2007/05/24

En dåres försvarstal

KRÖNIKA När Ekobrottsmyndigheten och polisen slog till mot Kamratgården och de misstänkta i skattehärvan såg vi på Baraben.com till att ligga tätt på informationsflödet kring vad som hade hänt. Med nyhetstexter, krönikor, nyhetsanalyser, insideinformation och gästkrönikor vände vi ut och in på varje tillgänglig bit av information kring vad som hade hänt, vem som gjort vad och hur IFK Göteborg kunde hamna mitt i den här tragiska härvan.

Igår frågade en blåvit läsare varför vi inte hade likadan bevakning på skatteaffären nu när den äntligen, eller ja slutligen, hamnat i rättsalen. Han hade tydligen förväntat sig en storm av artiklar och analyser från min sida. Mitt svar överraskade nästan mig själv.
- Jag är för trött på det här. Det skapas bara ledsamhet och tomhet inom mig när man tänker på det hela, hörde jag mig själv säga.

Först blev jag arg. Arg för att Bengt Halse och styrelsen låtit de idag åtalade få så fria händer att de kunde agera lite bäst de ville. Arg för att Mats Persson och Jan Nilsson skött vår förenings nyckelaffärer så nonchalant och arrogant att det talades om tvångsnedflyttning för hela föreningen. Arg för att polisen ansåg att gryningsräder mot spelarna Peter Ijeh och Stefan Selakovic hem var ett bra sätt att sköta en brottsutredning. Arg för att jag själv inte sett varningstecknen tidigare, för att vi supportar, vi medlemmar i IFK Göteborg letts bakom ljuset av våra föreningsledare.

Jag är inte arg längre. Jag är bara ledsen.

Det är en otäck känsla när ens ilska förbyts mot en slags tom maktlöshet. För så länge ilskan finns kvar så drivs man av den, man vill se sig själv och tiotusentals andra blåvita få upprättelse, få insyn i vad som har skett. Ilskan gör att man ser blåvita matcher som en andningspaus, en glädjens stund borta från den ilska som driver en i tanken kring vad som skett på andra håll i föreningen. När Mats Perssons kommentar om att hans "enda princip är att han inte har några principer" inte längre får det att svartna framför mina ögon. Då infinner sig tomheten.

Tomheten är otäck. Den kommer långsamt krypande när man minst anar det. När man för tusende gången får hålla ett försvarstal för släktingen som är maginalåskådare, Gaisaren på jobbet eller Öisaren som bor granne. Där står man och har blivit kollektivt förknippad med den gigantiska brottsutredning som har IFK Göteborgs stämpel över varendaste ark av utredningsmaterial. Där står man och är medskyldig, guilt by association, för att man har en Blåvitt-dekal i bilfönstret, för att ens barn har en tröja från Blåvittshopen eller för att man en gång glatt har jublat med fönstren öppna åt blåvitts framgångar i Champions League.
Nu är man medskyldig, vare sig man vill eller inte. Blicken på honom vandrar från IFK-dekalen i bilfönstret till mina ögon. Han säger inget, han kanske tänker det, många av dem gör ju det. Jag känner det i alla fall. I hans blick så finns budskapet att mitt supporterskap gör mig delaktig i tidernas massmedialt mest uppmärksammade brottsmål inom idrotten. Jag är den som är skyldig i grannskapet. Inte Mats Persson, Jan Nilsson eller någon annan misstänkt. Varje blåvit har blivit medskyldig i någons ögon. Blåvitt är "skattefifflarna".

Första gången den där blicken dyker upp så går min tanke till orden "man är inte skyldig förrän man är dömd" följt av "döm inte hunden efter håren". Så nystas långsamt lite mer av härvan upp. De inblandade slår världsrekord i att som trasiga LP-skivor upprepa frasen "Inga kommentarer". Nu kommer blicken igen, den här gången borrar den djupare in i min blåvita själ. Jag ser mitt försvarstal förändras, det var ju personerna som låg bakom detta, inte föreningen, inte det jag älskar, det jag känner mig så delaktig i.

Det är ju de.
Inte vi.
Vi är inte bovarna i dramat.
Så nystas långsamt lite mer av härvan upp.

