2008/11/19

En Sammanfattning Av Dagens Årskorts-cirkus

ÅRSKORTS-CIRKUS För sisådär två veckor sedan kom det efterlängtade brevet med posten. Det kändes lite som när man var liten och fick en skattkarta. Man visste att snart skulle man få en skatt. Men redan då kände jag en viss osäkerhet. Det var faktiskt redan här kompetensen lyste igenom. Den så kallade "förköpsrätten" gällde inte bara oss som tidgare haft årskort. Den gällde alla som hade en dator med internet och den webbadress som fanns i brevet. Idag har jag läst om flera fall med personer utan tidigare årskort som imorse fick mailet som vi alla väntat på.
Men låt oss gå tillbaka till när jag blev väckt 09.15 imorse av ett blåvittforum fyllt av upprörda och panikartade inlägg.

Här är LISTAN på problem som folk fått:
1. Mailen - jag förstår också att internet har sina begränsningar och att ALLA inte får mailet samtidigt, men att det är upp till en timmes skillnad är inte okej.

2. Kösystemet - Medans en random-polare som ville in och kolla tillgängligheten kom in DIREKT när andra stog i kö är inte heller det acceptabelt. Kösystemet i sig var helt värdelös då det inte fanns någon information om hur många som var före i kön eller förväntad kötid

3. E-Handeln - Väl inne i butiken hände en mängd konstiga saker. Om du till exempel klickade fel på en plats och sen klickade ur den blev den markerad som upptagen. Folk fick sitta i kö igen, trots att de redan varit inne i systemet. Diverse jävligt märkliga felmeddelanden kom upp och vid ett visst tillfälle saknades även evenemanget på den sida som angavs i mailet

4. Betalningen - Verkar vara det som de flesta haft störst problem med. Pengar har dragit från konton trots att biljetter inte blivit köpta, uppkoppling mot utbetalare har felat och det finns till och med vissa enstaka fall där meddelandet "kortet ej giltigt" förekommit trots att uppgifterna dubbelkollats.

Slutsatsen:
Som vi på Baraben befarade redan igår har det återigen skitit sig rejält för vårat kära blåvitt. Inkompetensen ligger (hör och häpna) faktiskt inte hos blåvitt den här gången utan hos i-ticket, som blåvitt iofs valt ut som förmedlare eller vad fan man vill kalla det.
Jag har nog faktiskt aldrig varit med om att det INTE strular när man ska boka biljetter eller liknande till något event. Men morgonen och förmiddagen verkar helt klart ligga på top-3 när det gäller problematiska bokningar.

Framför allt att pengar dras (eller rättare sagt reserveras) på kontot ställer till problem då det blir omöjligt att "köpa" de biljetter man redan betalat för så att säga. Jag vet inte med er, men jag känner ingen som har sisådär 40-50 tusen att slagna upp TVÅ gånger. Särskilt inte den 19 November.

I skrivande stund fungerar det något bättre att komma in på sidan och det flyter på rätt bra. Hur folk som nu sitter utan biljetter, med dragna eller "reserverade" pengar ska lösa det är fortfarande oklart!

44 kommentarer:

  1. Tycker det är tråkigt att det blir problem men man får väl lugna sig lite, det är ju inte dirket så att bijetterna tar slut som en Bruce Springsteen konsert. Läste ngt att 300 biljetter var sålda på klackläktarn, uselt i min mening även med eller utan it-problem.

    SvaraRadera
  2. OKej släpp det nu.
    Är det inte bättre att hetsa lite så vi säljer mer?

    SvaraRadera
  3. Det är svårt att sälja mer när systemet inte fungerar ditt jackass!

    SvaraRadera
  4. Funkar ju hur bra som helst. Köpte precis.

    SvaraRadera
  5. Kommer smälla till rejält den 25:e inte alla som har pengar nu inklusive mig själv skulle jag förmoda.

    SvaraRadera
  6. Första "anonym" skrev ju att biljetter inte tar slut. Är ju precis det som det gör. Om man vill sitta på en speciell sektion eller om man är väldigt många som vill sitta tillsammans.

    SvaraRadera
  7. Finns biljetter men alla vi ju vara FÖRST och trycker på. Köpte efter lunch och inga problem. Gött NYTT 2009, vi ses. Alla som kan bestämma sig innan ju lär få sina biljetter

    SvaraRadera
  8. 3000 sålda på en halv dag före löning med och endast med förtur.

