2007/09/28

Kärleken till en enda man

KRÖNIKA Det kommer förmodligen inte som en överraskning för majoriteten av er som läser BaraBen att jag har en viss förkärlek för Ragnar Sigurdsson. Det är platonsk kärlek, kärlek utan sexuella inslag, det som enligt Platon själv var den allra högsta formen av kärlek, en gudomlig galenskap given av gudarna själva, och belönad av gudarna i livet efter detta. Se detta som historien om hur Allsvenskans bästa mittback kom, sågs, segrade; och blev älskad.

Det hela startade en kylslagen lördag den 10 februari 2007. En Blåvit trupp innehållandes en okänd isländsk 20-årig backtalang vid namn Ragnar Sigurdsson åkte till Borås Arena för att spela träningsmatch mot Elfsborg. Ragnar hade handplockats av Håkan Mild från den isländska klubben Fylkir, för att konkurrera om en mittbacksplats med främst Mattias Bjärsmyr och Magnus 'Ölme' Johansson. I Borås fick vi chansen att se honom i Blåvit dress för första gången. En klassisk direktrapport beskriver ett par minuter från andra halvlek så här:
59: Sigurdsson siktar en tjongboll mot Barabens tiomannareporterchockteam i ren frustration. Paniken sprider sig på läktarna.

60: Sigurdson visar stora Glenn Hysén-takter med gildtacklingar av de mest precisa kirurgiska slaget, skär genom plasten som bönderna genom korövar.

63: Ragnar springer ikapp Gaisaren i böndernas anfallslinje med enkelhet och drar till med ännu en perfekt glidtackling. Ragnarröken osar kring Borås Arena.
Det talades mycket väl om den unge islänningen som direkt visade prov på spetskvaliteter i defensiven. Efter ett par träningar och matcher tillsammans med Bjärsa skulle detta kunna bli ett helt ok mittbackspar. Så fel vi hade. Det blev så oerhört mycket bättre än så. Ragnar är i skrivande stund den enda spelaren i Blåvitt som kan kvittera ut ett godkänt betyg i varje match han spelat under säsongen. Och då har Ragnar spelat i princip alla matcher, bottennapp så väl som jubelsegrar. Bland utespelarna utöver Ragnar Sigurdsson är det bara Gefles Daniel Bernhardsson och Djurgårdens Toni Kuivastu som har spelat samtliga 90 minuter av samtliga 22 allsvenska matcher hittills.

Detta trots sin hårdhet som säkerligen hade renderat i fler än de två gula kort han står på, om det inte vore för att han är så oerhört skicklig på att använda den på rätt sätt. Svårigheten i att kritisera Ragnar ligger i att han inte har några svagheter. Han är snabb, stark, smart, brytningssäker som få, läser spelet perfekt och slår sällan bort en boll. Jag tvekar inte en sekund på att sätta Ragge framför alla våra backtalanger på senare tid, vilka innehåller namn som Fredrik Risp, Mikael Antonsson, Karl Svensson och backkollegan Mattias Bjärsmyr.

Och det var inte bara på plan som Ragnar var speciell. När IFK uppdaterade informationen om spelartruppen inför den nya säsongen fick vi läsa om Ragnars framtidsdröm för livet efter fotbollskarriären:
"Jag ska ta det lugnt, vakna vid tolv och beställa pizza och cola. Efter maten petar jag in en snus och kollar på tv. Kanske skaffar jag en fru, även om jag vet att det kan vara störande för koncentrationen. På kvällen är det poker med vännerna och sovdags vid 01.00."
Ragnar har (numera) flickvän men inte har det synts på koncentrationen i alla fall. Alltid hundra procent fokuserad på match. Alltid ger han hundra procent för Blåvitt. Alltid visar han känslor till hundra procent. Han är först fram och gratulerar målskytten vid mål, han är den som ryter till när det behövs och den som sätter ner foten när det går dåligt. Jag minns en sekvens från cupmatchen borta mot Mjällby, när IFK blir utspelat som bäst av superettangänget. Då kliver Ragnar fram, gör en tjurrusning och sätter in en brutal tackling på en Mjällbyspelare, och tar (så som jag ser det) ett medvetet gult kort enbart för att få fart på övriga tio spelare.