Nästa gång blicken kommer har jag en ny tanke, ett nytt försvarstal. Gången efter det ett annat försvarstal. Men sedan sker det. Om det är vid sjuttioåttonde konfrontationen eller hundratolfte vet jag inte. Långsamt har min ilska mot situationen, mot alla inblandade, mot media, mot åklagare och utredare, mot oss supportrar, försvagats till den punkt att det inte är en låga av ilska som tänds när ämnet förs på tal. När den osympatiska blicken åter kopplar mitt kära blåvita klubbmärke till fiffel och fusk finns inte ilskan kvar längre. Nu finns där bara en tom vakuumförpackad boll av sorg, ledsamhet och uppgivenhet kvar. Jag vill inte ta i den där bollen med tång. Mitt supporterskap ska inte behöva göra det.

Vi blåvita ska inte behöva gråta över hur vår förening sköts.

Sen går dagarna. Veckorna. Åren. Såren börjar läka, allt mer sällan hör man den snabba kopplingen mellan Blåvitt och skattehärvan. Medierna hittar andra spår, nu känns bisarrt nog hetsjakten på Lars Danielsson som en lättnad. Jaga någon tjänsteman, gör det. Så länge jag slipper mitt försvarstal en gång till. Tanken på att utforska vilket försvarstal som spontant växer fram i mitt inre gör mig rädd. Hur kommer jag att reagera nästa gång den där elaka blicken kommer från den där skadeglada Stockholmaren på konferensen eller från den där skåningen i skolan? Ska vi behöva gå igenom allt det här en gång till?

Så kom den då. Rättegången som kvällspressens sportsidor försökt göra till löpsedelsstoff i månader. Men till min stora förvåning finns inte den tomma bollen kvar inom mig. Den förmodade likgiltigheten och uppgivenheten har raderats av att jag fått se nya viljor ta plats i den förening jag älskar. Det känns som att idealen har återvänt. Nu känner jag bara sorg.
Inte för att vi underpresterat sportsligt, för det gjorde vi under fjolåret. Inte för att jag åter konstant tvingas tala om skatteaffären när fotboll ska snackas på stan. Nej min ledsamhet riktas främst mot de personer som än idag ljuger om vad som faktiskt hände. Ena sidan säger si, andra sidan säger så. Rättegången, oavsett utgång i det rent straffrättsliga är en parad av motsägelsefulla uppgifter, påhopp mellan före detta blåvita anställda och en travesti på allt vad Kamratanda heter.

Jag är ledsen att vi över huvud taget tvingades in i den här situationen.
Jag är ledsen att det går att förknippa vår förening med brottslighet.
Jag är ledsen för att ingen vill ta ansvar för det som har skett.

I min naiva iver skulle jag vilja skriva ett personligt kontrakt mellan mig och föreningen IFK Göteborg. Ett kontrakt där man garanterar oss medlemmar, mig som supporter, er som Göteborgare, att aldrig låta föreningen återvända till den typ av affärer som kan anses komma i närheten av att vara olagliga eller ens moraliskt förkastliga. Låt aldrig oss blåvita återvända till det där samtalet när personen framför oss med en enda blick kan få oss att känna skam för vad folk i vår förening har gjort.

Låt oss aldrig återvända.

33 kommentarer:

  1. Mycket bra skrivet, känner själv på samma sätt. För att slippa skiten så får man sluta ögonen och tänka på Vasques, Berg, Ragnar m.fl då känns det bättre

    SvaraRadera
  2. Tycker att gamarna i kvällspressen kan skriva det dom vill.
    Äkta fotbollssupportar bryr sig om det sportsliga, stödjer Stefan osv.
    Bara att nämna skatteaffären så pissar man på blåvitt tycker jag i viss mån.

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet, sammanfattar precis hur man känner det. Just nu vill man bara att det ska ta slut, skiter i vilka som döms eller blir friade.

    SvaraRadera
  4. Klockrent. Mänskligt och precis som jag känner.

    SvaraRadera
  5. Bara att nämna skatteaffären så pissar man på blåvitt tycker jag i viss mån.

    24/5/07 16:50


    Att dra in oss i skattehärvan. DET är att pissa på IFK. Att IFK i sin tur inte har anmält Mats Persson och Jan Nilsson för trolöshet mot huvudman är att pissa oss medlemmar i ansiktet. Det är lågt och det visar att de känner sig medskyldiga till det här jävla eländet. Det äcklar mig att Jan Nilsson sitter och flinar i rättssalen.

    SvaraRadera
  6. centrum/ Akta dig, han är en "äkta" supporter.

