2008/11/19

Ett bildspel: Att köpa årskort till Gamla Ullevi

Försök 1- Jag får vänta i kö i ungefär 40 minuter innan jag kommer in till biljettsidan. Inte så farligt, men visst tänker jag på hur jag kom in för att köpa biljetter till Bruce Springsteen efter ungefär 30 minuter. Väl inne på sidan går det väldigt, väääääldigt segt. Rutan med "Vänta..." kommer upp varje gång man klickar på en plats och är kvar i 3-4 minuter. Detta innebär att jag inte hinner köpa biljetterna inom den 20 minuters tidsram man har på sig. Fail.


Försök 2- Samma problem. Här rinner tiden ut. Jag byter nu dator, slår över från Firefox till Explorer och testar med mitt mobila bredband för jag tror det är något fel hos mig...

Försök 3- Väl på laptopen blir det superhaveri. Allt låser sig och när det väl kommer igång är det 1 minut kvar av min inloggningstid. Jag försöker igen.

Försök 5- Nu kommer jag in för att boka men istället för att sega ner sig så börjar märkliga saker hända när man vill välja sina manuella platser. Vissa stolar är bokade trots att de är röda (rött är ledigt i detta fallet, svart är bokat). Jag trycker på röda men kan inte boka dem. Sedan är de fortsatt röda men uppbokade och så vidare.

Försök 6- Jag loggar ut och in igen. Nu får jag köa igen, i 11 minuter den här gången. När jag väl är inne har hela sidan brakat samman och går för sekunden i slow motion. Jag kastas som ni kan se raskt ut igen.

Försök 7- Ojoj nu på försök sju fungerar allt som det ska, verkar det som, till en början. Även om det går lite segt kan jag med nöd och näpe ta mig till kassan innan jag loggas ut på grund av tidsbrist.

Försök 8- Nu går allt kvickare, verkar vara sänkt belastning på sidan. Men så har ju 2,5 timmar passerat med. Men när jag kommer till betalningen knappar jag in alla uppgifter men får ändå felmeddelande. Jag ringer min bank på telefon för att kika på om det saknas någon hundralapp men får beskedet att mitt konto redan trasserats med 48 000 kronor, trots att det på inloggningen står klart och tydligt "Fel i kommunikation med betalningsleverantör. Försök igen. Ditt KORT har INTE blivit belastat.

Samtidigt får jag beskedet från min bank: 48 000 kronor har belastats ditt konto. Snacka om amatörverksamhet.

Försök 8.5- När jag försöker klicka mig vidare åker jag ut. Varukorgen är tömd på biljetter, samtidigt som jag har fått 48 000 kronor debiterat mitt kort. Om jag inte har bokade biljetter på sektion L2 nu kommer jag föra ett verbalt krig mot IFK Göteborgs ledning tills jag avlider. Det här är rena dagisnivån.

När jag ringer till Blåvittshopen så säger de "skyll inte på oss, det är ju hög belastning" osv. När Bruce Springsteen-biljetterna till sommarens konsert släpptes sålde de slut på 120 000 biljetter på drygt 3 timmar. Sådär en tolv gånger så många biljetter som Gamla Ullevi ens har kapacitet till. Så tro fan att det är Blåvitt som (åter igen) klantar sig och inte skaffar ett fungerande system. Kundservice kan man ju även glömma, när man ringer tar de i Blåvittshopen ens oro som något jävla personangrepp och är inte det minsta tillmötesgående. Uselt Blåvitt!

36 kommentarer:

  1. Precis samma problems... Vågar dock inte ringa banken. Och vågar inte kolla chefen i ögonen, gått bort ett par timmar på arbetsdagen

    SvaraRadera
  2. Jag har 11x2 biljetter reserverade... Inget köp gick igenom. Platserna har återgått till sin röda (lediga) färg. Men är ändå reserverade för mig, eller?

    Kan jag häva ett av köpen?
    Har jag ens genomfört nåt av köpen?
    Har jag pengar kvar på banken? Kommer jag få någon acceptabel plats på arenan över huvudtaget?
    Ska jag gå in o gör att nytt försök?
    Kommer jag få sparken för att jag spenderat hela arbetsdagen på en hemsida som inte fungerar?