Fan-TV lade upp en liten videosnutt från sista träningen inför Gaisderbyt häromdagen. Runt 5:05 in i klippet ser vi allt det som beskriver Ragnar. Först avväpnar han enkelt Pontus Wernbloom, tar bollen, driver upp, letar passningsalternativ, driver några steg till, slår en pass som väggas direkt tillbaka till en nu fri Ragge. Fast det som kanske beskriver Ragnar bäst av allt är det som händer sen. Precis när han ska sätta bollen bakom Erik Dahlin ropar Teddy Olausson för en tveksam "offside". Och Ragnar får ett vredesutbrott. På träning! För något som vem annan som helst inte hade brytt sig om. Den inställningen är så tät och tung att den nästan går att ta på.

Men det som slutligen slog igen dörrarna som ledde ut ur den gudomliga galenskap av kärlek för Ragnar var cupfinalen i går. Vi förlorar, vi förlorar stort, och vi förlorar pinsamt. När matchen är slut är det bara Ragnar som går fram hela vägen till klacken och tackar. Jag vet inte om det berodde på ungdomligt oförstånd, eller en inre vetskap om att han gjort allt som stått i hans makt för att ge oss ett cupguld, men jag bryr mig inte heller. För alla vet precis det där sistnämnda, Ragnar ger alltid allt. Och han gör det alltid bra. Han raderar ut David Villa och Fernando Torres med samma enkelhet som han tar bort Henrik Larsson eller Johan Oremo.

Och inställningen går som sagt att ta på. Signaturen "Torkskåp" beskrev det så bra på Alltid Blåvitts forum, det som jag missade då jag gick från Fredriksskans, så bra att jag inte kan formulera det bättre själv:
"Efter prisutdelningen släntrade spelarna bort mot bortasektionen en efter en och lämnade över sina blombuketter till de Blåvita som dröjt sig kvar. Plötsligt smäller det till i reklamsargen som löper längs med läktarstaketet - i straffområdet står en rasande Ragge som precis har bjudit sin silverplakett på en luftfärd. Efter det vänder han in i omklädningsrummet. Bengan som sett vad som hände lufsar ut på löparbanorna bakom mål för att leta reda på Ragge's plakett men hittar bara halva."
En vinnarskalle i sitt esse. Med honom tar vi guldet som betyder något.

42 kommentarer:

  1. Håller med totalt fan vad jag älskar den grabben. Han måste hyllas mer.

    SvaraRadera
  2. Håller med fullständigt!

    Ragnar är kung!!

    Har följt blåvitt i många, många och har aldrig sett en så bra mittback!

    SvaraRadera
  3. Fy fan vilken man alltså, grymmaste sedan Mild!

    SvaraRadera
  4. Kan bara instämma, minns klacken mot helsingborg borta då ragnar rensar genom att klacka i egen ribba. hadde det varit någon annan så hade jag varit orolig.

    Bra beskrivande krönika. Jag upplever samma kärlek.

    SvaraRadera
  5. Instämmer med allt...

    en KLASS SPELARE helt enkelt...

    SvaraRadera
  6. Jag blev fan tårögd av att läsa detta....FAN VAD JAG ÄLSKAR RAGNAR!!!!

    SvaraRadera
  7. Ragnar är kungen av göteborg, när ska man få se den första isländska flaggan bland alla ultrasbanderoller?

    SvaraRadera
  8. Sant, in med isländska flaggor!

    SvaraRadera
  9. Tycker han påminner otroligt mycket om Fredrik Risp i sin spelstil och sätt att vara (risp var lika dan med att bli förbannad/tjurig på träningar), förutom den skillnaden att Ragnar har visat sig vara väldigt bra i offensiven för en mittback med fötterna

    SvaraRadera
  10. Detta var vad som behövdes efter en kolsvart kväll som igår! Innan jag började läsa artikeln hade jag en tung känsla i kroppen, en uppgivenhet.