    SvaraRadera
  7. Mycket bra skrivet, sammanfattar nog många av oss supportrars känslor just nu.

    "Äkta fotbollssupportar bryr sig om det sportsliga, stödjer Stefan osv.
    Bara att nämna skatteaffären så pissar man på blåvitt tycker jag i viss mån."

    Anonym 16:50

    Menar du att IFK Göteborgs supportrar och medlemmar skal låta ledningen nå sportslig framgång med vilka medel som helst då, även om de är moraliskt förkastliga eller olagliga?

    Nej, självklart ska supportrar/media/allmänhet reagera på det som hänt. Den som inte reagerar är den som pissar på Blåvitt.

    SvaraRadera
  8. Problemet är ju att det är klubben som är skyldig. Det visar ju sig mer och mer att det inte bara var Mats & Janne P som var inblandade. Halse visste och likaså Thorén. Dvs ordförande, kassör, Vice ordförande och sportchef. Hur många i styrelsen måste vara delaktiga för att det skall bli klubben som hålls ansvarig och inte enbart enskilda medlemmar i styrelsen?

    SvaraRadera
  9. senaste anonym:
    Nej, det var inte min mening. Man kan vara äkta supporter även om man tycker det är spännande med rättegångar och skvaller och likn. Men damfrissan borde vara ett bättre ställe för vidare diskussion.

    Jo givetvis har det pissats på Blåvitt rejält i denna affären. Tore B Carlsson, Halse, målarn.. verkar ju vara det som varit ivrigast i detta.

    Mats Persson framträder mer och mer som enbart aningen korkad och en så kallad scapegoat.

    SvaraRadera
  10. Senaste anonym/ Sedan vet man ju inte vad som går att lita på, det du tar upp är ju försvarets påståenden om vad som hänt. Det behöver ju inte stämma, det är ju inte så Halse (Hassle) säger att det skett. Ord står mot ord. Men den delen av bevisningen som går att styrka med pappersspåret kring gåvan som åkte jojo är inte ord, där ser man att Mats Persson och Jan Nilsson faktiskt har armarna i syltburken...

    SvaraRadera
  11. Mats Persson framträder mer och mer som enbart aningen korkad och en så kallad scapegoat.

    24/5/07 17:25


    Eller så är det så att Mats Persson har anlitat en av sveriges största bullshiters som sin advokat, samma man fick ju flera av dem som dömdes i trustor-härvan att bli friade i hovrätten. Efter domen flyttade de utomlands och flera hundra miljoner var försvunna. Perssons advokat försöker ju få det att se ut som Persson är det stora offret, det är hela deras försvarstaktik då de saknar allt vad bevis heter...

    SvaraRadera
  12. Visst är det en tung period nu.
    Tycker likadant som Frankie att ilskan lagt sig samtidigt som jag också får känslan av att det är svårt att ogilla personerna i härvan.

    Det var kanske en idiotisk grej att göra (inte dömda ännu) men man får ju ha klart för sig att ingen av de åtalade hade någon egentlig personlig vinning på vad som hänt. Det är ju inte så att de försökt förskingra föreningens pengar.

    Jan N var beredd att ingå i ett riskkapitalbolag med miljoner, vilket han kanske fortfarande gör pga att han faktiskt i grunden har ett stort blåvitt hjärta.

    MP som person är körd i en lång tid frammåt och inte tror jag han heller var ute efter något annat än att sköta sitt jobb på bästa sätt, dock med iallafall nu i efterhand tvivelaktiga metoder.

    Sella behöver man väl inte ens nämna? Det är iallafall bra att MP tar på sig all Stefans skuld.

    Men som sagt, man blir bara ledsen.
    Eftersom ingen av dem egentligen mer gjort sig skyldiga till dumhet än att medvetet skada föreningen är det svårt att känna ilska.

    RH

    SvaraRadera
  13. Svennis: ""Menar du att IFK Göteborgs supportrar och medlemmar skal låta ledningen nå sportslig framgång med vilka medel som helst då, även om de är moraliskt förkastliga eller olagliga?""

    jag vet inte hur dålig läsförståelse man skall ha för att tyda det jag skrev som så. Dom står åtalade, dom kommer aldrig tillbaka till föreningen, det borde räcka.
    Så nu kan vi koncentrera oss på att stödja Stefan och IFK.

    SvaraRadera
  14. simms: vilken advokat är inte bullshiter.