    Man kan nog inte räkna med att man får en bra plats före jul...

    SvaraRadera
  9. Har ännu inte fått det utlovade mailet och kan därför inte ens logga in... Succé!!!

    SvaraRadera
  10. Sluta klaga! När alla helt hysteriskt kastar sig på beställningen händer givetvis detta. Sedan finns det inget tålamod att vänta på svar från systemet. Jag hade en polare som la min beställning och hade lite strul i början. Jag jobbar med Internetrelaterade beställningssystem och du kan inte bygga den lösning som inte strular när tusentals kastar sig in och massklickar på musen för att det inte händer något! Nu går det aldeles utmärkt att beställa!

    SvaraRadera
  11. Senaste anonym:
    kan du förklara hur det kommer sig att alla större konserter och andra stora event inte har de här problemen?

    SvaraRadera
  12. Som sagt, när man får ett brev på posten där det hänvisas till "hotmail" och man ska skriva in en 248 tecken lång URL i webbläsaren så bör man fatta misstankar om att det är nåt lurt i görningen. Det är Blåvitt helt enkelt.

    SvaraRadera
  13. Sen verkar det ju lite knas att man inte ska kunna öppna systemet med IE eller att man måste ha det senaste jag vet ej men det funka inte för min polare iallafall så jag fick beställa nyss och det gick kalasbra men har Mozilla

    SvaraRadera
  14. Om inte kag mins fel så blev ticknets internet lösning överbelastad senast Bruce spela här, jag vet att jag försökte köpa biljetter för jag kom vidare men sen visade det sig att det ändå var slutsålt. Visst trycket var hårdare då men man kan väl kräva lite bättre lösning. Hursomhelst hoppas på många sålda årskort och bra stämning på gamla ullevi 2009. jag har mitt i alla fall ;)

    SvaraRadera
  15. Det känns lite svårt att köpa när mongoloiderna håller på mina 18000.
    Hade jag haft en av de här ärthjärnorna framför mig nu så hade jag haft problem, han med. Jag tog ledigt förmiddagen från jobbet för att fixa detta. Nu finns inte de platser jag ville ha kvar och inte mina pengar heller. Får inte jag/vi kompensation för det här så vet jag fan inte vad jag gör, har sett fram emot det här så länge...

    SvaraRadera
  16. Jag fick tillbaks mina reservade pengar efter en timme ungefär, det är nog bara att vänta lite till om man fortfarande ligger ute med pengar. Sen ringde en kille från i-ticket upp mig och undrade vad jag hade haft för problem. Han sa att de hade haft stora problem med sin betalningslösning idag (åh fan!).

    SvaraRadera
  17. Från mitt konto drogs pengar 2 gånger fast jag bara köpt 1 kort.

    Fick betala 4500 kr för ett klack-kort

    SvaraRadera
  18. Helt jävla otroligt hur jävla bajsenödiga folk blir över att inte komma fram exakt när just de vill. Det är väl för f-n bara att försöka igen. Jag antar att detta problem är inget man dör av. Det fungerar aldrig funktionsfritt, det har det aldrig någonsin gjort. Folk har enotrolig förmåga att se saker och ting negativt, fokusera på sådant som ger energi istället. Skärpning Baraben, ni har blivit så jävla tråkiga. Det senaste bra jag såg vara "arenaporren" innan dess var det en kartläggning av unga spelare. Lite "Silly" kunde vara på sin plats, lite hets! Jag dör fanimej av att läsa den här kräkartikeln, vad fan e det för skoj med den. Ni måste skärpa till er annars slutar folk att gå in på denna sida för det är för ointressant. Jag tycker att det är fantastiskt att så många vill köpa årskort att det brakar ihop. Forza Blåvitt, bara ca 340 dagar kvar till man får fira det nittonde guldet på "nya Gamla Ullevi" ihop med alla andra Änglar. PS Jag och fem kompisar köpte årskort idag. DS

    SvaraRadera
  19. klart du är nöjd som kan köpa!!!
    för oss som är av med pengar och inte kan försöka igen är det inte lika kul, särskilt som man vill ha sittplats och då vill kunna välja och inte bara ta det som blir över.