    När jag nu läst krönikan blir jag återigen taggad till tusen och ser fram emot nästa match mot Bajen!

    Tack för trevlig läsning, kan bara hålla med och instämma i lovorden. Det är spelare som Ragnar Blåvitt behöver! Spelare med vinnarskalle, hjärta och passion!

    Han är utan tvekan allsvenskans mest underskattade spelare.

    Älska Ragnar!

    SvaraRadera
  11. Mkt bra skrivet. Ragnar är bäst i allsvenskan, han kommer bli världens bästa mittback. GUD VILKET KÄRLEK TILL HAN JAG HAR! RAGNAR ÄR BÄST!

    SvaraRadera
  12. Håller med, men Ragnar är ändå lite överskattad, han måste jobba mycket med sin nonchalanta spelstil. Tex Flera gånger spelar han hem bollen till bengar utan att ta en titt över axeln om någon motståndare är på väg att skära den vinkeln, trots att han inte är stressad. Vissa passningar slås också med en viss lojhet. Jag vill se han ännu mer fokuserad i spelet så finns det inga gränser för hur bra han kan bli.

    SvaraRadera
  13. Underbar krönika, och sann i alla delar!

    SvaraRadera
  14. "Va fan sa han te mig?" Teddy efter Ragges vredesutbrott mot denne. Lät som han blev skraj ju!

    SvaraRadera
  15. Alla heter Ragnar i Göteborg!

    SvaraRadera
  16. Mycket cred till Håkan också som lyckats vaska fram guldbiten på den avlägsna lilla ön.

    SvaraRadera
  17. Troligen en av Europas bästa mittbackar om 3-4 år. 2 år till i Blåvitt, sen kan han gå till PL..

    SvaraRadera
  18. Han är då bättre en agger iaf REDAN NU!

    SvaraRadera
  19. Kan säga att jag är rätt glad att jag inte sänkte honom i våras. Jag e en så kallad dörrvakt i stan och cirka 2 veckor innan seriestart så va ragnar och några till på mitt jobb. Problemet va att han va skitfull, otrevlig och en riktig pain in the ass. När jag skulle ta ut honom efter massa klagomål så började han köra "jag e kung" stilen...och efter många om å men så fick jag ut honom från stället. När han väl förstog att han inte kommer in mer så spela han över nått så in i helvete, kan säga att jag inte har slagit nån i dörren på nästan 5 år nu men detta va riktigt nära. Ut springer boom boom och lugnar ner honom och då inser jag att fan han e blåvit. Så jag frågar pontus: Vem fan e denna tomten? han svarar ny back. Hmm ok fan men om jag ser nån av er här dyngraka under säsongen så sänker jag er båda.
    Kan bara säga att jag inte har sett nån av dom sen säsongen börja :) och det har gått ganska bra hittills hehe...

    SvaraRadera
  20. ragge e årets äärkeängel =)kubg ragbarrök snälla stanna nån säsong till

    SvaraRadera
  21. Vi var ju jävligt positiva till denna värvning med...vi hade ju redan ett Islänskt inslag och visste vad en sådan man kunnde prestera? (ironi)

    Skönt att man kan ha fel en gång ;)
    Tack Ragnar!

    SvaraRadera
  22. Klockrent!!!

    SvaraRadera
  23. Tycker att vi överlag har för lite ramsor där vi hyllar spelare...OCH RAGNAR SKALL HA EN EGEN SÅNG! Han är en redan en legeand. Blir han inte årets utlänning så blir man mycket förvånad.

    Enligt mig är han den bästa mittback vi haft på 10 år. Bättre än Risp, Antonsson, Svensson...Han kommer att bli proffs snart, tyvärr!

    Älska Ragnar-Vår egna Oden!

    SvaraRadera
  24. Kan vara den bästa spelande backen vi någonsin haft.

    För er som var med i Kalmar senast såg hur Ragnar direkt efter slutsignalen sprang iväg till klacken och tackade, när de flesta spelarna gick mot omklädningsrummet.