    SvaraRadera
  3. Vadå uselt Blåvitt? På bara en kund krängde dom för 48.000 spänn. Det tycker jag är rätt bra.

    SvaraRadera
  4. Verkar vara många som suttit på jobbet och inte gjort så många knop idag...

    SvaraRadera
  5. det här är ju helt sinnessjukt:

    "Jag ringer min bank på telefon för att kika på om det saknas någon hundralapp men får beskedet att mitt konto redan trasserats med 48 000 kronor, trots att det på inloggningen står klart och tydligt "Fel i kommunikation med betalningsleverantör. Försök igen. Ditt KORT har INTE blivit belastat.

    Samtidigt får jag beskedet från min bank: 48 000 kronor har belastats ditt konto. Snacka om amatörverksamhet."

    det är väl basic-basic att pengar inte ska debiteras när det står tydligt att de inte kommer debiteras. vad fan är det som händer? ärligt talat.

    SvaraRadera
  6. Så sjukt jävla dåligt. Har själv inte ens fått det jäkla mailet med inloggupgifter fastän jag igår fick mailet om hur skiten skulle gå till och alla onödiga instruktioner

    SvaraRadera
  7. Så om kommunikationen mellan webshopen och banken knasar vet man omedelbart att det är blåvitts fel. Ja självklart.

    SvaraRadera
  8. anonym 13:28/ Blåvitt har ju uppenbarligen valt ett system som inte klarar av uppgiften, tro fan det är deras ansvar att ge sina kunder ett fungerande system. Denna mentalitet att aldrig ta ansvar är patetisk.

    SvaraRadera
  9. nej om ifk:s biljettförsäljning krånglar måste det ju var jultomtens fel.

    SvaraRadera
  10. agaton:
    Och blåvitt hade ju självklart möjlighet att kontrollera vad som händer när 3000 gick in och det knasade med kopplingarna till banken. Det känns ju rimligt.

    SvaraRadera
  11. Ngt fel gör ni för det funka för oss när vi boka, inga problem .överhuvudtaget.
    Vi måste vara gnälligast i världen!!

    SvaraRadera
  12. anonym 13:38/ Är du go eller? Vad trodde du skulle hända då? 12 personer skulle visa intresse eller? Haha det var det dummaste jag hört, att IFK inte kunde förvänta sig en rusning. Jämför med alla stora konserter där biljetter släpps (som i texten) och där tiotusentals biljetter säljs på några minuter, hur fan kan vi få totalt kaos när ett par tusen pers ska in och beställa?

    SvaraRadera
  13. anonym 13:41, snarare är det alltid så jävla många ryggdunkare som tycker IFK är en helig ko som absolut inte får kritiseras vad de än gör- vaaaaarje gång det är något i hetluften. IFK-religionen är förenignens absolut värsta fiende.

    SvaraRadera
  14. nej baraben är ifks största fiende

    SvaraRadera
  15. anonym 13:47/ Utan baraben hade de senaste årens supporterdebatt och nyhetsflöde bestått av en artikel varannan vecka från SK Änglarna. Baraben är en sanslös tillgång för Blåvitt och jag räds den dagen den här sidan försvinner från den blåvita kartan utan att ersättas med ett likvärdigt debattforum och informationsflöde för änglar.

    SvaraRadera
  16. Samma problem för mig, tagit en halv arbetsdag (än så länge). Pengarna är dragna men inga biljetter, så trött man blir.

    SvaraRadera
  17. de personerna som alltid alltid skyddar ifk likt en hockeymorsa hyllar sitt barn kan ju bara dra åt helvete. hur kan man alltid vilja hylla blåvitt när de uppenbarligen inte gör saker rätt och bra????

    SvaraRadera
  18. Hallå!
    IFK Göteborg är en FOTBOLLSFÖRENING! Om ni nu missat detta-jag har MYCKET svårt att tro att de inte har köpt biljetttjänsten från extern leverantör.
    Det är BRA att kritisera när det inte funkar men vänd kritiken åt rätt håll!

    SvaraRadera
  19. anonym 14:12/ IFK Göteborgs kunder ska ju få sig en tjänst från Blåvitt, det är klart att Blåvitt måste stå till svars för detta då? Hur fan tänker du?

    SvaraRadera
  20. Gott nu fick jag tillbaka de 9000 som jag låg ute med:)....