    SvaraRadera
  20. Man väljer ju trots allt en plats som man skall ha i 20 år minst...

    SvaraRadera
  21. anonym 18:03/ Baraben har fler läsare än någonsin om man tittat på statistiken och du yrar om att det är tråkigt att läsa artiklar som den här? Det är ju för fan sådant här som är det som behövs, det som gör att åsikter och kritik får ett utrymme för de andra Blåvittsidorna som finns ger fan i att kommentera saker som händer och när en kommentar väl kommer så är det en okritisk hyllning. Jag njuter av att läsa sådant här, mer av den här varan!

    SvaraRadera
  22. Trots alla problem verkar vi ha sålt 2500 årskkort redan nu, hur många har gais sålt? :P

    SvaraRadera
  23. Jävlar vad det skall gnällas på allt Blåvitt gör!!

    SvaraRadera
  24. Har alla fått bekräftelsemail när de köpt?

    SvaraRadera
  25. Håller med om att det givetvis hade varit önskvärt om IFK hade kunnat hitta en leverantör som klarade de första timmarnas anstormning. Frågan för mig är dock till vilket pris? Personligen anser jag nog att det är bättre att anlita en leverantör som löser försäljningen, om än med visst strul under de första försäljningstimmarna, än att lägga stora pengar ur spelarbudgeten på ett idiotsäkert system.

    Men till nästa år kanske man i alla fall kan kolla så att systemet fungerar med Internet Explorer...

    SvaraRadera
  26. problemet med explorer lär väl iof ha berott på säkerhetsinställningarna, men det kollade ni väl inte antar jag.

    SvaraRadera
  27. http://www.ifkgoteborg.se/portal/page?_pageid=113,64758&_dad=portal&_schema=PORTAL&element_id=6136266

    SvaraRadera
  28. Anonym 18:03... Va fan gör du inne på Baraben.com, då för!?!?

    Håll dig till Goa Gubbars hem sida i stället...TÖNT

    SvaraRadera
  29. Anonym, 21:53.
    Nej, det är fanimej inte OK att sidan är så dålig som den var idag. Alla skall ha samma chans att boka årkort, ocj det skall inte behöva skilja upp till en timme mellan de olika mailen ut till kund.
    Skall vi stärka varumärket, IFK Gbg, så måste vi ha en fungerande kanal ut mot kund (oss). Annars tar vi död på varandra.
    Funkar inte infon, eller den sida som vi väljer att använda/hänvisa våra kunder till, så är det självmål. Tro fan då att folk inte vill/orkar boka årskort.
    Fungerar det inte, så är det totalt piss. Oavsett om det är bankens eller IFK's fel.

    /Slangen

    SvaraRadera
  30. Anonym 23:47
    Det är sådana som du som får oss att bli vansinniga på varandra och att det startas internbråk på läktaren. Hoppas verkligen att du köpt plats på en helt annan läktare än oss andra, för annars blir du uppäten direkt.
    Kan du inte istället köpa att folk har olika önskemål/förväntningar på detta släpp av årskort?
    /Slangen (efter ytterligare en öl)

    SvaraRadera
  31. senaste anonym:

    Öhhh.... Så killen splittrar genom att säga att om han inte gillar baraben kan han dra någon annanstans?

    Om de som tar försvarar/kritiserar Baraben är splittrande faktorer hade det inte varit någon klack vid det här laget. Hallå yxskaft typ!

    SvaraRadera
  32. 20/11/08 01:59

    Han har ju helt jävla rätt! Baraben älskar att klaga.

    Är det inte bättre att lyfta fram det positiva utav det? Att IFK har en väldigt förstående och hjälpande support som är snabba med att fixa problemen som folk har fått, och att det TROTS allt sålts över 2500 plåtar redan första dagen?

    SvaraRadera
  33. Senaste anonym:
    Baraben.com är en frisk fläkt och motpol mot alla jävla ryggdunkar-sidor och hyllningsbloggar. Jag tycker det är bra att någon vågar kritisera föreningen öppet och allt i det här inlägget stämmer ju. Även om saker fixat upp sig för de flesta, så hade de inte det när inlägget skrevs och det är fortfarande totalt underkänt av IFK att inte vara bättre förberedda!