    Men visst det kan ju stämma. Men MP verkar vilja leka bland de stora grabbarna, men klarade inte av det.
    Att halse babblade om att han lämnat över ansvaret till MP som han gjort i sina företag så snabbt tyder också på att han ville dölja hans inblandning. Men shit nu pissar ja på blåvitt själv ju..
    KROSSA GAIS!!!

    SvaraRadera
  15. RH/ "Det var kanske en idiotisk grej att göra (inte dömda ännu)"

    Det var ju en idiotisk grej att göra ÄVEN om man inte blir dömda, de har ju satt oss i den här sistsen som har fått sponsorer att tveka och varumärket att försvagas för att inte nämna det som det talas om i Frankies text: vi supportrar har blivit utsatta för detta SKIT.

    "men man får ju ha klart för sig att ingen av de åtalade hade någon egentlig personlig vinning på vad som hänt. Det är ju inte så att de försökt förskingra föreningens pengar."

    Det är ju inte personlig vinning det handlar om, det är om det är LAGLIGT. Det är ju fullständigt irrellevant om de haft personlig vinning då det i mitt tycke blir värre av att de eventuellt har begått brott i blåvitts namn utan att ens ha haft möjligheten att tjäna på det. De har bara dragit in oss i skiten för att de är arroganta och tror att ingen skulle komma på dem.

    Persson är ju tidernas sämsta förvärv, klausuler, missade vidareförsäljningspengar, utreade spelare, galna köp och skattekarusell. Han borde be oss om ursäkt på sina bara knän.

    SvaraRadera
  16. Halse värvade MP.

    SvaraRadera
  17. Jag tar för givet att ett par, tre stycken till i styrelsen varit medvetna om ur saker och ting har skötts (Tore och Kaj sitter kvar än idag). Däremot har de kanske inte stoppat sina händer lika djupt i syltburken. Många människor i detta land är väldigt rädda för ansvarsutkrävande, samtidigt som de är duktiga på att ta betalt för sina tjänster. Det som händer nu är att två personer får ta på sig skulden för något som de sannolikt inte varit ensamma om att genomföra. När rättegången är slut, kommer någon (kanske Stig), säga: skönt att det är över, nu lämnar vi detta bakom oss. Och så går man vidare och arbetar "som vi alltid gjort". Problemet med att säga så är att vi blir historielösa, samt att en efterföljande diskussion om strukturella problem, inom IFK i synnerhet och fotbollssverige i allmänhet, kommer att falla till föga.

    SvaraRadera
  18. När rättegången är slut, kommer någon (kanske Stig), säga: skönt att det är över, nu lämnar vi detta bakom oss. Och så går man vidare och arbetar "som vi alltid gjort". Problemet med att säga så är att vi blir historielösa, samt att en efterföljande diskussion om strukturella problem, inom IFK i synnerhet och fotbollssverige i allmänhet, kommer att falla till föga.

    24/5/07 17:49


    Där har vi supportar en nyckelroll, att forsätta diskussionen och även upprätthålla en press gentemot föreningen att inte spela i sådana gränsland. Det måste till nytänkande och egentligen rejäla byten i ledningen med. Det är ju mer eller mindre samma styrelse idag och flera av de inblandade med Tore B Carlsson i spetsen sitter ju i vår styrelse fortfarande.

    Men på årsmöten finns inte den här tanken, då ska alla slåss om att hylla samma ledning som förde in oss i den här skiten. Säga vad man vill om pamp och Wernersson, de hade aldrig dragit in oss i sådan här skit och inte tillåtit andra att göra det heller.

    SvaraRadera
  19. old school

    Jo det är sant. MP kan man tycka illa om av andra orsaker, kanske främst för att han i verkligheten var totalt inkompetent, eller kanske Halse som anställde honom.

    Men vill ändå inte tro att de var medvetna om att det de gjorde var olagligt. Möjligtvis kunde de skaffa bättre rådgivare.

    Och.. om de nu inte blir dömda, ska vi då döma dem för att de förnedrat
    oss?

    Skattetrixande är något som förekommer i alla svenska elitlag (p.g.a. annorlunda skatteregler från de flesta andra länder), kanske ännu mer i amatörlag.

    Skulle tro att diverse upplägg i andra klubbar sett liknande ut i sin utformning för att kunna utnyttja artistskatten. Dock har de haft bättre rådgivare alternativt aldrig blivit upptäckta. Tror det var betydligt vanligare förr innan skatteverket började granska idrott på en noggranare sätt.

