2005/11/18

Vem kan åter bära nummer 7?

GÄSTKRÖNIKA I 10 minuter har jag nu suttit och stirrat på en blank skärm i mitt lilla studentrum i Umeå. Jag har skrivit ett par ord, för att sedan sudda ut dom. Hur FAN skriver man ner sina känslor? Känslor för en man dessutom! Eller nja... "Man" är han väl inte, the Magnificent. Det är nog bättre att använda större ord än "man". Hjälte? Ikon? Helgon? Epok...?

Vad man än vill kalla honom så har han gjort så otroligt mycket för föreningen som vi älskar. "Tjalle" är inte längre ett namn, det är ett koncept! När jag slog på texttv den där tidiga morgonen i november så funderade jag på om jag fortfarande sov eller om 17:e November möjligtvishade bytts ut mot 1 April. För det var väl ett skämt? Håkan sluta spela fotboll? Jag bläddrade vidare på texttv och förväntade mig andra lika sjuka och konstiga rubriker som "Kalmar till Champions League", "Andreas Andersson åter i Milan", "Asper tillBlåvitt", "Gais:are tog av sig skinnvästen" eller liknande...

Men det var inte ett skämt. Det var ett faktum.

Frukosten smakade ungefär lika gott som engipsvägg när man är bakfull. Den där hemska känslan imagen gjorde sig påminnd igen, precis som i kvalet mot Frölunda. Chocken kommer sitta i länge. Önskedrömmen nu är ju att Blåvitt köper ut de övriga statisterna i Göteborgsfotbollen från den nya arenan och döper den till Håkan Mild Arena, eller liknande.

Något som är mer troligt och mer eller mindre ett krav från i allafall min sida, är att nummer 7 kommer hänga på den nya arenan där den syns. Helst skulle jag inte vilja senågon annan spelare i IFK Göteborg med nummer 7 igen. Aldrig någonsin. För vem kan åter mantla en sådan tröja egentligen?

// Peter Mattsson

6 kommentarer:

  1. Håller med dig om nummer 7. Ingen borde få ha den igen...

    SvaraRadera
  2. Ingen spelare är viktigare än Blåvitt men de senaste åren har Jåkan varit Blåvitt för mig.. Under de perioder han gått skadad har Blåvitt alltid kännts så jävla uddlöst och krampaktigt och fegt. Känns därför jävligt gött att han nu kommer vara i närheten av laget längre tid än vad han hade varit om han bara hade lagt av. Nu Har vi bara Ölme, Bengan och Alex kvar av det gamla gardet och min förhoppning är att även de knyts upp efter spelarkarriären likt Lampan. Är det några som vet vad vinna är och betyder är det sånna gubbar som är stöpta i den äkta Båvitt andan. För målsättingen är la att Pontus, Ozzy o de andra ska präglas med denna andan och inte bli som vissa andra talanger som trott att de var världsmästare bara för att de tillhört IFK:s a-trupp.

    SvaraRadera
  3. Hans tröja ska väl iaff hängas upp nånstans på den nya arenan?!!

    SvaraRadera
  4. och varför inte sjunga nationalsången när vi ändå håller på!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker alla skall spela i nummer 7 för att hylla Håkan. Det blir ju skitkul, förutom att alla får lämna plan när laget fått två varningar då.

    SvaraRadera
  6. nummer 7 var ju Glenns nummer och nu Håkans finns det nån värdig mottagare efter det....
    tål att funderas på

    återkommer

    SvaraRadera

Hos BaraBen.com använder vi sunt förnuft och generell "netikett" i diskussion och debatt. Bete dig inte som en idiot - slipp känna saxens vrede.