    SvaraRadera
  34. Jag har lite problem att förstå att folk verkar bli upprörda av att andra personer bli upprörda av att de blivit dåligt behandlade av iticket. 18000 drog från mitt konto samtidigt som ett meddelande att köp var genomfört syntes på skärmen. Jag kollade på egenhand upp om det var problem med biljett, annars hade jag inte fått reda på att 6 årskort inte väntade på mig. Efter kontakt med blåvitt ringer en representant från iticket upp ber inte om ursäkt utan säger att pengar är tillbaka på konto "bara" att köpa igen. Inga pengar tillbaka på mitt konto och snart har det gått 24 timmar. Blåvitt hjlpte mig att boka årskorten iaf så att jag kan lösa ut när pengar kommit tillbaka, väldigt tacksam för det. Slutsats: iticket har gjort det jobbigt för mig att köpa kort och inte hjälpt till att lösa problemet medans blåvitt har givit mig den hjälp jag behövt. Jag ser det som väldigt underligt att folk kan försvara iticket och i princip säga att vi som fick problem får skylla oss själva, det övergår mitt förstånd, men jag hävdar inte att jag förstår allt heller jag kanske har missat något uppenbart.

    SvaraRadera
  35. Grundproblemet är som jag hörde Frankie säga någon gång att en del individer har relationen till IFK som om det är en sekt och därmed blir helt galna så fort någon vågar ifrågasätta sektledarskapet och sektens vägval. Man måste kunna kritisera det man älskar för att kunna förbättra det man älskar, om det så är ens arbetsplats, förhållande eller fotbollsförening.

    Utan de som ställer sig kritiska och försöker få till förbättring genom att peka ut bristerna så finns bara ryggdunkarföreningen kvar kring Blåvitt och det innebär att vi i så fall saknar de kritiska rösterna helt. Förr var det Änglatjöt, idag är det BaraBen.com, de behövs och de är de faktorer som sätter press på Blåvitt att förbättra sin verksamhet från alla möjliga håll.

    SvaraRadera
  36. Kritik är en sak - att kalla folk för mogoloider och idioter är något helt annat.

    Och var är alla som inte klarade av att köpa igår? I dag är det inte precis lång kö till kassan...

    SvaraRadera
  37. Jadu, folk väntar kanske fortfarande på sina PENGAR?!

    SvaraRadera
  38. Visst var det struligt igår, hade ni förväntat annat med det intresset? Men både iticket och IFK hjälpte mig så jag är helnöjd. Och idag behövde vi EN biljett till. Gick hur enklelt som helst att både beställa och betala. Tror jag blir mer upprörd när vi förlorar en match än biljettstrul. Herregud 4-5 månader kvar att skaffa biljetter och alla kan inte få "bästa" platsen

    SvaraRadera
  39. Nej, precis. "alla" kan inte få bästa platsen. Därför blir man ju jävligt lack när det skiter sig trots att man är ute först och i god tid, men ändå skiter det sig. Kan inte alla jävla idioter bara sluta försvara det som hände och istället erkänna att det var jävligt klantigt att inte vara mer förberedd!

    SvaraRadera
  40. Ja jag tycker att det är lite underligt att pengarna fortfarande inte kommit tillbaka. Min sambo satte över 3000 till mig som julklapp.... ärskort igår eftermiddag ifrån Swedbank till mitt nordea konto som är samma konto iticket drog pengarna från. dom kom in idag men underligt nog har jag inte fått tillbaka pengarna som enligt Vd:n på iticket inte ens är dragna utan bara reserverade.. Ja underligt är livet.

    SvaraRadera
  41. 23:18
    Har du kollat att köpet inte gått igenom? Du kanske har ett kort.

    SvaraRadera
  42. 23:18
    Jag ringde blåvitt och de sa att det såg skumt ut och det står när jag loggar in och kollar att det "Billetten(e) er annulert". Så jag tror nog köpet inte gått igenom trots att det stod så från början. för övrigt har det nu gått drygt 2 dygn utan att jag fått pengar tillbaka. Lätt irriterad känner jag mig.

    SvaraRadera
  43. Fortfarande inga kort sålda i Baraben-kurvan? Men det kanske kommer när förtursrrätten tas bort om nån vecka?

    SvaraRadera
  44. Jag får mina pengar på måndag. Då får vi se om det blir L1 eller L2 för mig och polarna. Vi lär väl trycka ihop oss ett gött gäng där det redan är sålt en del...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.