    RH

    SvaraRadera
  20. Klart att de vinner personligen på att värva Ijeh till IFK. När Mats Persson förhandlar lön med styrelsen kan han nog peka på vilka tunga värvningar han har gjort. Dessutom vann de väl ganska mycket prestige och respekt i fansens ögon. De fuskade för att verka bättre än vad de var.

    SvaraRadera
  21. Paranoid artikel. Nej, jag känner överhuvudtaget ingen skuld. Nej, ingen annan medmänniska har antytt att jag är skyldig bara för att jag är supporter till Blåvitt. Däremot har jag vid flertalet tillfällen tvingats/valt att försvara Blåvitt och det är inget jag egentligen vill.

    Så tagga ner nu och få lite distans till vad som egentligen har hänt.

    //Sigge

    SvaraRadera
  22. Om ifk får något straff för deta så ska mats och de andra packet få så jävla mkt skit, dom ska fan aldrig mer våga komma ut ur sina hållor! EN FÖR ALLA, ALLA FÖR BLÅVITT!

    SvaraRadera
  23. Pilfalk tycker: Bra artikel.
    Under alla år har man gått och trott att Janne Plånbok skänkte pengar till blåvitt, att han varit en äkta supporter när han istället bara lånat ut pengar till hög ränta. Han har till och med krävt återbetalning för parkeringsavgifter som han haft i samband med att han representerat kamraterna. Vilken snål och hal ål, han borde ju...
    Han och Mats Persson har dragit en anrik förening i smutsen och förstörd dess rykte och varumärke.
    Skäms! Hoppas ni får skaka galler!

    SvaraRadera
  24. www.kuk.com

    Deras slogan är "solutions for pharma and food".

    Well.... i don't think so....

    SvaraRadera
  25. Anonym/ 16:50&17:37 :

    Det var meningarna "Äkta fotbollssupportar bryr sig om det sportsliga" och "Bara att nämna skatteaffären så pissar man på blåvitt tycker jag i viss mån," som fick mig att tro att du inte ville att vi supportrar skulle lägga oss i vad som händer utanför plan, utan hålla oss till att gå på matcherna utan att kritiskt granska klubbens ledning.

    Är glad att jag hade fel i detta och jag får be om ursäkt för min dåliga "läsförståelse". Är helt överens med dig om att vi ska stötta laget och Selakovic.

    SvaraRadera
  26. Utan supportrarnas kritiskt granskande öga hade ju allt gått åt helvete.

    men vänta nu.

    precis det som skedde ju. blåvitt har för mycket goe goe folk i sina led, ingen ställer krav, ingen vågar gå mot strömmen.

    SvaraRadera
  27. Mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
  28. Always the hard road. No need to worry, you know that we'll meet in the end...resuretion is near.

    An Angel.

    SvaraRadera
  29. Det mest korkade med den här rättegången är att det är två privatpersoner som står åtalade, det borde rimligtvis var IFK Göteborg som står inför skranket, att Halse som ordförande skulle ha varit ovetande om alla transaktioner står utom allt tvivel. Karln är ju för fan inte ett piss rakryggad och vågar stå för vad han har varit med och fifflat med.

    SvaraRadera
  30. Senaste anonym:

    Du visar vad som händer med hjärnan när en kille onanerar för mycket. Släpp snorren och kom ut i verkligheten!

    SvaraRadera
  31. Senaste anonym;

    Är du blind eller fattar du inte ett vad det handlar om? IFK har på alla sätt försökt att komma undan med att betala skatt. Det är inget som MP på egen hand har varit hjärnan bakom, flera av styrelsemedlemmarna har varit involverade, men dom ynkryggarna vågar inte stå upp för sina misstag som har försatt IFK i den här tragiska situationen.

    SvaraRadera
  32. håller med om att Halse varit med på noterna, det är ganska självklart.

    Däremot verkar orsaken vara att de tyckte de var krångligt med riskkapitalbolag, och istället lekt amatörer, snarare det än att huvudmålet varit att lura skattemasen.

    SvaraRadera
  33. Att ingen vågar stå för sitt felaktiga handlande?, vem skall stå upp och rensa luften i denna unkna historia?, fega INTE ur nu.
    IFK-HÄRVAN MÅSTE FÅ ETT SLUT...

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.