2008/04/13

De som tjurar och de som biter ihop...

KRÖNIKA En vinnarskalle kostar 69 kronor på Internet. Men riktigt så enkelt är det ju inte. Förra säsongen var det Pontus. Efter att ha inlett som mittfältare blev han placerad i kylan. På bänken. Han blev petad. Alla som själv sysslat med idrott på en hyfsad nivå vet hur vidrigt det känns. Man jobbar stenhårt dag efter dag, och sen får man inte vara med när det roliga börjar. En kort replik som kan sänka dig totalt.
- Du börjar på bänken.

I mitt fall sysslade jag som tur var med en individuell sport och slapp utsätta mig för petningen mer än någon gång om året då SM för klubbar skulle avgöras. Jag minns tävlingen som igår. Efter en lång och framgångsrik dag skulle vi snart starta finalen. Alla var taggade utom jag, då jag precis fått beskedet att min uppgift under matchen var att sköta videokameran. I was the fucking cameraman! Det har inte blivit något mer kollektivt tävlande för min del.

Jag känner inte Pontus. Men jag kan svära på att han måste ha känt den där vidriga, odefinierbara känslan av att inte räcka till. Skillnaden är att han bet ihop. Han fortsatte att slita på träningarna och sedermera fick han chansen på topp. Askungesagan komplett kanske ni tänker, men riktigt så enkelt är det inte. När han väl fick chansen, i en ny position, krävdes prestation. Fysiken, tekniken och kunskapen är inte lika relevant i det här läget. Här krävs vinnarskalle. Här krävs någon som fullt ut gett sig fan på att visa allt och alla vad han kan. Vi vet alla hur det gick.

Mot Norrköping var det Tobbe. Tobbe som började på bänken, ett ställe han senaste tiden spenderat ganska mycket tid på. Visst, vi snackar fortfarande bara en match men fy fanken vad bra han var. Det fanns ingen tvekan i kroppen, han varken bad om ursäkt eller tackade högre makter när han sprang in på planen, han gick in och presterade. Det är en styrka få förunnad, men som jag tycker lyser igenom hos väldigt många i dagens IFK Göteborg. Så var det inte under ”mellanåren”. Kanske är det den största anledningen till att Blåvitt kommer försvara guldet – oavsett hur truppen ser ut efter sommaren – det finns liksom inga andra alternativ.

11 kommentarer:

  1. All respekt åt pontus vinnarskalle men ska han verkligen spela nu?

    Jag menar grabben fallar på rygg vid minsta beröring snabbare än paris hilton. Vad hände med tuffa tag?

    Kämpanandan då? Fan han står ju bara stilla där uppe. Varför löper inte killen?!?

    ne han behöver fan en nytändning asså. Kanske en till petning skulle göra susen? Jag vill se tobbe eller lill-alex där uppe bredvid walle mot gajs.

    SvaraRadera
  2. Strålande krönika genrich!

    SvaraRadera
  3. Håller helt med om att Pontus varit väldigt blek i de första matcherna. Dessutom börjar det bli lite pinsamt med allt hans gnäll och filmande. Han är ju inte direkt den som backar från att själv använda tjuvnyp och hårda tacklingar, då får man fan kunna ta lite stryk också!

    Även om man inte kan klaga på 4-0 så måste jag ändå säga att offensiven var svag i större delen av matchen även denna gång. Pontus och Walle skapar i princip ingenting tillsammans och alltför ofta ser man långbollar som hamnar på isolerad forward som direkt förlorar bollen.

    Förhoppningsvis kan Tobbe följa upp sin fina insats på vänsterkanten och Alex tillåtas husera på högerkanten för det är först då vi får en fungerande offensiv, utan yttermittfältare som kommer runt på kanterna är vi pinsamt trubbiga framåt.

    SvaraRadera
  4. Den sista raden säger allt. Blåvitt vinner allsvenskan på walk over.

    SvaraRadera
  5. Lite väl mycket under västen?
    Tobias var visserligen betydligt bättre än tidigare... Men jag tycker inte alls att han kommer upp i den klass man kan förvänta sig....

    En kille som däremot är riktigt under isen är Sella.... Är det någon som minns när Sella var bra senast?

    SvaraRadera
  6. Tycker änåd Pontus stog upp mer i andra halvlek efter att han inte fått nåt med sig i första.
    Litesom om han lärde sig.

    SvaraRadera
  7. a, fy fanken säger jag.

    SvaraRadera
  8. Jag kom dock ihåg att Pontus gnällde en del i media, antingen själv elkler via sin agent efter att han tyckte det gått för långt.
    Han var ju petad ett ganska bra tag.

    SvaraRadera
  9. Hörde det var ganska livat på dom yngre killarnas fest i helgen..

    SvaraRadera
  10. senaste anonym/
    Tell me more!!!

    SvaraRadera
  11. Enligt tjejer som jag vet var där så hade två killar i blåvitts a-lag trekant med en "yngre" tjej.. Med risk för tjafs så väljer jag inte nämna några namn..

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.