det enda som biter på HIGAB dvs deras inkomster minskas . Nu när de inför sittplats på ståplats

    SvaraRadera
  174. Övre Masthugget2009-06-26 01:51

    Lol det värsta är ju att dom skall förbjuda trumman. Det kan man ju åtminstone bli lite lidande av som "huligansupporter".

    SvaraRadera
  175. Övre Masthugget2009-06-26 01:52

    VI HAR BETALT FÖR STÅPLATS OCH INGET ANNAT! SÅ FAN OM DOM ÄNDRAR I ÅR!

    SvaraRadera
  176. Jag e 100 % säker på att det blir ståplatsförbud nu. Alternativt om vi inte slutar hoppa så flyttar de oss till NYA ullevi

    Det innebär att biljettpriserna HÖJS ef tersom sittplats kommer kosta mer !

    SvaraRadera
  177. Tas ståplats bort kommer jag hoppa ännu mer så kärringarna på andra sidan ån tror det är en meteor som fallit på deras tak som det kommer skaka.

    Patetiskt Higab och patetiskt Blåvitt att detta kommer ut i media utan att diskussion förts med fansen!

    SvaraRadera
  178. Svar till Anonym: 25/6/09 13:56

    Ja, sedan ser arenan i Borås ut som om den var beställd i en Ellos-katalog från 60-talet också. En helt intetsägande arena formad som en skokartong. Den ser ut som Rambergsvallen, fast byggd trettio år senare. Inte ens Max kan sälja sina hamburgare på matcherna där, fick vi lära oss förra sommaren.

    Ang. alla uttalanden: Skärpning alla politiker som vill lägga sig i det här och försöka skaffa kortsiktiga politiska poänger från ett misslyckande ni själva bär ett delansvar i. Det blir bara fel.

    Lösning: Sätt alla parter i samtal med varandra och diskutera fram gemensam lösning på det. Om det finns tekniska lösninga så diskutera finansieringen (förläng payback-tiden på arenan bara). Om det finns ett gemensamt problem så kräver det gemensamma lösningar. Prata inte med varandra i media, våga lyft luren!

    Vi är Blåvitt - bäst i Sverige!

    SvaraRadera
  179. Hoppas sönder stolar, smart..
    IFK får betala varenda en!
    Stolar finns där redan så att dom blir nerfällbara förändrar inte ett skit. Införa hoppförbud är praktiskt taget omöjligt. Bättre de inte sagt nått om det så hade hoppandet automatiskt dött ut på sikt, nu blir det ju extra kul för att bevisa vilken skitgrund Higab fått till!

    SvaraRadera
  180. Är det inte lite hysteriskt att kalla Almgren för pamp? Ärligt talat, det är fan inte rättvist mot honom.

    Hans kommentarer till detta (GP igår exempelvis) har ju varit extremt bra. Supportrarna kunde väl inte ha en bättre talesperson.

    Tycker ni kan ge honom en chans att besvara detta påhopp på bloggen.

    För övrigt, bra jobb GP med att knäcka denna nyheten.

    SvaraRadera
  181. Står alla 50 skribenter på Baraben.com bakom den här krönikan?

    För alla med någorlunda läsförståelse ser vem som har skrivit den.

    SvaraRadera
  182. HIGAB vad hjälper stolar? På Levande ståplats står man ju upp ändå!

    SvaraRadera
  183. Sillstryparen2009-06-26 09:38

    Hankins:

    Kan jag få en bekräftelse på att du inte har skrivit den här krönikan?

    Det vore på sin plats dessutom att du som "chef" över sidan ber de som skriver krönikor att faktiskt skaffa sig ett användarnamn.

    Det får vara ett slut på att kasta paj anonymt.

    SvaraRadera
  184. Alla som inte hoppas är gaisare

    SvaraRadera
  185. Higab har klantat sig. Vi får ta skiten.

    Nåt är fel?

    Avgå!

    SvaraRadera
  186. Barabens väpnade fraktion - Det är alltså förkastligt att framröstade representanter för supporteklubben och föreningens ordförande för en diskussion utan att blanda in alla de enskilda medlemmar som röstat fram dem (för de hoppas jag att du varit med och gjort?)? Jag förutsätter även att du vill ha full insyn i förväg när Sveriges diplomater förhandlar med övriga länder? Så funkar alla demorkatiska organisationer, du röstar fram den representant du litar på och låter den förhandla, är du missnöjd visar du det i nästa val.