    Annars missade de flesta, eftersom ni redan gått till bussen när spelarna kom ut med medaljerna och blommorna. Ragnar drog sina blommor stenhårt i marken vid målet och kastade sedan medaljen långt över Fredrikskans läktare.

    Vi har en vinnare!

    SvaraRadera
  25. Kan bara hålla med - Ragnar är UNDERBAR och vi borde VERKLIGEN hylla honom genom en egen "Ragge-sång". Isländska flaggor är också bra, kanske en blåvit/isländsk?

    FORZA RAGNAR!

    SvaraRadera
  26. Denna artikel är just den läsning jag vill ha när jag går in på baraben. Jag skall säga det att när man ser Ragnar spela blir man ett med honom. Att se hur han självkritiskt spänner näven och ryter åt sig själv de gånger han missat...det..just DET kallar jag inställning. För de gånger blåvitt spelat skit är det ändå Ragnar jag vill tacka, för att jag vet att han ger 100%. Önskar av hela mitt hjärta att han får avgöra matchen mot Hammarby med en hårt och brutalt vådaskott i krysset. Årets ärkeängel..här är RAGNAR SIGURDSSON!!!

    SvaraRadera
  27. Kvalitetstext som vanligt Feldgrau. Klockrent

    SvaraRadera
  28. Kanske inte är så dumt med isländsk hyllning, hörde igår att Hjalmar är en av de bästa på träning så lite mer uppskattning för våra bröder från vulkanön kanske gör hela laget starkare.

    SvaraRadera
  29. Den där flickvännen han har skaffat, är det en isländsk tjej eller en lokal göteborgstjej? Det vore ju inte fel om han rotade sig här.

    SvaraRadera
  30. ...även tobbe hysén gav bort sin medalj

    SvaraRadera
  31. Ja vad ska man säga, grym krönika och javisst älskar jag också Ragnar.

    SvaraRadera
  32. Kan bara hålla med om att Ragnar är helt grym. Man kan bara hoppas att han blir kvar en säsong till. Men någon klubb måste ju inse hans storhet ganska snart? Och jag blir inte förvånad om Ragnar syns i en storklubb redan efter denna säsongen. Bjärsa har väl också gjort en helt okej säsong. Känns som vi har allsvenskans bästa mittlås.

    Men trots att vi har allsvenskans bästa mittback tillsammans med Bjärsa som också är bra så släpper vi in en hel del mål. Eller vad tycker ni andra? 23 insläppta mål på 22 matcher. Ingen katastrof kanske. Men visst kan försvaret bli bättre. Bengan har väl hjälpt till med några mindre bra ingripanden under säsongen. Jag undrar hur många mål som släppts in vid fasta situationer? För inte har Ragnar släppt många förbi sig.

    SvaraRadera
  33. Anonym 13:09/ Under GAIS-derbyt tyckte jag mig höra att de presenterade Ragnars flickvän som skulle spela i "spelarfru"-matchen, och det var ett isländskt namn (tyvärr).

    SvaraRadera
  34. Ragge for president!

    SvaraRadera
  35. Känns otroligt stort att ha Ragnar i vårt lag, för snart ser vi honom i en av europas största klubb lyfta championsleague-bucklan! Ragnar är för bra för blåvitt, tur för oss att inte fler europaklubbar instt det!

    SvaraRadera
  36. Var det inte Hjalmars flickvän (Stina?) som ropades upp i "fru-matchen"? Kan ha fel...

    SvaraRadera
  37. Anonym 17:17/ Det är möjligt att hon OCKSÅ var med, men jag har för mig att de nämnde Ragge, och jag är säker på att det var ett isländskt tjejnamn som sades därefter.

    SvaraRadera
  38. Det vackraste jag läst på länge!

    SvaraRadera
  39. Fy faan, Göttlabög är fyllt med rövknullare och kuksugare!!! Bara i landets huvudstad finns det riktiga män som bara knullar fitta!!!

    SvaraRadera
  40. dif/älvsjö?

    SvaraRadera
  41. Var är ragnar tröjorna åt folket?

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.