    SvaraRadera
  21. Klart det är blåvitts fel.
    Försök inte med flashiga hemsidor om ni inte klarar av det.

    Dra inte pengar från konton om ni skickar ut meddelande om att "köpet har inte genomförst, försök igen".

    Och skicka inte ut felmeddelanden på norska för det förstår inte alla i Sverige.

    SvaraRadera
  22. Nu fick jag tillbaks pengarna, o gick in o köpte o det funka. 6 timmars arbetsdag borta...

    SvaraRadera
  23. Förstår er frustration.
    Är glad att MFF löste det hela med en betydligt mer low-tech variant.
    Alla årskortsinnehavare fick möjligheten att välja vilka sektioner man var intresserad av.
    Sen så satt man manuellt och fixade in alla på platserna.
    T.ex. blir det då inga enstaka lediga platser mitt i en sektion.

    Får dock se hur det går den 29:e då årskorten släpps för allmänheten. Klar möjlighet att det blir strul då.

    SvaraRadera
  24. Gick hur bra som helst även om det inte tog 5 min . Men har man köpt konsertbiljetter innan är man van och låter bli och nervösknappa på allt. Ser fram mot 2009

    SvaraRadera
  25. "Inkompetensen ligger (hör och häpna) faktiskt inte hos blåvitt den här gången utan hos i-ticket"

    Alla ni som skriker i högan sky, t.o.m. alltid hyllde Baraben inser det som de flesta fattat vid detta laget. Det är inte IFK som sköter det tekniska, det är inte IFK som skickar ut mail om genomförda köp.

    SvaraRadera
  26. Det är SJÄLVKLART Blåvitts fel. De saknar vett. Det känns som första gången systemet testas, saker är felstavade precis överallt från start till mål. Det måste väl för fan funnits idrottsklubbar som släppt biljetter förr utan att sånt här ska ske?

    SvaraRadera
  27. Precis samma grej hände mig också, jag skrev ett mail till blåvitt och fick precis svar: Vår leverantör kommer kontakta dig och hjälpa dig med det här problemet. Vi beklagar att det blev rörigt.

    SvaraRadera
  28. En fråga och en reflektion!

    Varför ringer artikellförfattaren souvenirshopen om det är årskorten han är intresserad av. Fråga om flaggor och bortaresor där. Det brukar jag besvära dom med. Ringer du Fröken Ur och frågar om vägen???

    Är det verkligen IFK som har ett eget system? Ingen som tror att det är arenan som kommer att använda detta systemet? Higab, någon??

    SvaraRadera
  29. anonym 17:50/ De säljer även biljetter i Souvenirshopen, idag hade de dessutom den ansvarige från det norska bolaget där, allt enligt dem själva. Så vart fan skulle han ringt, fröken ur?

    SvaraRadera
  30. Kanske dags att anställa någon med IT-kunnig person i den blåvita styrelsen? Speciellt inom IT/årskort-sektorn!

    SvaraRadera
  31. Kanske dags för Blåvitt att anordna en kurs för sina 'fans' i hur man surfar på internet och håller sig uppdaterad med fungerande hård- och mjukvara. Samt att det inte hjälper utan snarare stjälper, att hysteriskt klicka på musen hela tiden.

    SvaraRadera
  32. Är det verkligen IFK som har ett eget system? Ingen som tror att det är arenan som kommer att använda detta systemet? Higab, någon??

    Nej, det är IFK som helt och hållet själva valt leverantör i det här fallet.

    SvaraRadera
  33. Saxat från gais.se.
    "GAIS har tillsammans med IFK Göteborg och ÖIS lämnat Ticnet för ett helt nytt biljettsystem som heter ITicket."

    SvaraRadera
  34. Synd då att inte GÖIS använde det från start då. Det hade ju blivit en lagom mjukstart och test av systemet.

    SvaraRadera
  35. Det gjorde dom väl? Fast med lite lägre belastning.

    SvaraRadera
  36. Nej, det gjorde de inte. Manuella köp än så länge.

    "GAIS kommer snart att släppa det nya biljettsystemet här på www.gais.se Lanseringen blir några dagar senare än tänkt men troligen inom en vecka. Tills dess går det bra att köpa årskort via Gaisgården eller genom att betala in på GAIS Plusgiro. 2008-11-17"

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.