    Däremot funkar det inte som så att de stora opinionsbildarna (så som media) skriver anonyma debattartiklar utan att våga stå för det och där igenom får de representanterna avsatta. Inom alla andra delar av samhället vågar debattörer stå för det de säger, de gömmer sig inte bakom anonyma namn oavsett vilka "prominenta IFKare" eller vilka stora journalister det är. Ha lite konsekvens för helvete. Stå för vad du säger elelr håll käften

    SvaraRadera
  187. Tänk noga över erat beslut angående att ni skall hoppa som fan. Om Blåvitt får flytta till Nya Ullevi lär vår hemma statistik bli lidande.

    Om vi hade spelat alla årets hemmamatcher på Nya Ullevi hade vi garanterat inte haft ledningen i Allsvenskan.

    Sportsligt är det jävligt värdefullt att få spela kvar på GU.

    Tilläggspålning efter säsongen kanske vore något.

    /21-1

    SvaraRadera
  188. anonym 11:37>> Varför skulle just Blåvitt få spela våra matcher på Nya för? Förstår inte alls vad du pratar om, Blåvitt hyr in sig på arenan och det är varken vårt eller deras fel att byggherren gjort ett undermåligt jobb när de byggde arenan!

    Sen anående dialogen med supportrarna så är det ju självklart så att dialogen måste föras med representanter från Olika grupper inte bara den största supporterklubben, Ultras Gbg och nån större grupp till borde ju också fått vara med i den s.k dialogen.

    SvaraRadera
  189. För att det är bara när Blåvitt spelar som det blir vibrationer.

    En lösning som båda läger kan köpa kanske är att sluta hoppa resten av säsongen och att Higab pålar efter säsongen, mot att vi slipper flytta våra matcher till Nya som fallet lär bli om vi inte slutar hoppa nu?

    SvaraRadera
  190. Hoppa apor, hoppa!
    öhöhöhöh

    Apor

    SvaraRadera
  191. Oj oj oj oj! Med det här interna tjafsandet tappar vi fokus på frågan-att de vill beröva oss ståplats. Det blir en promenadseger för HIGAB och co.

    SvaraRadera
  192. Det är säkert ingen som VILL beröva oss ståplats, det gäller bara att coola ner en aning. Inga beslut är tagna.

    Men om vissa 'tuffingar' fortsätter hoppa på rent djävulskap, så påskyndas naturligtvis processen och då försvinner troligtvis ståplats snabbt som en avlöning.

    SvaraRadera
  193. ... eller barnbidrag, känns mer aktuellt på flera här.

    SvaraRadera
  194. Vilket bullshit
    Nu kommer man att hoppa ännu mera än förut

    SvaraRadera
  195. Sillstryparen/ Kan jag få en bekräftelse på att det står Sillstryparen i ditt pass? Det får fan vara slut på det här med att kasta paj anonymt!

    SvaraRadera
  196. anonym 12:16>>>"mot att vi slipper flytta våra matcher till Nya som fallet lär bli om vi inte slutar hoppa nu?"

    Än en gång varför skulle det bli så att matcherna flyttas till Nya Ullevi? Att inte hoppa skulle kanske kunna vara okej en halv säsong OM Higab verkligen löser problemet efter säsongen men de har ju redan sagt att de inte tänker göra något åt det för att det är för dyrt!

    SvaraRadera
  197. Det är inte "pajkastning" att faktiskt säga ett par sanningar mellan varven. För många bebisar i blåvita supporterled som grinar så fort någon vågar yttra en åsikt som inte faller in i mallen...

    SvaraRadera
  198. Sillstryparen2009-06-26 14:19

    Wisemen:

    Folk har, enligt min mening, rätt att tycka vad dom vill. Men att anonymt skriva en krönika där man kallar en demokratiskt vald ordförande för klubbens officiella supporterklubb för pamp, trots att Almgren kanske är den ordförande som jobbat hårdast för sammanhållningen och samarbeten mellan fraktionerna är lite som att kasta en tomat och sen gömma sig i folkmassan.

    Står verkligen alla 50 skribenter bakom den här åsikten? Att Almgren skulle vara en pamp?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.